• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 دی 1398
کد مطلب : 92032
+
-

آمریکا در وحشت انتقام ایران

هشدار جنگی درشهرهای آمریکا و نقل و انتقال نیروی نظامی و تخلیه غیرنظامیان درمنطقه، ازجمله اقدامات احتیاطی واشنگتن در2روزگذشته بود

آمریکا
آمریکا در وحشت انتقام ایران


جواد نصرتی ـ خبرنگار

دولت آمریکا، برای توجیه ترور سردار قاسم سلیمانی اعلام کرده است که این کار را برای جلوگیری از افزایش احتمال جنگ و حفظ جان آمریکایی‌ها انجام داده، اما برنامه‌های مفصل پنتاگون برای اعزام نیروهای بیشتر به منطقه و آماده‌باش شهرهای بزرگ آمریکا، نشانه‌ای از وحشت این کشور از ناآرامی‌های بعدی در خاورمیانه و آمریکاست. آنطور که نیویورک تایمز در سرمقاله دیروز خود نوشته است، در پی تحولات اخیر، تعداد نیروهای نظامی آمریکایی حاضر در خاورمیانه، به‌شدت افزایش می‌یابند و با زمانی که آمریکا به عراق حمله کرد، برابری خواهد کرد. علاوه بر آن، وحشت از وعده انتقام ایران، نگرانی در شهرهای بزرگی مانند نیویورک را هم افزایش داده است و مقامات شهری، از افزایش تدابیر امنیتی برای مقابله با اقدامات تلافی‌جویانه ایران صحبت کرده‌اند. در همین حال، آمریکا به نیروهای فعال در صنعت نفت عراق هم دستور داده است این کشور را ترک کنند. همه اینها، این ادعای دونالد ترامپ را که گفته است با ترور سردار سلیمانی، یک تهدید بزرگ را رفع کرده، بی‌معنا می‌کند، چون نفس ترور، نگرانی درباره افزایش تنش‌ها را بیش از گذشته افزایش و پایگاه‌های مختلف آمریکا را در خاورمیانه، در تیررس وعده انتقام ایران قرار داده است.

شرایط جنگی در شهرها
نگرانی از انتقام ایران، باعث شده است تا مقامات در شهرهای بزرگی چون نیویورک و لس‌آنجلس شرایط فوق‌العاده اعلام و خود را برای هرگونه اقدام تلافی‌جویانه ایران آماده کنند. به گزارش دیلی‌میل، در نیویورک، بیل د‌بلازیو گفته است که وضعیت جنگی در شهر حاکم است و از مکان‌های کلیدی شهر، در مقابل هرگونه حمله محافظت خواهد شد. او گفته است: «باید اینطور بگوییم که تقریبا در شرایط جنگی قرار داریم.» رئیس پلیس نیویورک هم تأیید کرده است که با توجه به شرایط در خاورمیانه، نیروهای بیشتری به نقاط کلیدی شهر اعزام شده‌اند. رئیس پلیس لس‌آنجلس هم در اظهارنظر مشابهی گفته است که نیروهایش، اوضاع را زیر نظر داشته و برای شرایط خاص آمادگی دارند. در عراق هم غیرنظامیان آمریکایی به‌یکباره با شرایط جدید مواجه شده‌اند و بهترین کار برای آنها، آنطور که دولت آمریکا توصیه کرده، خروج از عراق است. به گزارش سی‌ان‌ان، وزارت نفت عراق تأیید کرده است که «تعدادی» از کارکنان آمریکایی در بخش صنعت نفت این کشور، عراق را ترک گفته‌اند. بزرگ‌ترین شرکت آمریکایی فعال در عراق، اگزون است. این شرکت در بیانیه‌ای‌، گفته است شرایط را زیرنظر و اقدامات لازم را برای تامین امنیت کارمندان درنظر دارد.

اهداف در دسترس 
با وجود نگرانی در شهرهای بزرگ، نگرانی اصلی در خاورمیانه است؛ جایی که پایگاه‌های متعدد آمریکایی در کشورهای متحد این کشور، اهدافی همیشگی و در دسترس به شمار می‌روند. به گزارش سی‌ان‌ان، ایران برای انتقام‌گرفتن از آمریکا، به جز نیروهای خود، می‌تواند روی نیروهای وفادارش در سراسر منطقه حساب باز کند. این در حالی است که تعداد نیروهای فعلی آمریکا در منطقه، برای مقابله با این حجم از تهدیدها، کافی نیست. نیروهای وفادار به ایران، پیش‌تر هم نشان داده‌اند که توانایی بالایی در استفاده از شیوه‌های جنگی نامتقارن دارند. ایران هم نشان داده است که تبحر زیادی در مدیریت و برنامه‌ریزی این شیوه‌های جنگی دارد. در میان تمامی پایگاه‌های آمریکایی موجود در منطقه، یک هدف بسیار محتمل، حضور کوچک و محدود نیروهای آمریکایی در سوریه است که در برخی نقاط، تنها چند مایل با نیروهای حشدالشعبی عراق فاصله دارد. چارلز لیستر، تحلیلگر ارشد مسائل ایران در خاورمیانه معتقد است که «نیروهای آمریکایی در سوریه ‌اکنون بسیار آسیب‌پذیر هستند، چون نه‌تنها از نظر تعداد کاهش یافته‌اند، که از نظر اعتبار هم تضعیف شده‌اند و به‌سختی می‌توانند شرکای مورد اعتمادی پیدا کنند.» او دیگر اهداف محتمل را هم اینها می‌داند: «متحدان آمریکا در خلیج‌فارس، به‌خصوص بحرین، امارات و عربستان‌سعودی ممکن است قربانی اقدامات تلافی‌جویانه ایران شوند. پایگاه العدید در قطر هم می‌تواند سرنوشت مشابهی داشته باشد.» بن فریدمن، از اندیشکده «اولویت‌های دفاعی» در واشنگتن هم معتقد است، آسیب‌پذیرترین هدف در منطقه، نیروهای آمریکایی در سوریه هستند.با توجه به این خطرات است که آمریکا در روزهای اخیر تصمیم گرفته ‌حضور نیروهای خود در خاورمیانه را به‌شدت افزایش دهد. به گزارش نیویورک‌تایمز، همزمان با اظهارنظرهای مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا درباره تمایل به تنش‌زدایی در منطقه در روز جمعه، پنتاگون اعلام کرد که حدود 3500نفر تنفگداران لشکر هشتادودوم هوابرد این کشور را به منطقه اعزام کرده است. این نیروها، به 750تفنگداری ملحق می‌شوند که چند روز قبل از آن در اوج بحران حمله به سفارت آمریکا در بغداد وارد منطقه شده بودند. در ‌ماه می ‌هم دولت آمریکا برنامه‌هایی را برای استقرار نزدیک به 120هزار نیرو‌ی نظامی در پایگاه‌هایش در اطراف خاورمیانه بررسی کرده بود. در این صورت، تعداد نیروهای آمریکایی حاضر در خاورمیانه، با تعداد آنها در سال2003، یعنی زمانی که آمریکا به عراق حمله کرد، برابری خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید