• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 اسفند 1396
کد مطلب : 9222
+
-

افزایش 60درصدی تولید پسماند در روزهای آخر سال

 آمار سال‌های گذشته نشان می‌دهد که با نزدیک‌شدن به عید نوروز، میزان تولید پسماند پایتخت‌نشینان افزایش چشمگیری می‌یابد؛ آنطور که در اسفند‌ماه سال‌های94 و95، پسماند در تهران حدود 60درصد بیشتر نسبت به ماه‌های گذشته تولید شد. علت اصلی هم به خانه‌تکانی و خرید لوازم جدید در شب عید برمی‌گردد. حال این‌طور که سازمان مدیریت پسماند شهر تهران پیش‌بینی کرده، طی 10روز آخر امسال، روزانه 1500تا 3500تن پسماند بیشتر از روزهای دیگر سال از سوی شهروندان تولید می‌شود. به‌عبارت دیگر، درحالی‌که میانگین روزانه در تهران دست‌کم 7500تن زباله تولید می‌شود، در آخرین روزهای اسفند این رقم به 9هزار تا 11هزار تن افزایش می‌یابد؛ البته این اتفاق در تمامی شهرهای کشور نیز رخ می‌دهد. به گزارش همشهری، افزایش تولید پسماند به‌ویژه پسماندهای خشک در شهرها طی روزهای آخرسال در حالی رخ می‌دهد که با مدیریت پسماند می‌توان حجم قابل توجهی از آنها را کاهش داد.
استفاده دقیق و بجا از مواد شوینده یکی از راهکارهای کاهش حجم پسماند به شمار می‌رود. با اوج گرفتن خانه‌تکانی، نه‌تنها انبوهی از اسباب و اثاثیه کهنه مثل کمد، صندلی و وسایل آشپزخانه راهی کوچه و خیابان شده و دور ریخته می‌شوند، بلکه بسیاری قوطی مواد شوینده را نیز همراه با دیگر زباله‌ها درون سطل‌های مکانیزه می‌اندازند. این درصورتی است که اولا پسماندهای خشک باید از پسماندهای تر جداسازی شوند و ثانیا شهروندان درنظر بگیرند که پسماندهای حجیم ماشین‌های حمل زباله را با اختلال روبه‌رو می‌کنند.

زمانی برای همراهی بیشتر

آمار تولید روزانه 7500تن پسماند در تهران طی سال‌های اخیر درصورتی مطرح شده است که اکنون محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران و کیومرث کلانتری، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران معتقدند که این میزان، 9هزار تن است. بنابراین با رشد60درصد تولید پسماند در اسفند ماه، باید انتظار 140هزار تن پسماند طی 10روز پیش‌رو تا عید را داشت که رقمی بسیار بزرگ به‌حساب آمده و یک‌خطر برای محیط‌زیست به شمار می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید