• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 15 دی 1398
کد مطلب : 92104
+
-

نمره‌ای برای نی‌نی‌ها!

روایتی از تلاش‌های دکتر آپگار که مطالعاتش منجر به ابداع روشی برای سنجش سلامت نوزادان پس از تولد شد

نمره‌ای برای نی‌نی‌ها!

پس از تولد یک نوزاد، مهم‌ترین نکته برای والدین و البته پزشک، آگاهی از وضعیت سلامت اوست. پیشرفت‌های علمی، این روزها باعث شده تا ما به‌راحتی از وضعیت سلامت نوزادان، پیش از تولدشان هم با خبر باشیم. اما شرایط در گذشته اینگونه نبوده و حتی امروزه نیز گاهی فناوری همراه انسان‌ها نیست. سال‌ها پیش دکتر ویرجینیا آپگار با ابداع خود، گام بسیار بلندی در این خصوص برداشت و نام خود را در میان پزشکان و مبتکران برجسته دنیا مطرح کرد.

تولد نابغه 
ویرجینیا آپگار روز هفتم ژوئن سال1909در وست‌فیلد نیوجرسی متولد شد. پدرش یک کارگزار بیمه بود که به‌ صورت آماتور، دستی هم بر آتش ستاره‌شناسی و اختراع داشت. ویرجینیا در سال1925 از دبیرستان وست‌فیلد فارغ‌التحصیل شد و این درحالی بود که به همه می‌گفت قصد دارد روزی پزشک شود. او 4سال بعد در رشته جانورشناسی از دانشکده مونت هولیوک، مدرک کارشناسی خود را گرفت. آپگار در این دانشکده درس‌های شیمی و فیزیولوژی را نیز گذراند.


برآورده شدن آرزوی دیرینه
آپگار بلافاصله پس از پایان تحصیلات، وارد دانشکده پزشکی و جراحی دانشگاه کلمبیا شد و توانست در سال1933 مدرک خود را اخذ کند و در سال1937 نیز توانست دوره تخصصی جراحی را به پایان برساند. با این حال، دکتر آلن ویپل، رئیس مرکز پزشکی نیویورک-پرسبیترین، او را از جراح‌شدن دلسرد کرد، چراکه او دیده بود بسیاری از زنان تلاش می‌کنند تا جراحان موفقی باشند، اما در نهایت شکست می‌خورند. در عوض دکتر ویپل، آپگار را به انجام عمل بیهوشی تشویق کرد، چون احساس کرد که پیشرفت در بیهوشی برای پیشرفت بیشتر جراحی لازم است. او احساس می‌کرد که ویرجینیا انرژی و توانایی آن را دارد که بتواند سهم مهمی در این خصوص داشته باشد، به‌همین دلیل، دکتر آپگار به سمت کار در حوزه بیهوشی کشیده شد. ویرجینیا در نهایت پس از تکمیل تحصیلات در این بخش، به مرکز پزشکی نیویورک- پرسبیترین بازگشت و مسئول بخش بیهوشی آن شد.

ابداع بزرگ
بین دهه‌های1930 تا 1950، میزان مرگ‌ومیر کودکان در ایالات متحده کاهش یافته بود، اما تعداد نوزادانی که در همان 24ساعت اول پس از تولد از دنیا می‌رفتند، ثابت مانده بود. دکتر آپگار متوجه این روند شد و شروع به بررسی روش‌هایی برای کاهش میزان مرگ‌ومیر نوزادان در 24ساعت اول زندگی کرد. او به‌عنوان متخصص بیهوشی زایمان، قادر به ثبت روندی شد که می‌تواند نوزادان سالم را از نوزادانی که دچار مشکل هستند متمایز کند. مجموعه این تحقیقات منجر به ابداع یک سیستم امتیازدهی استاندارد شد که برای ارزیابی سلامت نوزاد پس از تولد مورد استفاده قرار می‌گرفت. این سیستم را «نمره آپگار» نام نهادند. او در سال1952، این ابداع را به‌ثبت رساند.

نمره آپگار چیست
به گزارش همشهری، نمره آپگار یا آپگار نوزاد، روشی سریع و مطمئن در ارزیابی سلامت نوزاد در لحظه‌های ابتدایی تولد است. این روش تا به امروز از مهم‌ترین ارزیابی های بدون نیاز به تجهیزات پزشکی محسوب می‌شود. مقیاس آپگار توسط ارزیابی نوزاد تازه متولد‌شده با 5معیار ساده که هرکدام از صفر تا 2امتیازدهی می‌شود، شکل می‌گیرد. پس از جمع‌بندی 5معیار، وضعیت سلامت کلی نوزاد مشخص خواهد شد؛ بنابراین نمره آپگار در یک محدوده، بین صفر تا 10قرار می‌گیرد. این 5معیار «نمود و ظاهر»، «پالس»، «گریه و حرکات»، «چابکی» و «شکل تنفس» هستند.

حمایت از جنین و نوزادان
ویرجینیا همه ساله هزاران کیلومتر را برای معرفی طرحش و اهمیت تشخیص زودرس نقایص هنگام تولد و لزوم تحقیقات بیشتر در این زمینه سفر می‌کرد. آپگار همچنین به ترویج آزمایش Rh یا همان «عامل ارهاش» پرداخت و کوشید خطرات ناسازگاری خونی مادر و جنین را برای پزشکان و حتی عموم تشریح کند.

پایان راه
دکتر ویرجینیا آپگار در سال‌های پایانی عمر خود، مسئولیت‌های متفاوتی را برعهده داشت و تا پایان زندگی‌اش برای ارتقای سلامت نوزادان تلاش کرد. او ویولنیست قابلی هم بود و در دهه1950 نیز به یادگیری خلبانی پرداخت. ویرجینیا آپگار سرانجام در روز هفتم آگوست سال1974 و در 65سالگی از دنیا رفت. او مقالات و کتاب‌های متعددی در حوزه کاری خود به رشته تحریر درآورده است.

بررسی یک روند
ویرجینیا آپگار به‌عنوان متخصص بیهوشی زایمان، قادر به ثبت روندی شد که می‌تواند نوزادان سالم را از نوزادانی که دچار مشکل هستند متمایز کند

این خبر را به اشتراک بگذارید