• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 15 دی 1398
کد مطلب : 92084
+
-

حذف وعده‌های غذایی چه تأثیری بر بدن خواهد داشت؟

تصمیمات آنی اندام‌های چاق


زهرا رستگارمقدم ـ روزنامه‌نگار

نخوردن راهی برای لاغرکردن نیست، درست‌خوردن باید به سبک زندگی ما بدل شود. خیلی از ما که درگیر رژیم‌های مختلف کالری و غرزدن درباره اندام‌های فربه‌خود هستیم، گاهی با تصمیمات آنی و آسیب‌زا صدمات جدی به‌خود و بدن‌مان وارد می‌کنیم؛ مثلا یکباره تصمیم می‌گیریم جنگی را علیه خودمان آغاز و وعده‌های غذایی‌مان را حذف کنیم. حال آنکه این حذف هیچ تأثیری بر کاهش وزن نخواهد داشت. به‌نظرتان حذف وعده‌های غذایی چه تأثیری بر بدن ما خواهد گذاشت؟ در ادامه به چند مورد اشاره خواهیم کرد.

صبحانه، ناهار و شام به‌اضافه سه وعده دیگر 
متخصصان تغذیه معتقدند که گرسنگی باعث افزایش فشار به بدن می‌شود و به‌دنبال آن مشکلات روحی- روانی، بداخلاقی، بی‌رمقی و بیماری‌هایی مثل کبد چرب در فرد ایجاد می‌کند. به همین‌خاطر علاوه بر 3 وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام باید 3 وعده دیگر هم در طول روز مصرف شود. توصیه می‌شود یک وعده غذایی مثل یک لیوان شیر، بیسکوئیت یا تکه‌ای نان در آخر شب خورده شود تا در طول شب متابولیسم‌هایی که در بدن صورت می‌گیرد گوشت بدن را مصرف نکنند. به‌خاطر داشته باشید که با مصرف یک وعده غذایی قبل از خواب می‌توان از این وضعیت جلوگیری کرد.

عضله‌سوزی و تخریب بدن
وقتی یک وعده غذایی را حذف می‌کنید ممکن است عارضه‌هایی برای بدن‌تان داشته باشد. مثلا خواب‌تان کم شود. وقتی بدون خوردن شام به رختخواب می‌روید، گرسنگی باعث می‌شود مدام غلت بزنید یا زمانی که بالاخره خواب‌تان برد احساس گرسنگی، مغز را هوشیار نگه دارد. وزن‌تان افزایش پیدا کند چون احتمالا با گرسنگی‌ای که به‌خود داده‌اید پرخوری می‌کنید. مهم‌تر اینکه اگر شب‌ها گرسنه بخوابید، تمام تلاش‌تان در باشگاه برای تقویت عضلات‌تان را هدر خواهید داد. تحقیقات نشان داده خوابیدن با معده خالی می‌تواند آن دسته از مواد مغذی بدن را از بین ببرد که برای تبدیل پروتئین به عضله ضروری هستند. در این حالت بدن برای کسب انرژی شروع به تخریب عضلات می‌کند.

صبحانه بخورید که پرخوری نکنید
تعیین برنامه منظم برای وعده‌های غذایی لازم است. بدن بیست‌و‌چهار ساعته کالری می‌سوزاند. بنابراین باید انرژی مورد نیاز آن را تأمین کنید تا زمانی که خواب هستید راندمان بدن حفظ شود که بدخلق نشوید. از سویی زمانی که چیزی نخورده باشید سطح سروتونین یعنی همان هورمون تنظیم رفتار، دچار نوسان می‌شود و این مسئله روی بخش‌های کنترل‌کننده خشم در مغز اثر می‌گذارد. صبحانه نیز از همین اهمیت برخوردار است. مثلا زنانی که به‌طور مرتب از وعده غذایی صبحانه صرف‌نظر می‌کنند بیشتر در معرض تداخل هورمونی قرار می‌گیرند. وقتی از وعده‌ای صرف‌نظر می‌کنید معده سیگنال‌‌هایی به مغز می‌فرستد و اعلام خالی‌بودن می‌کند. همچنین اگر در زمان مناسب و به اندازه‌ کافی صبحانه میل کنید در ادامه‌ روز پرخوری نخواهید کرد.
 
بزرگ‌ترهای خوش‌اخلاق صبحانه‌خور
اهمیت ناهار و شام در فرهنگ‌های مختلف، سبک زندگی و شرایط جغرافیایی و محیطی متفاوت است. مثلا در کشورهای اسکاندیناوی که ۶‌ماه روز است و ۶‌ماه شب، مهم‌ترین وعده خوراکی‌شان صبحانه است. در کشورهای اروپایی و غربی بیشتر افراد ممکن است چیزی به اسم ناهار نداشته باشند و ساعات کارشان را با میان‌وعده‌ها می‌گذرانند و وعده شام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما پرهیز از هر وعده‌ غذایی، منجر به افزایش هورمون کورتیزول در بدن می‌شود؛ هورمونی که اضطراب و استرس را در بدن افزایش می‌دهد. در این میان عدم‌تعادل هورمون انسولین در بدن هم منجر به نوسانات قندخون، مشکلات گوارشی، افزایش چربی و تحلیل رفتن بدن خواهد شد. نخوردن وعده‌های غذایی باعث می‌شود متابولیسم بدن کند شده و بیشتر احساس خستگی و کج‌خلقی کنید. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد بزرگسالانی که صبحانه کاملی مصرف می‌کنند خوش‌خلق‌تر و مثبت‌تر از افراد دیگر هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید