شروع داستان از روی جلد
ادبیات ژانر طعم متفاوتی از ادبیات را به کتابخوانان میچشانند
محمدناصر احدی ـ روزنامه نگار
رمان خواندن کنشی روشنفکرانه برای تفسیر زندگی و حتی تغییر آن است یا صرفا یک وقتگذرانی بیضرر برای سرگرمی؟ اگر رمان خواندن را عملی روشنفکرانه تلقی کنیم، در این صورت باید چه رمانهایی را برای خواندن انتخاب کرد؟ آیا میتوان یک اثر ادبی نفیس را صرفا برای سرگرمی و وقتگذرانی و لذت بردن از دنیای کلمات، بیآنکه غایتی والا برای این کار متصور شد، مطالعه کرد؟ مطالعه رمانهای عامهپسند عاشقانه، تریلر، جنایی، علمی- تخیلی و... که معمولا در غرب جزو کتابهای پرفروش هستند و بسیاری از عامه مردم چنین کتابهایی را برای مطالعه دست میگیرند، چقدر در ایران- که مردم کمتر کتاب میخوانند- رواج دارد؟ اینها پرسشهایی است که میتوان ساعتها درباره آنها بحث کرد و به نتایج مختلفی رسید، اما آنچه واضح است این است که مطالعه را ـ نه از نظر اقتصاد بازار کتاب و نه از نظر تمایل کتابخوانان ـ نمیتوان به نوعی خاص از کتاب محدود کرد. با اینکه ممکن است این حرف به مذاق طرفداران ادبیات فاخر خوش نیاید، اما نمیتوان کتمان کرد که برای توده مردم«همه» ادبیات به شاهکارهای مارسل پروست و جیمز جویس محدود نمیشود؛ افراد بسیاری هستند که ترجیح میدهند وقتی کتاب میخوانند بهسرعت درگیر داستان شوند و بهراحتی از عواطف و احساسات شخصیتها سر درآورند. احتمالا، برای این گروه از خوانندگان، بهترین انتخاب رمانهایی هستند که در ژانری خاص نوشته شدهاند و مخاطب از روی جلد کتاب میتواند حدس بزند با چه نوع کتابی طرف است. چند سالی است که ناشران ایرانی نیاز مخاطبان کتاب به این نوع کتابها و در کل ادبیات ژانر را درک کردهاند و سعی دارند با ترجمه کتابهایی که میتوانند برای توده مردم جذاب باشند، تعداد مخاطبانشان را افزایش دهند. نشر سنگ نیز ازجمله ناشران نوپایی است که در سالهای اخیر سعی دارد با انتشار کتابهای ادبیات ژانر طعم متفاوتی از ادبیات را به کتابخوانان بچشاند. در این صفحه به معرفی 4کتاب این ناشر با یادداشتهایی از مترجمانشان پرداختهایم و مدیر این انتشارات نیز برای ما توضیح داده که چرا سراغ چنین کتابهایی میروند.