• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 17 دی 1398
کد مطلب : 92242
+
-

واکنش‌ها به تهدید ترامپ برای حمله به مراکز فرهنگی کشور ادامه دارد

تهدید 2روز قبل ترامپ درخصوص حمله به مراکز فرهنگی ارزشمند ایران درصورت جنگ احتمالی، واکنش‌های زیادی را ایجاد کرده است.
سفیر تام‌الاختیار جمهوری خلق چین در ایران در واکنش به توییت تهدیدآمیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر هدف قرار‌دادن مراکز فرهنگی ایران، با انتشار تصاویری از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی کشور در توییتر اعلام کرد: «میراث فرهنگی جهانی متعلق به تمام بشریت است».
او در این پیام تصویر ورودی مسجد امام‌(ره) در میدان اصفهان، باغ فین در کاشان، خانه طباطبایی‌ها در کاشان و عمارت عالی‌قاپو در میدان نقش‌جهان اصفهان را در کنار یکدیگر قرار داده است. به گزارش همشهری، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا ایران را به حمله نظامی به ۵۲‌مرکز که برخی از آنها دارای ارزش بالای فرهنگی برای ایران هستند، تهدید کرده بود. او صبح دیروز نیز برای دومین‌بار تهدید کرد که درصورت انتقام ایران در خونخواهی از ترور سردار سلیمانی، به اماکن فرهنگی مهم کشور حمله می‌کند.
علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز با گذشت 2روز از تهدید توییتری ترامپ در حمله به مراکز فرهنگی ایران که برخلاف تمامی کنوانسیون‌های جهانی است، واکنش نشان داد و گفت: «امیدوارم این توییت یک اشتباه لفظی باشد؛ چراکه حمله به مراکز فرهنگی کاملا برخلاف عرف و قوانین بین‌المللی است.» به گزارش وزارت میراث‌فرهنگی، مونسان اعلام کرد: «تهدید مراکز فرهنگی در میان هیچ ملتی و با هیچ توجیهی پذیرفته نیست و براساس قطعنامه‌٢٣٤٧ شورای امنیت سازمان ملل، حمله به مراکز فرهنگی جنایت جنگی محسوب می‌شود.» همین دیروز نیز کمپین جمع‌آوری 3میلیون امضا‌ برای ارسال به دبیرکل سازمان ملل آغاز به‌کار کرد و فعالان این کمپین در بیانیه خود خطاب به آنتونیو گوترش آورده‌اند: «تهدید رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در حمله به مراکز فرهنگی و تاریخی ایران، ارتباطی به اختلافات و اهداف سیاسی ندارد. میراث تاریخی و فرهنگی تمدن ایران، متعلق به تمدن بشری و همه انسان‌های گذشته، امروز و آینده جهان است و هرگونه آسیب به میراث بشری در هر نقطه جهان و توسط هر شخصی، برابر با جنایت علیه فرهنگ و تمدن انسانی است.» حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن نیز با محکوم‌کردن تهدید ترامپ برای هدف قرار‌دادن اماکن فرهنگی ایران، اعلام کرد: «میراث فرهنگی ایران توسط یونسکو به‌عنوان میراث مشترک بشریت و اسناد چندجانبه قانونی مرتبط شناخته می‌شود؛ بنابراین، هر حمله‌ای به میراث‌فرهنگی ایران، جنایتی علیه بشریت خواهد بود که عاملان آن باید محاکمه شوند.»
 دونالد ترامپ صبح دیروز نیز برای دومین‌بار تهدید کرد که درصورت اقدام متقابل ایران در واکنش به ترور سردار قاسم سلیمانی به اماکن فرهنگی ایران حمله می‌کند. کنوانسیون‌های جهانی یونسکو و میثاق‌های بین‌المللی به همراه قطعنامه شورای امنیت تعرض به آثار و اماکن تاریخی – فرهنگی کشورها در مناقشات مسلحانه را ممنوع کرده و آن‌را ‌در ردیف جنایت جنگی قرار داده‌اند.
دیده‌بان حقوق بشر نیز در پی تهدید دوباره ترامپ برای هدف قرار دادن آثار تاریخی و مراکز فرهنگی کشورمان درصورت جنگ احتمالی، تهدید ترامپ را برای حمله به مراکز مهم فرهنگی ایران درصورت اجرایی شدن، جنایت جنگی خواند.
به گزارش ایرنا، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: دولت آمریکا باید فورا تصریح کند که همواره به قوانین جنگی بین‌المللی پایبند است.
«آندرا پراسو»، قائم‌مقام مدیر دیده‌بان حقوق‌بشر سازمان ملل گفت: ترامپ باید علنا تهدیدهای خود را علیه دارایی‌های فرهنگی ایران پس بگیرد و به‌طور شفاف اعلام کند که مجوز یا دستور جنایت جنگی را صادر نمی‌کند. وزارت دفاع آمریکا نیز باید به‌طور آشکار بر تعهد خود برای پیروی از قوانین جنگی و تبعیت از دستورات نظامی قانونی تأکید کند.
ماده ۵۳ پروتکل اول کنوانسیون ژنو هرگونه اقدامات خصومت‌آمیز علیه اشیای فرهنگی را منع می‌کند و از جمله مانع تبدیل شدن این اشیا به اهداف تلافی‌جویانه می‌شود. آمریکا عضو کنوانسیون پراگ در زمینه حفاظت از اموال فرهنگی در درگیری‌های مسلحانه است که چنین حملاتی را منع می‌کند. پراسو اعلام کرد: تهدید ترامپ برای حمله به میراث فرهنگی ایران بی‌توجهی او به قوانین جنگی جهانی را نشان می‌دهد. رسانه‌ها در آلمان نیز اعلام کرده‌اند، تهدید ترامپ با هدف قرار‌دادن میراث فرهنگی ایران «شبیه اقدام وحشیانه طالبان در از بین‌بردن آثار هنری افغانستان» است.
«کریس مورفی»، سناتور دمکرات آمریکایی نیز در واکنش به تهدید ترامپ در توییتر برای حمله به آثار تاریخی ایران اعلام کرد: هدف قرار دادن غیرنظامیان و مراکز فرهنگی همان اقدامی است که تروریست‌ها انجام می‌دهند و این یک جنایت جنگی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید