• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 اسفند 1396
کد مطلب : 9221
+
-

زلزله همچنان در دستور کار شهرداری

سخن شهردار
زلزله همچنان در دستور کار شهرداری


شهردار تهران در گفت‌و‌گو با خانه ملت از طراحی اپلیکیشن آموزش مقابله با زلزله در تهران خبر داد و گفت که شهرداری تهران در حال هماهنگی با سازمان‌ها و نهادهای همسو برای افزایش آگاهی و مقابله با زلزله هست. سخنان شهردار تهران در پی می‌آید:
  اکثر ساختمان‌های تهران در مقابل زلزله 6ریشتری مقاوم هستند. وی از طراحی یک روبات در شهرداری تهران برای آموزش نحوه برخورد در زمان وقوع زلزله خبر داد.
  در مورد زلزله باید این واقعیت را بپذیریم که تهران روی چند گسل قرار دارد، بنابراین زلزله به‌عنوان اتفاقی طبیعی ممکن است  در تهران رخ دهد.
  خسارات ناشی از زلزله به میزان شدت آن انرژی که ساطع می‌کند، عمق و فاصله مرکز تا کانون زلزله بستگی دارد اما اگر بخواهیم به‌طور مطلق از زلزله بترسیم امر نابجایی است؛ چراکه اکثر ابنیه تهران در مقابل زلزله‌ای به بزرگی 6.5ریشتر هم مقاوم هستند؛ بنابراین چنانچه تنها به بیان یک لفظ زلزله اکتفا کرده که به ‌وسیله آن در جامعه رعب و وحشت ایجاد شود، اقدام درستی نیست.
  در شرایط کنونی باید مردم را برای مقابله با زلزله آماده‌کنیم. بخشی از آماده‌سازی جامعه برای مقابله با زلزله باید توسط دستگاه‌های دولتی و شهرداری صورت بگیرد تا از طریق آموزش در مورد آشنایی با نحوه برخورد در زمان وقوع زلزله و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در سطح جامعه اطلاع‌رسانی کنند. کما اینکه در شهرداری روباتی بدین‌منظور طراحی شده که در حال تبدیل شدن به اپلیکیشن قابل نصب روی گوشی‌های همراه بوده که ضمن آموزش برای اقدامات صحیح در زمان وقوع زلزله به معرفی نقاط امن محل زندگی افراد می‌پردازد. همچنین سوله‌های مدیریت بحران و مراکز مختلفی برای خدمات‌رسانی هنگام وقوع زلزله درنظر گرفته شده است.
  به‌دنبال رایزنی‌های صورت‌گرفته با سازمان آب و فاضلاب موضوع تأمین آب هنگام بروز زلزله برای شهروندان حل و فصل شده ‌است. از سوی دیگر قرار بر این شده است که شرکت گاز هم طراحی سیستم‌های قطع گاز شهری همزمان با وقوع زلزله را تکمیل کند تا احتمال آتش‌سوزی را کاهش دهد. همچنین امیدواریم سایر دستگاه‌ها با برنامه‌ریزی‌های مشترکی که انجام داده‌ایم برای تضمین حداکثر ایمنی پایتخت در مقابل زلزله با شهرداری همکاری کنند.
  با وجود تدابیر اندیشیده ‌شده برای کاهش خسارات ناشی از وقوع زلزله در پایتخت نمی‌توان صددرصد اتفاقات را پیش‌بینی کرد؛ بنابراین امیدواریم هیچگاه در تهران با زلزله‌ای بالاتر از 6ریشتر مواجه نشویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید