• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 11 دی 1398
کد مطلب : 91846
+
-

امید اردبیلی‌ها به تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام

تکمیل طرح‌های نیمه تمام در اردبیل از جمله راه‌آهن، پتروشیمی و اصلاح جاده‌ها در انتظار سفر هیات دولت به این استان است

امید اردبیلی‌ها به تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام

پوپک قاسمی _  اردبیل - خبرنگار

 آخرین سفر رئیس جمهوری به اردبیل تابستان سال 93 بود و در ۵ سال گذشته،   «حسن روحانی» به جز سفر انتخاباتی به اردبیل سفری نداشته است. اما امروز اردبیل پس از 5 سال بار دیگر میزبان هیات دولت برای افتتاح برخی پروژه‌هاست. پروژه‌هایی مانند راه‌آهن، پتروشیمی، تالار شهر، پایاب سدگیوی و دوبانده کردن جاده‌ها از مطالباتی است که سال‌هاست مردم استان مرزی و محروم اردبیل چشم‌انتظار تحقق آن هستند، اما تاکنون عملی نشده‌اند. هرچند این سفر بدون دیدار مردمی انجام می‌شود، اما اردبیلی‌ها امیدوارند سفر رئیس جمهوری زمینه‌ساز رفع مشکلات و کمبودهای این استان شود.

مشکلات عشایر را حل کنید
«فریبرز احمدیان» از عشایر مغان می‌گوید: عشایر را ذخایر انقلاب می‌دانند، اما عشایر منطقه سال‌هاست درزمینه تصاحب زمین‌های خود با مشکل مواجهیم. وی ادامه می‌دهد: انتظار داریم رئیس جمهوری با حضور در استان زمانی را برای بررسی مشکلات عشایر اختصاص و به بلاتکلیفی چندساله عشایر محدوده کشت و صنعت مغان و پارس پایان دهد.

سفر به اردبیل بعد از 5 سال
«افشار ستارزاده» از شهروندان اردبیلی نیز می‌گوید: حضور رئیس جمهوری بعد از 5 سال برای افتتاح پروژه‌های نه‌چندان بزرگ نشان از محرومیت اردبیل دارد.
وی می‌افزاید: در این استان همه پروژه‌های بزرگ بی‌سرانجام مانده‌اند. رئیس جمهوری در سفر خود می‌تواند مصوبات سفر قبلی هیات دولت را مرور و بررسی کند و این‌که در طول 5 سال گذشته چه کاری در این استان انجام شده است و اگر بیش از 50 درصد مصوبات سفر قبلی همچنان بی‌سرانجام مانده است، مشکلات را بررسی و راهکار ارائه کنند.
این شهروند می‌گوید: انتظار داشتیم رئیس جمهوری بعد از 5 سال با اهالی استان دیدار مردمی داشته باشد که می‌گویند به دلیل برودت هوا پیش‌بینی نشده است.

انعکاس واقعیت‌های استان
«اکبر منصوری» از سرمایه‌گذاران استان نیز به همشهری می‌گوید: انتظار داریم مسئولان استان به دور از آمارسازی، واقعیت‌های استان را منعکس کنند. تا وقتی که برای مناسب نشان دادن عملکرد برخی مسئولان، آمارهای غیرواقعی به اطلاع مدیر ارشد دولت می‌رسد، نمی‌توان امیدی به بهبود وضعیت داشت.
وی که سرمایه‌گذار و مدیر یک اقامتگاه بوم‌گردی در گرمی (به عنوان یکی از پروژه‌های قابل افتتاح میراث فرهنگی در سفر رئیس جمهوری) است، اظهار می‌کند: ادعای ارائه تسهیلات 10 میلیارد ریالی به این پروژه غیرواقعی است و تاکنونی یک ریال هم تسهیلات برای این اقامتگاه پرداخت نشده است. منصوری ادامه می‌دهد: تا وقتی که واقعیت‌های استان به شکل شفاف بیان نشود، امیدی به توسعه و حل مشکلات نیست.

کمبودهای اقتصادی اردبیل
یکی از فعالان اجتماعی استان نیز می‌گوید: اردبیل از نظر اقتصادی با کمبودهای بسیاری مواجه است و شرایط اقتصادی کنونی فشار مضاعفی به اهالی این استان تحمیل می‌کند. شیما جهاندوست با اشاره به سرانه درآمد اردبیلی‌ها که نصف میانگین کشوری است، می‌گوید: از مسئولان دولتی می‌خواهیم، با هدف رونق تولید و اشتغال، به اردبیل تسهیلات ویژه و کم‌بهره اختصاص دهند و راهکارهای عملی برای رفع محرومیت‌ها ارائه کنند.

وضعیت جاده‌های شمال استان
شهرام بهرام‌وش از شهروندان مشگین شهری نیز به موضوع جاده‌های شمال استان به عنوان مطالبه اصلی مردم اشاره می‌کند و می‌افزاید: انتظار داریم رئیس جمهوری ساعتی را برای مشاهده وضعیت جاده‌های شمال استان اختصاص دهد و با سفر زمینی خود وضعیت مردم را بهتر درک کند. وی می‌افزاید: تصور می‌کنیم مسئولان ارشد دولتی از وضعیت این جاده‌ها آگاه نیستند؛ زیرا وضعیت جاده‌ها همچنان برای  اهالی و گردشگران مناسب نیست.

جذب اعتبارات برای پروژه‌های استانی
استاندار اردبیل با بیان این‌که سفر رئیس جمهوری یک‌روزه و بدون دیدار مردمی خواهد بود، عنوان می‌کند: ۹۳ طرح عمرانی با اعتبار ۲۰ هزار و ۶۵۳ میلیارد ریال در شهرها و بخش‌های مختلف این استان در سفر رئیس جمهوری بهره‌برداری می‌شود و علاوه بر آنها در این سفر تلاش می‌شود اعتبارات خوبی برای استان و همه شهرستان‌ها جذب شود. اکبر بهنام‌جو بهره‌برداری از کارخانه کامیون‌سازی مشگین‌شهر، سد احمدبیگلو مشگین‌شهر، بیمارستان‌های شهدای پارس‌آباد و ترومای اردبیل، کارخانه‌های نساجی، فاز دوم کارخانه نئوپان خلخال و فاز دوم کارخانه آرتاویل تایر و ۱۰ هزار هکتار از پایاب سد خداآفرین را به عنوان مهم‌ترین پروژه‌های سفر رئیس جمهوری ذکر می‌کند و با اشاره به مطالبات مردمی در زمینه جاده‌های استان می‌گوید: تلاش می‌کنیم برای تمامی جاده‌های استان از شهرستان‌های شمالی تا جاده سرچم در جنوب استان اعتبارات مناسبی جذب کنیم. وی در مورد تسهیلات پروژه‌های صنعتی می‌افزاید: در بخش صنعت حدود ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مصوبه برای دریافت تسهیلات داریم که در تمامی شهرستان‌های استان مصوب شده است.

۹۳ طرح عمرانی با اعتبار ۲۰ هزار و ۶۵۳ میلیارد ریال در شهرها و بخش‌های مختلف این استان در سفر رئیس جمهوری بهره‌برداری می‌شود

   افتتاح 100 پروژه عمرانی

شهردار اردبیل   از افتتاح ۱۰۰ پروژه عمرانی با هزینه بالغ بر ۱۶۷ میلیارد تومان در سفر رئیس جمهوری به اردبیل خبر می‌دهد.
حمید لطف‌اللهیان در ادامه می‌افزاید: پروژه مسکونی خدماتی شهریار، خیابان‌های ۴۵ و ۵۵ متری شورابیل و دیگر پروژه‌های گردشگری منطقه نمونه «شورابیل» از جمله پروژه‌های شاخصی هستند که در این سفر به بهره‌برداری می‌رسند.

این خبر را به اشتراک بگذارید