• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 16 دی 1398
کد مطلب : 92137
+
-

وزارت خارجه برای بار سوم حافظ منافع آمریکا در ایران را به‌خاطر توییت تهدید‌آمیز ترامپ احضار کرد

تفهیم اتهام قبل از انتقام

وزارت خارجه، ترامپ را با چنگیزخان مغول مقایسه کرد

تفهیم اتهام قبل از انتقام

وحشت از انتقام ترور سردار سلیمانی رئیس‌جمهور آمریکا را دستپاچه کرده است. ترامپ در یک توییت بحث‌برانگیز تهدید کرد درصورت اقدام تلافی‌جویانه ایران، اماکنی ازجمله آثار فرهنگی ایران را هدف قرار می‌دهد؛ ادعایی که باعث شد وزارت خارجه ایران، ترامپ را با چنگیز خان مغول قیاس کند.

حافظ منافع آمریکا در تهران سفارت سوئیس است که از روز جمعه سفیر و کاردار آن در رفت‌وآمد به وزارت خارجه ایران بوده‌اند. پس از ترور سردار سلیمانی در عراق، وزارت خارجه ایران نماینده ارشد سیاسی سفارت سوئیس را احضار کرد، سپس پیامی از سوی آمریکا به سفارت سوئیس تحویل داده شد که به ایران انتقال دهد و لحن بی‌ادبانه این پیام باعث شد کاردار سوئیس برای بار دوم به وزارت خارجه فراخوانده شود تا به گفته سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه، پاسخی در ‌شأن آمریکایی‌ها به او تحویل داده شود. سفیر سوئیس روز گذشته هم برای بار سوم احضار شد، این بار سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه سفیر سوئیس را احضار کرد تا اعتراض شدید خود را نسبت به توییت تهدید‌آمیز ترامپ به او تفهیم کند.
ترامپ نوشته بود اگر ایران به پایگاه‌های آمریکا حمله کند آمریکا 52نقطه را در ایران هدف قرار می‌دهد که در بین آنها اماکن فرهنگی که ایرانیان به آن افتخار می‌کنند هم قرار دارد. این توییت بلافاصله در فضای مجازی با واکنش‌های مختلفی مواجه و تفکر ترامپ با تفکر داعش و طالبان که آثار تاریخی عراق، سوریه و افغانستان را نابود کردند قیاس شد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در نشست احضار سفیر سوئیس اظهارات خصمانه، تهدیدآمیز و غیرهنجاری رئیس‌جمهور آمریکا را غیرقابل پذیرش عنوان کرد و با اشاره به تهدید رئیس‌جمهور آمریکا به حمله به مراکز فرهنگی گفت: چنین تهدیدی یادآور هجوم قوم مغول و یا اقدامات گروه‌های تروریستی و جنایتکار در تخریب اماکن فرهنگی و تاریخی است که طبق قواعد و قوانین بین‌المللی مصداق بارز «جنایت جنگی» محسوب می‌شود.
عراقچی گفت: جمهوری اسلامی ایران زیربار هیچ تهدید یا ارعابی نخواهد رفت و قاطعانه آماده پاسخگویی به هر تهدید یا اقدام علیه امنیت و تمامیت ارضی خود است. تاریخ نشان داده که ملت ایران هر تجاوزکننده‌ای را به‌شدت پشیمان خواهند کرد.
وی افزود: براساس خواست دولت و ملت ایران، جمهوری اسلامی علاوه بر تمامی اقدامات سیاسی و حقوقی، حق مسلم خود در واکنش به ترور سردار شهید قاسم سلیمانی را در زمان و مکانی که خود صلاح خواهد دانست محفوظ می‌داند.
توییت ترامپ پاسخ توییتری وزیر امور خارجه ایران را هم به‌دنبال داشت. محمدجواد ظریف نوشت: دونالد ترامپ که با ترورهای ناجوانمردانه روز جمعه به شکلی گسترده حقوق بین‌الملل را نقض کرده است، اکنون تهدید می‌کند که دوباره قوانین بین‌المللی را نقض خواهد کرد؛ هدف قرار دادن مراکز فرهنگی جنایت جنگی است. وی ادامه داد: پایان حضور شرورانه آمریکا در غرب آسیا آغاز شده است.
وزیر امورخارجه ایران همچنین در توییتی دیگر با کنایه به مایک پمپئو نوشت: آن دلقک‌های دیپلمات‌‌نما و آنهایی که بی‌شرمانه نشسته‌اند و اهداف فرهنگی و غیرنظامی ایران را شناسایی می‌کنند، حتی نباید برای باز کردن یک فرهنگ لغت حقوقی زحمت بکشند. ظریف تصریح کرد: اصول بین‌المللی به نورم‌های بی‌چون و چرای حقوق بین‌الملل اشاره دارند که به‌عنوان مثال، خطوط قرمز بین‌المللی را مشخص می‌کنند.
لقب دلقک را ظریف قبلا هم برای وزیر خارجه آمریکا به‌کار برده بود، که به‌نظر می‌رسد ناظر به پیام اخیر اوست که از طریق سفارت سوئیس به تهران داده شده و وزارت خارجه آن را گستاخانه و بی‌ادبانه توصیف کرده بود.

 واکنش ارتش به تهدید ترامپ

فرمانده کل ارتش در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه درصورت هر اقدام از سوی ایران، آمریکا ۵۲ نقطه از ایران را هدف قرار می‌دهد، اظهار کرد: در یک درگیری احتمالی در آینده که بعید می‌دانم جرأت انجام این کار را داشته باشند، آنجا مشخص خواهد شد که این اعداد ۵ و ۲ به کجا تعلق خواهد داشت.
به گزارش ایسنا، امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدات رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه درصورت هر اقدام از سوی ایران، آمریکا ۵۲ نقطه از ایران را هدف قرار می‌دهد، اظهار کرد: آنها برای حفظ وجهه خودشان در برابر این کار زشت و غیرقابل توجیه از نظر افکار بین‌المللی، اینگونه سخنان را مطرح می‌کنند. اقدام آنها در به شهادت رساندن سپهبد شهید سلیمانی یک اقدام بسیار زشت و غیرقابل‌قبول در همه جای دنیاست به همین دلیل اینگونه سخنان را مطرح می‌کنند تا بتوانند این اقدام غیرانسانی را تحت‌الشعاع قرار دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید