• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 16 دی 1398
کد مطلب : 92161
+
-

وقفه دوساله تولیدداروی آنفلوآنزا در ایران

کرمانشاه
وقفه دوساله تولیدداروی آنفلوآنزا در ایران


فرحناز چراغی ـ  کرمانشاه - خبرنگار

آنفلوآنزا در چند ماه گذشته کشور را فراگرفت و بالاخره در روزهای گذشته با اعلام بیش از 100 نفر قربانی، مسئولان وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی از فروکش کردن این بیماری خبر دادند. شیوع این بیماری در پاییز امسال در شرایطی اتفاق افتاد که با تعطیلی شرکت دارویی  داخلی به عنوان تولیدکننده انحصاری داروی «تامی‌فلو» برای درمان آنفلوآنزا، مسئولان ناچار به واردات آن شدند.
مدیران شرکت بیوشیمی مدعی هستند به دلیل مسدود شدن حساب شرکت نتوانستند داروی آنفلوآنزا تولید کنند، اما مسئولان استانی از توافق نداشتن این شرکت با سازمان غذا و دارو بر سر قیمت داروها می‌گویند. این شرکت دارویی ۳۰ سال پیش به عنوان اولین کارخانه داروسازی غرب کشور راه‌اندازی شد و ۱۴۰ قلم دارو شامل داروهای قلبی، اعصاب و آنتی‌ویروس‌ها را تولید می‌کند. ۱۵۰ نفر در این شرکت مشغول کار بودند که با تعطیلی کارخانه بیکار شده‌اند. آن‌ها هم اختلاف بر سر قیمت‌گذاری دارویی با سازمان غذا و داروی کشور را مشکل اصلی می‌دانند. 
یکی از کارگران شرکت در این باره به همشهری می‌گوید: با وجود نامه‌نگاری و آگاهی مسئولان استان و وزارتخانه، هیچ قدم مثبتی بعد از ۱۸ ماه برای بازگشایی شرکت برداشته نشده است. چند بار تجمع اعتراض‌آمیز مقابل وزارت بهداشت و عدالت اداری داشته‌ایم که هیچ نتیجه‌ای از آن نگرفته‌ایم. وی که از بردن نامش خودداری می‌کند، می‌افزاید: این شرکت برای استانی با میزان بیکاری زیاد چون کرمانشاه افتخار بود، چراکه علاوه بر اشتغال تعدادی از مردم در تولید برخی داروهای انحصاری موفق عمل کرد.

«باختر بیوشیمی» تمایلی به توافق ندارد
معاون استاندار کرمانشاه، با تایید صحبت کارگران، علت تعطیلی شرکت باختر بیوشیمی را مربوط به قیمت‌گذاری دارو‌های تولیدی این مجموعه عنوان می‌کند و به همشهری می‌گوید: باختر بیوشیمی معتقد است قیمت‌های مصوب سازمان غذا و دارو برای محصولات تولیدی این کارخانه پایین است و سازمان باید در قیمت‌گذاری محصولات تجدیدنظر کند.
هدایت حاتمی با بیان این‌که با وجود تلاش استانداری کرمانشاه و دانشگاه هنوز این شرکت و سازمان غذا و دارو برای اصلاح قیمت‌ها توافق نکرده‌اند، می‌افزاید: این واحد تولیدی تمایلی برای توافق با مسئولان سازمان غذا و دارو ندارد. 

قیمت‌گذاری منطقی نیست
اظهارات صریح معاون اقتصادی استاندار با واکنش رئیس هیات ‌مدیره و مدیرعامل شرکت باختر بیوشیمی مواجه شده است. بیژن صدیقی‌مقدم با بیان این‌که این شرکت با صرف هزاران میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی برای تولید داروهای حیاتی انسانی از سال 68 تاسیس و تجهیز شده است، می‌گوید: با هیچ ادله عقلی و منطقی نمی‌توان پذیرفت سرمایه‌گذاری انجام‌شده به دلیل تمایل به توافق نداشتن با سازمان غذا و دارو متوقف شود. در صورت تمکین سازمان غذا و دارو از قوانین جاری کشور در محاسبه قیمت، بلافاصله برای از سرگیری فعالیت تولیدی اقدام می‌کنیم.
وی با اشاره به پیگیری‌ قانونی از مراجع ذی‌صلاح از جمله دیوان عدالت اداری، بازرسی کل کشور، کمیسیون اصل نود مجلس برای التزام سازمان غذا و دارو به تمکین از قوانین، تصریح می‌کند: مدیران ستادی و مسئولان کلیدی شرکت، با وجود هزینه سنگین، به امید راه‌اندازی مجدد واحد تولیدی حفظ شده‌اند.  صدیقی‌مقدم مسدود شدن حساب شرکت و مدیران ارشد آن از سوی اداره‌ کل مالیات را دلیل دیگر خود برای تعطیلی شرکت باختر بیوشیمی عنوان می‌کند و می‌افزاید: این وضع سبب بروز مشکلات مالی در رویه جاری شرکت شده است و متاسفانه ناچار به قطع ارتباط با کارکنان در ماه اخیر شده‌ایم.  وی با اشاره به این‌که قیمت داروهای تولیدی همپای افزایش قیمت مواد اولیه تولید دارو، افزایش نیافته و همین موضوع سبب شده است شرکت با ادامه فعالیت دچار ضرر و زیان شود، توضیح می‌دهد: مسئولان معتقدند ماده موثره با ارز دولتی وارد می‌شود و به همین دلیل نیازی به افزایش قیمت دارو نیست، در حالی ‌که ماده موثره فقط 5 تا 10 درصد قیمت دارو را تشکیل می‌دهد. جعبه دارو و مواد شیمیایی آزمایشگاهی همه از بازار آزاد تهیه می‌شود و بعضا برخی مواد که لیتری 70 هزار تومان خریداری می‌شد، حالا با قیمت بیش از 500 هزار تومان خریداری می‌شود که این موارد باید در محاسبه قیمت داروهای تولیدی لحاظ شود. مدیرعامل شرکت باختر بیوشیمی با بیان این‌که تعطیلی 18 ماهه این شرکت موجب میلیاردها تومان ضرر و زیان به شرکت شده است و طی این مدت  از بین 150 نفر کارکنان شرکت، 130 نفر از آنان بیکار شده‌اند و فقط 20 نیروی ستادی شرکت حفظ شده‌اند، ادامه می‌دهد: درخواست ما این است در جلسه‌ای با حضور نماینده سازمان غذا و دارو و نماینده شرکت باختر بیوشیمی همه هزینه‌های تولید را بررسی کنند.


امید به توافق با سازمان غذا و دارو 

معاون قضا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به این‌که افزایش غیرمنطقی قیمت دارو فشار مضاعف بر مردم و مصرف‌کنندگان داروست،‌ به همشهری می‌گوید: شرکت بیوشیمی باختر معتقد است چون قیمت ارز تغییر کرده، تولید دارو با قیمتی که از سوی سازمان غذا و دارو تعیین شده، به‌صرفه نیست و زیان‌ده است.
قباد محمدی با اشاره به گستره توزیع این شرکت در کشور می‌افزاید: شرکت بیوشیمی باختر ۱۴۰ قلم دارو تولید می‌کند که برخی از آن‌ها از جمله داروهای ضدویروسی این شرکت انحصاری است. داروی «تامی‌فلو» برای درمان آنفلوآنزا هم انحصاری شرکت باختر بیوشیمی است. این شرکت امسال این دارو را تولید نکرد و سازمان غذا و دارو این دارو را با قیمتی پایین‌تر از خارج کشور وارد کرد.  
وی با تاکید بر این‌که سازمان قضا و دارو  به شرکت باختر بیوشیمی قیمتی بالاتر از همه کارخانه‌های تولید دارو در کشور داده است، اما مدیر این شرکت به این قیمت‌ها راضی نمی‌شود، اضافه می‌کند: امیدواریم  با تلاش‌های سازمان غذا و دارو  مسئول  شرکت دارویی بیوشیمی راضی به ادامه فعالیت شود.



شیوع آنفلوآنزا در پاییز امسال در شرایطی اتفاق افتاد که با تعطیلی شرکت دارویی «باختر بیوشیمی» به عنوان تولیدکننده انحصاری داروی «تامی‌فلو» برای درمان آنفلوآنزا، مسئولان ناچار به واردات آن شدند
 

این خبر را به اشتراک بگذارید