• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 18 دی 1398
کد مطلب : 92281
+
-

یک شهر در اشتیاق وصل سردار بود

یک شهر در اشتیاق وصل سردار بود

غلامحسین محمدی _ رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران

خیابان‌های شهر تهران روز دوشنبه 16دی‌ماه رستاخیزی را تجربه کرد که تنها می‌توان آن را با تشییع پیکر امام‌خمینی(ره) مقایسه کرد. از پیر و جوان و زن و مرد همه شانه‌به‌شانه هم آمدند تا با پیکر سردارشان و همرزمان وفادار او وداع کنند. شهرداری تهران نیز به‌عنوان یکی از میزبانان این جمعیت باشکوه، با استفاده از تمام ظرفیت‌ و توان خود سعی کرد تا ضمن خدمت به مردم و تشییع‌کنندگان، نقش خود را در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم تاریخی ایفا کند.

خدمات شهرداری تهران از صبح روز شنبه و با نصب بنرها و بیلبوردهای شهری و تغییر چهره شهر آغاز شد و تمام مراکز خدماتی درحالت آماده‌باش قرار گرفتند. روز یکشنبه نیز با برپایی غرفه‌های فرهنگی و ایستگاه‌ها و موکب‌های صلواتی و آماده‌سازی خیابان انقلاب و آزادی برای روز تشییع، هویت‌بخشی و فضاسازی بصری و پیاده‌سازی اقدامات تبلیغی لازم، شهر آماده میزبانی پیکر شهدا شد. با پیش‌بینی احتمال حضور میلیونی مردم در روز تشییع، بخشی از نرده‌ها و موانع عبور و مرور که در ایستگاه‌های مترو و اتوبوسرانی خیابان‌های انقلاب و آزادی قرار داشتند، جمع‌آوری شد تا مانع حرکت مردم در روز تشییع نشود.

شهرداری تهران با همکاری سایر نهادهای مرتبط، کمک کرد تا در روز دوشنبه، باشکوه‌ترین تجمع مردمی در تشییع پیکر سردار عزیز شهید سپهبد سلیمانی و همراهانش شکل بگیرد و با وجود حضور 7میلیونی مردم در مراسم، امنیت کامل برقرار شود. شهرداری‌های مناطقی که در مسیر تشییع بود در حالت آماده باش کامل قرار داشتند و 180آتش‌نشان با حضور در 160نقطه از میدان فردوسی تا میدان آزادی با تجهیزات کامل از ساعت 6صبح روز دوشنبه تا پایان مراسم و تخلیه معابر در محل‌های از پیش تعیین شده حضور داشتند و این تعداد جدا از 560نیروی شهربان بود که از ساعت 4صبح در مسیرهای تشییع پیکر آن شهید والامقام با ۱۵۰دستگاه خودرو و ۶۰دستگاه موتورسیکلت برای کمک به حفظ انضباط شهری مراسم مستقر شدند.

در ساعات ابتدایی روز دوشنبه خیابان‌های مرکزی و غربی شهر برای مدتی مسدود شد و ایستگاه‌های متروی مرکزی و نزدیک به مراسم، مملو از جمعیت عزاداران بود که به واسطه همکاری نیروهای پلیس راهور و افزایش سرعت حرکت قطارهای متروی تهران، این موضوع کنترل شد. سرفاصله قطارهای مترو در خط4 به 2دقیقه زمان کاهش یافت و متروی تهران با استفاده از صددرصد توان ناوگان خود به مردم عزادار خدمت‌رسانی کرد. خطوط متروی تهران روزانه جمعیت یک الی 2میلیونی را جا‌به‌جا می‌کند، با این حال روز دوشنبه با شکست رکورد جابه‌جایی جمعیتی نزدیک به 3میلیون نفر، تمام همت خود را برای تسهیل رفت‌وآمد مردم به‌کار برد. علاوه بر این شرکت واحد اتوبوسرانی تهران 714دستگاه اتوبوس دوکابین و تک‌کابین را مستقیما به سرویس‌دهی در این مراسم اختصاص داد که مورد استفاده 350هزار تن از مردم عزادار قرار گرفت و همچنین بیش از 300دستگاه تاکسی ون و سواری در 8محور اصلی منتهی به مسیر تشییع به‌صورت داوطلبانه خدمت‌رسانی کردند. همچنین شهرداری تهران حین مراسم و پس از پایان آن با همراهی بیش از 1600پاکبان و نیروهای خدماتی، تا ساعت19 روز دوشنبه شهر را به‌طور کامل پاکسازی کرد و شرایط برای عبور و مرور روزانه مردم فراهم آمد.
به حول و قوه الهی با همکاری و همراهی مردم عزیز، با وجود آنکه شهر مملو از ازدحام جمعیت و تراکم در بخش‌هایی غیرقابل کنترل شده بود و متروی تهران شلوغ‌ترین روز خود را تجربه می‌کرد، اما هیچ‌گونه حادثه‌ای از مراسم باشکوه تشییع شهید سپهبد سلیمانی گزارش نشد. درنهایت آنچه در شهر ماند، یاد و خاطره حماسه‌ای است از حضور همه مردم با تمام سلیقه‌ها و از تمام گروه‌ها که پیکر حافظ امنیت و اقتدار کشورشان را روی دستان خود بدرقه کردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید