• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 دی 1398
کد مطلب : 92070
+
-

موج جدید بارش‌ها در 16 استان

موج جدید بارش‌ها در 16 استان

موج جدید بارش‌ها از روز گذشته بیشتر استان‌های کشور را در بر گرفته و برخی از گردنه‌ها و جاده‌ها به علت بارش برف مسدود شده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها، تشدید سامانه بارشی تا روز دوشنبه، طغیان رودخانه‌ها و سیلاب، لغزندگی جاده‌های ارتباطی، گرفتگی معابر عمومی، کولاک برف در مناطق کوهستانی و کاهش دید را به دنبال خواهد داشت.  به گزارش گروه ایرانشهر، 16 استان آذربایجان‌ شرقی، آذربایجان ‌غربی، کردستان، اصفهان، زنجان، قزوین، فارس، قم، لرستان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، بوشهر، خوزستان، کرمان و یزد در هفته جاری با بارش باران و برف همراه خواهند بود. همچنین جاده فرعی شمشک - دیزین‌، محور رامیان - اولنگ - شاهرود، محور قدیم خرم‌آباد - پلدختر‌، محور ‌و جاده شهداد - نهبندان‌‌، جاده وازک - بلده در استان مازندران، محور ‌سی‌سخت - پادنا در استان کهگیلویه و بویراحمد‌، محور پونل - خلخال در استان‌های گیلان و اردبیل، محور سروآباد - پاوه‌ واقع دراستان کردستان‌، محور گنجنامه - تویسرکان در استان همدان به دلیل نبود ایمنی کافی مسدود ‌است.

تردد در جاده‌های زنجان با زنجیر چرخ
مسیرهای ارتباطی زنجان - بیجار، زنجان – دندی - تخت سلیمان، زنجان - طارم و زنجان - تهم – چورزق در روزهای اخیر بیشترین بارش برف را داشته و تردد در این مسیرها نیازمند وسایل ایمنی برای رانندگان است. 
جانشین رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان زنجان در این زمینه می‌گوید: همراه داشتن زنجیر چرخ برای تردد در مسیرهای ارتباطی به‌ویژه جاده‌های کوهستانی و برفگیر این استان الزامی است.
سرهنگ محمدعلی عظیمی می‌افزاید: اکنون در همه مسیرهای ارتباطی این استان بارش برف خفیف وجود دارد و به علت لغزندگی جاده، لازم است رانندگان برای پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی با دقت و احتیاط بیشتری رانندگی کنند. وی تاکید می‌کند رانندگانی که قصد سفر به مناطق سردسیر و کوهستانی این استان را دارند باید از تجهیزات ایمنی زمستانی به‌ویژه زنجیر چرخ استفاده کنند تا با مشکل مواجه نشوند. مسئول مرکز مدیریت راه‌های استان نیز از به‌کارگیری بیش از ۵۰۰ نیرو در ۳۰ راهدارخانه زنجان خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: بیش از ۳۰۰ دستگاه خودرو سبک و سنگین راهداری در جاده‌ها خدمات لازم را به مردم ارائه خواهند داد و نیروهای راهداری در گردنه‌های برفگیر و ارتفاعات حضور دارند. محمد محمدی می‌افزاید: به علت بارش برف و کولاک و ایجاد مه غلیظ در گردنه‌های کوهستانی استان دید افقی برای رانندگان کم شده و توصیه می‌شود رانندگان در حد ممکن در این محورها تردد نکنند. 

جاده‌های برفگیر البرز و مازندران 
هواشناسی مازندران نیز هشدار داده است که هم در البرز جنوبی یا ارتفاعات سمت استان‌های البرز، سمنان و تهران و هم در البرز شمالی یعنی ارتفاعات سمت مازندران پدیده مه‌گرفتگی و بارش برف مشاهده خواهد شد که البته مقدار بارش برف در البرز جنوبی بیشتر است. بر همین اساس ساکنان و رانندگان در مناطق و محورهای کوهستانی احتمالا با کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و اختلال در تردد مواجه می‌شوند.
کارشناس پیش‌بینی هواشناسی مازندران در این باره می‌گوید: بارندگی، وزش باد و کاهش دما از مناطق غربی استان آغاز شده و به‌تدریج به مناطق مرکزی و شرقی کشیده خواهد شد و تا فردا (دوشنبه) ادامه می‌یابد. مرتضی فرجی می‌افزاید: بارش برف در دامنه‌های جنوبی و شمالی البرز همزمان خواهد بود. به این ترتیب همه محورهای مواصلاتی جنوبی استان مازندران با بارش برف رو به رو خواهند بود. لازم است رانندگان برای تردد ضروری از محورهای کوهستانی لوازم زمستانی همچون زنجیر چرخ را به همراه داشته باشند. 
وی همچنین وضعیت دریای خزر را مواج پیش‌بینی و اعلام کرده‌است که در این ایام دریای خزر برای تمامی فعالیت‌های دریایی مساعد نیست. ارتفاع امواج دریای خزر برای روزهای پیش رو در سواحل به حدود ۲ متر و در پس‌کرانه به حدود ۲/۵ متر می‌رسد. رئیس مرکز مدیریت راه‌های مازندران نیز اعلام می‌کند که محور فرعی وازک - بلده و کمربندی فریدونکنار تا اطلاع ثانوی مسدود است. محسن هاشمی می‌گوید: محور فرعی وازک - بلده به دلیل شرایط نامساعد در فصل زمستان و صعب‌العبور بودن تا اطلاع ثانوی مسدود است. همچنین محور کمربندی فریدونکنار نیز به دلیل مرمت آسفالت تقاطع غیرهمسطح مسدود است و تردد از محورهای دیگر شهری انجام می‌شود.

هشدار سیل در فارس و خراسان جنوبی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس نیز با هشدار از وقوع سیل در این استان می‌گوید: با توجه به ورود سامانه جدید بارشی به فارس، در کل استان شاهد بارش‌ شدید باران و در برخی نواحی برف و همچنین رگبار و رعد و برق و تگرگ هستیم. رحیم آزادی می‌افزاید: با توجه به میزان بارش‌ها، انتظار آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان آب نیز وجود دارد. به همه فرمانداری‌ها و دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران استان آماده‌باش کامل داد شده تا در صورت بروز هرگونه مشکل، در کوتاه‌ترین زمان ممکن واکنش مناسب نشان دهند.وی به شهروندان و به‌ویژه عشایر استان توصیه کرد که از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و قرار گرفتن در ارتفاعات خودداری کنند. در خراسان جنوبی نیز مدیر کل هواشناسی این استان خبر از وقوع روان‌آب و سیلابی شدن مسیل‌ها می‌دهد. علیرضا خندان‌رو می‌گوید: با توجه به شدت بارش‌ها وقوع روان‌آب و سیلابی شدن مسیل‌ها تا روز دوشنبه ابتدا در نیمه شمالی و برخی نقاط مرکز و سپس در نقاط جنوبی استان قابل پیش‌بینی است. همچنین طی امروز و فردا با توجه به وزش باد شدید احتمال بارش تگرگ در نقاط مستعد، تشکیل مه در ارتفاعات و بارش برف در مناطق سردسیر به‌ویژه شمال استان پیش‌بینی می‌شود.

مه‌گرفتگی در جاده‌های کردستان 
رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای کردستان از کاهش دید به علت مه‌گرفتگی در برخی جاده‌های برون‌شهری این استان تا عمق ۱۰۰ متر و اختلال در تردد وسایل نقلیه خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به برودت هوا، در برخی از جاده‌های کردستان از جمله سنندج - مریوان، سقز - بانه، دیواندره - بیجار، سنندج - دیواندره و قروه دهگلان شاهد پدیده مه‌گرفتگی هستیم. دانش زندی اظهار می‌کند: عمق دید افقی در برخی از این محورها از جمله گردنه رش‌نش محور سنندج - مریوان و گردنه خان بانه - سقز بیشترین کاهش را داشته است. در محور سنندج - مریوان نیز بارش برف به صورت خفیف ادامه دارد. بر اساس اعلام هواشناسی، سیستم بارشی فعلی تا فردا سبب ابری و مه‌آلود شدن آسمان، بارش برف و باران و وزش باد شدید در مناطق مختلف کردستان است.

با توجه به برودت هوا، در برخی از جاده‌های کردستان از جمله سنندج - مریوان، سقز - بانه، دیواندره - بیجار، سنندج - دیواندره و قروه دهگلان پدیده مه‌گرفتگی  وجود دارد

کارشناس پیش‌بینی هواشناسی مازندران: بارندگی، وزش باد و کاهش دما از مناطق غربی استان آغاز شده و به‌تدریج به مناطق مرکزی و شرقی کشیده خواهد شد

این خبر را به اشتراک بگذارید