• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 دی 1398
کد مطلب : 92069
+
-

مسیرگشایی جدید در بافت فرسوده تبریز

سید مرتضی احمدپور _ تبریز - خبرنگار

در منطقه 4 شهری تبریز منطقه‌ای است که بیشترین تراکم بافت فرسوده را در شمال غرب کشور دارد و حتی در میان کلان‌شهرهایی مانند اصفهان، شیراز و مشهد هم این میزان از تراکم بافت فرسوده در یک محدوده 2 هزار هکتاری مشاهده نمی‌شود. در سال جاری پروژه‌های مسیرگشایی در این منطقه به اجرا درآمده و برای برون‌رفت از مشکلات متعدد در بافت فرسوده تبریز، مسئولان شهری این مسیرگشایی‌ها را در اولویت قرار داده‌اند.

زندگی با دردسرهای فراوان 
«مصطفی جاهدی» شهروند تبریزی است که در خیابان قطران در منطقه 4 تبریز زندگی می‌کند و خانه‌ای 25 متری دارد. او در گفت‌و‌گو با همشهری از وارد شدن فاضلاب به درون خانه‌اش گله‌مند است و می‌گوید: نم‌کشیدن دیوار خانه‌ام که با فاضلاب دو - سه متری بیشتر اختلاف سطح ندارد و بسته شدن دسترسی به خیابان و کوچه ماشین‌رو از مشکلات زندگی در این منطقه است.
وی ادامه می‌دهد: مهم‌ترین مشکلی که مانع از رسیدگی شهرداری به این معابر می‌شود، تنگ بودن کوچه‌هاست و امیدواریم شهرداری در این زمینه اقدام جدی انجام دهد و مسیرگشایی‌ها با جدیت بیشتری دنبال شود. «هادی رضایی» دیگر شهروند ساکن خیابان بهار است که به عنوان بخشی از منطقه 4 شهری درگیر مشکل بافت فرسوده است. او می‌گوید: در این منطقه از شهر هم مسیرگشایی‌های مختلفی در جریان است و ساختمان‌های نیمه‌تخریبی وجود دارد که طبیعی است با فرا رسیدن فصل بارش و یخبندان کار در این مناطق تعطیل شود. رضایی اضافه می‌کند: گل و لای این خانه‌های نیمه‌مخروبه و رهاشده، مشکلاتی برای شهروندان به وجود می‌آورد. در این زمینه انتظار از شهرداری مدیریت محله‌محور است تا شهروندان دچار مشکلات بیشتری نشوند. 

اولویت اصلی در بافت فرسوده
شهردار منطقه 4 تبریز هم در گفت‌و‌گو با همشهری با بیان این‌که شهرداری به‌عنوان متولی اداره شهر برنامه‌های متعددی برای بازآفرینی فضای شهری دارد، می‌گوید: به عنوان یک کارشناس شهری، معتقدم شهرداری تبریز در سال‌های اخیر عملکرد مناسبی در این زمینه داشته است و با وجود این‌که همکاری خوبی از سوی اداره‌ها و سازمان‌های مختلفی که متولی امور شهری هستند وجود نداشته، اما شهرداری تلاش خود را به کار بسته است.
«اکبر امجدی» عنوان می‌کند: مسیرگشایی کلید عبور از بافت فرسوده تبریز بوده و به عنوان اولویت اصلی در این بافت در سال آتی هم ادامه پیدا می‌کند. همچنین ایجاد کاربری‌های عمومی مانند پارک، خانه‌های بهداشت، سالن‌های ورزشی، خانه سلامت، سالن‌های بحران و کتابخانه از اولویت‌های شهرداری است. در 10سال گذشته مسیرگشایی در این منطقه در اولویت بوده است و در 2 سال گذشته این موضوع جدی‌تر گرفته شده و 2 مسیرگشایی اخیرا در خیابان قطران و فیضیه غربی به نظام پزشکی صورت گرفته است. تا پایان سال جاری هم برنامه‌های افتتاح مسیرگشایی از جمله مسیرگشایی خیابان شهید خلیلی به میدان معلم و فاز دوم خیابان شهید میلانی را خواهیم داشت.
 وی به گلایه شهروندان در زمینه نحوه تملک در برنامه‌های مسیرگشایی هم پاسخ می‌دهد و می‌گوید: مسیرگشایی‌ها به صورت طبیعی با تخریب برخی واحدهای مسکونی همراه است، اما با وجود این‌که شهرداری با مشکلات مالی زیادی روبه‌رو است، تلاش کرده همه سکنه را در این مسیرگشایی‌ها راضی نگه دارد. امجدی به مشکلات تعطیلی پروژه در فصل سرما هم اشاره و اضافه می‌کند: تلاش می‌کنیم تا هر روزی که امکان دارد، فعالیت‌ها ادامه یابد و همزمان با کار هم تخلیه نخاله‌ها و پاکسازی مسیر صورت گیرد، اما بروز برخی مشکلات، جزو لاینفک عملیات‌ مسیرگشایی است و درخواست ما از شهروندان، صبوری و همراهی برای به پایان رساندن مسیرگشایی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات آنان را رفع کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید