• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 12 دی 1398
کد مطلب : 91877
+
-

ارزش بازار سهام به 130میلیارد دلار رسید

سرمایه‌گذاران بورس از اول سال97 تاکنون 300درصد بازده به‌دست آورده‌اند

ارزش بازار سهام به 130میلیارد دلار رسید

با رشد 2درصدی بورس در مبادلات دیروز، ارزش کل بازار سهام به 1690هزار میلیارد تومان، معادل 130میلیارد دلار، رسید. تحلیلگران بر این باورند که شاخص بورس تا پایان امسال از مرز 400هزار واحد هم عبور خواهد کرد. به‌گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران از فروردین پارسال تاکنون 300درصد رشد کرده دیروز هم دماسنج بورس با جهشی خیره کننده، 7هزار واحد، معادل 1.9درصد، رشد را نشان داد به این ترتیب ارزش کل بورس تهران برای نخستین بار به 1400هزار میلیارد تومان و ارزش کل فرابورس به 290هزار میلیارد تومان رسید.

داده‌های آماری نشان می‌دهد مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بورس از ابتدای امسال تاکنون به 115درصد رسیده است. شاخص هم وزن هم از اول امسال تاکنون 270درصد رشد کرده؛ این شاخص از ابتدای سال1397 تاکنون 600درصد افزایش یافته است. با این مقدار رشد نگرانی‌ها به نزول بازار سهام بیشتر شده، برخی بر این باورند که روز موعود به‌زودی فراخواهد رسید و شاخص‌های بورس با نزول سنگین مواجه خواهند شد، با این حال اغلب تحلیلگران بر این باورند که هنوز حبابی در بازار وجود ندارد و شاخص بورس از پتانسیل صعود از مرز 400هزار واحد برخوردار است.

رشد تا 400هزار واحد
حسن قاسمی، مدیرعامل کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی در پاسخ به این پرسش که آیا بازار سهام به رشدش ادامه خواهد داد یا خیر؟ گفت: جای نگرانی نیست. جریان نقدینگی در رشد شاخص تأثیرگذار است و به ‌نظر می‌رسد شاخص بورس تا ۴۰۰هزار واحد افزایش یابد، زیرا شرکت‌های بزرگ هنوز رشد نکرده‌اند و اگر رشد داشته باشند روزانه با افزایش ۳ تا ۴هزار واحدی شاخص مواجه می‌شویم.

  روی موج دلار
مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن هم درباره تداوم رشد بورس گفت: افزایش تدریجی قیمت ارز به رشد شاخص‌های بورس منجر می‌شود. محمدمهدی بحرالعلوم، توضیح داد: باتوجه به تجربه افزایش قیمت ارز در 2سال اخیر، محدودشدن فروش نفت و محدود شدن نقل و انتقال‌های ارزی و کسری بودجه قابل توجه، بانک مرکزی مانند سال‌های گذشته به‌دنبال ثبات  قیمت دلار با یک نرخ ثابت نیست. در نتیجه سال آینده باید دوباره در انتظار یک جهش ارزی باشیم. او افزود: مدیریت فعلی بانک مرکزی اجازه افزایش قیمت ارز برای پوشش دادن به درصد یا نسبتی از تورم را خواهد داد که این افزایش تدریجی قیمت ارز را به‌دنبال خواهد داشت.

FATF؛ تنها ریسک بازار
حسین صالحی، کارشناس بازار سرمایه نیز در این‌باره گفت: بسیاری از فعالان بازار به این جمع‌بندی رسیده‌اند که شرایط تورمی همچنان ادامه خواهد یافت این موضوع به افزایش نقدینگی دربازار منجر شده است. همزمان در این مدت قیمت دلار در محدوده ۱۳هزار تومان تثبیت و قیمت‌های جهانی نیز با رشدی آهسته اوضاع مثبتی دارند. او رشد بازار سهام را تا سقف 400هزار واحد تأیید کرد و گفت: ‌اکنون به جز موضوعات مرتبط با FATF چالش چندانی پیش روی بازار نیست و آنچه روی بازار سهام تأثیر دارد، قیمت جهانی مواد خام و قیمت دلار است که جریان ورود پول را به بازار تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

رشد تا پایان سال 
یک عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران هم پیش‌بینی کرد بازار سرمایه تا پایان سال همچنان رشد کند.عباس آرگون گفت: با توجه به اینکه بازار‌های طلا، ارز و مسکن در رکود هستند درصورتی که روند صعودی قیمت جهانی کالاهای پایه تغییر نکند و نرخ ارز با قیمت‌های کنونی تثبیت شود، می‌توان انتظار داشت بازار سهام کماکان تا پایان سال به رشدش ادامه دهد. او در عین حال افزود: با توجه به اوضاع بازارهای موازی و نوسان ناشی از نرخ ارز و همچنین رشد نقدینگی، ریسک‌پذیری سهامداران حقیقی بیشتر شده است.

سرریز به بازار سرمایه
بابک احمدی، یکی دیگر از  کارشناسان  بازارسرمایه درباره چشم‌انداز بازار سهام بیان کرد: با وضعیت تثبیت شده فعلی می‌توان انتظار داشت که رونق بورس تا پایان سال ادامه داشته باشد. او درباره چشم‌انداز بورس تا پایان سال گفت: با وجود نقدینگی‌های مستمری که در بازار سرمایه وجود دارد می‌توان امید داشت که بورس تا پایان سال بدون نوسان‌های شدید در همین مسیر صعودی قرار داشته باشد.

مردم متوجه بورس شده اند
مهدی افضلیان، از کارشناسان بازار سرمایه با اشاره به تغییر نگاه مردم به بورس گفت: این روزها نگاه مردم به بازار سرمایه تغییرکرده است. این  را می‌توان از تعداد کدهای معاملاتی که کارگزاری‌ها هر روز دریافت می‌کنند، فهمید. او تأکیدکرد: ۹۰۰هزار کد در هر عرضه اولیه سهام خریداری می‌کنند. هرچه اقبال عمومی به بازار سرمایه بیشتر شود، نگاه به بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری نیز بهتر می‌شود. همین  می‌تواند شک و تردیددر باره رشد بازار را به ‌مرور  برطرف کند.

  سهامداران حقیقی  
مهدی کباری، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم گفت: ارزش بازار سهام باید نسبت به قیمت دلار افزایش یابد؛ بنابراین بازار سهام همچنان جای رشد دارد و همین  موجب شده تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس بیشتر شود. او افزود: در حال حاضر بیشتر معاملات بین سهامداران حقیقی انجام می‌شود و سهامداران حقیقی هدایت بازار را در اختیار گرفته‌اند درحالی‌که در گذشته بخش عمده معاملات در اختیار سهامداران حقوقی بود. او درباره دلایل افزایش حضور مردم در بورس توضیح داد: بقیه بازار‌ها دررکود هستند و به غیر از بورس بازار دیگری برای جذب نقدینگی وجود ندارد.

پیش‌بینی کاهش ارزش پول
مجتبی شهبازی، مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد نیز در پاسخ به این پرسش که چرا نقدینگی به سمت بورس هجوم آورده گفت: به‌دلیل افزایش کسری بودجه دولت، پیش‌بینی می‌شود ارزش پول ملی با کاهش بیشتری مواجه شود در نتیجه مردم برای حفظ ارزش پولشان، بخشی از نقدینگی خود را به بازار سرمایه آورده‌اند، زیرا سایر بازارها  فعلا در رکودند. به‌گفته او این روزها بخش عمده تقاضا از جانب سهامداران حقیقی انجام می‌شود.

رشد بورس واقعی است
مدیرعامل کارگزاری پارسیان هم در پاسخ به این پرسش که آیا رشد بازار سرمایه واقعی است یا  بازارسهام حباب دارد؟ گفت: باتوجه به وضعیت بازارهای جایگزین، در حالت کلی رشد بازار سرمایه حباب نیست و بعضی گروه‌های بازار، هنوز پتانسیل رشد دارند؛ اما در برخی سهم‌ها، حباب قیمت وجود دارد. مجید سوری اضافه کرد: شرکت‌های صادرات‌محور به‌دلیل انتظار افزایش قیمت‌های جهانی، پتانسیل رشد دارند؛ همچنین به‌نظر می‌رسد سهام بانک‌ها نیز مستعد رشد هستند.


  کارشناسانی که با همشهری گفت‌وگو کرده‌اند می‌گویند رشد شاخص تا 400هزار واحد ادامه می‌یابد
   شاخص کل بورس تهران دیروز با 7000واحد رشد به رقم 384هزار واحد رسید
   با رشد 1.9درصدی دیروز ارزش کل بازارهای سهام ایران به 1700هزار میلیارد تومان نزدیک شد
   بازده سرمایه‌گذاری در بورس از اول امسال تاکنون به 115درصد رسید

این خبر را به اشتراک بگذارید