• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 اسفند 1396
کد مطلب : 9230
+
-

موافقت بانک مرکزی برای تکمیل خطوط 6و 7مترو

مترو
موافقت بانک مرکزی برای تکمیل خطوط 6و 7مترو

بیش از 50هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران است. شهرداری تهران از این رقم در حدود 20هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار است. به همین دلیل است که بانک‌ها از دادن تسهیلات بیشتر به شهرداری تهران خودداری می‌کنند.
شهردار تهران هفته گذشته و در حاشیه جلسه هیأت دولت، با ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران به گفت‌و‌گو نشست. هدف از این گفت‌و‌گو تفاهم برای بازپس دادن بدهی شهرداری تهران به بانک‌ها و ارائه تسهیلات جدید از سوی بانک‌ها به شهرداری برای تکمیل خطوط 6و 7متروی تهران بود.
شهردار تهران پس از توافق با رئیس‌کل بانک مرکزی نامه‌ای به وی نوشت و از تعیین تکلیف معوقات بانکی شهرداری ظرف 3‌ماه آینده خبر داد. از طرفی رئیس‌کل بانک مرکزی نیز روز گذشته میزبان معاون حمل‌ونقل و ترافیک و مدیرعامل متروی تهران بود تا راهکارهای تازه ارائه تسهیلات برای تکمیل خطوط مترو را مورد بررسی قرار دهد.
علی امام، مدیرعامل شرکت قطار شهری تهران (مترو) با اعلام اینکه منابع بانکی و شهرداری برای تکمیل مترو محدود است، به همشهری گفت: هم‌اکنون در تلاش هستیم تا توافق بانک مرکزی برای عرضه اوراق مشارکت را به‌دست آوریم؛ گام اول توافق برداشته شده‌است. او گفت که «در بودجه سال آینده شهرداری تهران تنها رقم هزار و 765میلیارد تومان برای توسعه مترو درنظر گرفته‌شده‌است که با توجه به محدودیت‌های مالی شهرداری این رقم چندان زیاد نیست. از طرفی دولت هم به لحاظ دسترسی به منابع با محدودیت روبه‌روست. از این‌رو در تلاش هستیم تا با استفاده از یک مدل اقتصادی مناسب سرمایه‌گذاران خارجی را به سرمایه‌گذاری در مترو ترغیب کنیم. با این الگو می‌توانیم پرونده متروی تهران را ظرف 10سال آینده ببندیم.»
امام در ادامه گفت که «در سال آینده 2هزار میلیارد فاینانس برای متروی تهران و کلانشهرهای کشور درنظر گرفته‌شده‌است و در کنار آن هم در تلاش هستیم تا با مساعدت بانک مرکزی 4هزار میلیارد تومان از منابع بانکی تامین کنیم و همچنین 5هزار میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت به‌دست آوریم تا بتوانیم خطوط مترو را هر‌چه سریع‌تر به پایان برسانیم.»
او از آغاز به‌کار خط 7متروی تهران در نیمه اول سال آینده خبر داد و گفت: «درصورت تامین مالی تلاش خواهیم کرد تا در نیمه دوم سال آینده خطوط 8و 9را آغاز کنیم که این اتفاق درصورتی رخ خواهد داد که سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در مترو اعلام آمادگی کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید