• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 10 دی 1398
کد مطلب : 91705
+
-

کانال هواداری، از نوع هوای آلوده

نگاه
کانال هواداری، از نوع هوای آلوده


محمدرضا نصیری ـ روزنامه‌نگار

چند سال قبل 2 تیم فجر و برق همزمان در لیگ برتر حضور داشتند. تماشاگران شیرازی برای تماشای بازی فجر به حافظیه رفته بودند که همان اوایل مسابقه روی اسکوربورد دیدند برق در بازی همزمان در شهری دیگر یک گل به میزبانش زده است. کل ورزشگاه از خوشحالی پریدند هوا. تا آخر مسابقه خبر دیگری از بازی همزمان روی اسکوربورد زده نشد و همه فکر کردند برق با همان یک گل، بازی را برده تا اینکه شب اخبار ورزشی تلویزیون گزارش داد تیم شیرازی آن بازی را 1-4باخته بود. 
رسانه‌های ورزشی در سرتاسر جهان یک وجه مشترک دارند؛ اینکه خود و مخاطبان‌شان می‌دانند ممکن است بخشی از اخبار آنها راست نباشد یا همه حقیقت گفته نشود. صفحه‌ها و کانال‌های هواداری استقلال و پرسپولیس وقتی تیم‌شان به‌طور مثال در داربی نوجوانان بر حریف پیروز می‌شود، این پیروزی را پررنگ می‌کنند و با آن کری می‌خوانند اما رسانه‌های رقیب چنین مسابقه‌ای را نادیده می‌گیرند؛ گویی اصلا وجود خارجی نداشته یا بی‌اهمیت بوده است. 
رسانه‌های هواداری این طرف، وزارت ورزش و فدراسیون را به حمایت از تیم رقیب متهم می‌کنند و آن‌طرفی‌ها تیم حریف را سوگلی حکومت می‌دانند و همین‌ها را به خواننده‌های خودشان القا می‌کنند. این فقط مختص ایران نیست. پریشب در اسپانیا ال‌کلاسیکوی بسکتبال برگزار شد. کانال‌های هواداری بارسلونا در تلگرام کلی روی این موضوع مانور دادند چون تیم‌شان 83-63رئال را برده بود. رئالی‌ها طوری رفتار کردند انگار اصلا تیم بسکتبال ندارند. یک خط خبر هم از این رویداد منتشر نکردند. درعوض، اخبار مربوط به قهرمانی رئال در تورنمنت استعدادیابی نونهالان العین را پررنگ کردند. 
کانال‌های بارسایی که برد روز اول تیم نونهالان باشگاه مقابل یوونتوس را با آب‌وتاب تعریف کرده بودند، ترجیح دادند از نظرشان چنین تورنمنتی دیگر وجود نداشته باشد. جلد روزنامه‌های هواداری اسپانیا هم تابعی از کانال‌های هواداری ایرانی بود. عکس صفحه یک مارکا که روزنامه معتدل هواداری رئال است به بسکتبال اختصاص داشت اما با عکسی از کورتوا -دروازه‌بان رئال- که داشت توپ را به داخل سبد می‌انداخت و تیتر یک هم به مصاحبه با او اختصاص داشت. روزنامه آس که متعصب‌تر است اصلا بسکتبال را به رسمیت نشناخت و عکسی از بنزما درباره خبر تمدید قراردادش با تیم فوتبال باشگاه منتشر کرد. روزنامه‌های اسپرت و الموندو، چاپ کاتالونیا مثل نشریه ارگان فدراسیون بسکتبال عمل کردند و طوری جلد بستند که باید با ذره‌بین دنبال خبرهای فوتبالی روی صفحه یک می‌گشتی.
 اخبار مربوط به استراماچونی توسط جانلوکا دی‌مارتزیو در ایتالیا پوشش داده می‌شد و خیلی وقت‌ها گاتزتا دلو اسپرت که یک نشریه معتبر است، گزارشی درباره گلایه‌های مربی ایتالیایی تیم استقلال و اینکه اینترنت او و خانواده‌اش در تهران چند روز قطع بوده مخابره می‌کرد. برخی ایجنت‌های فوتبالی معروف مثل مینو رایولا یا ژرژ مندس هم با باشگاه‌ها، نشریات و سایت‌ها مراوده‌هایی دارند که به انتشار شایعات نقل‌وانتقالاتی منجر می‌شود.
 الان دو، سه سال است هر بازیکنی که تحت قرارداد این دو مدیربرنامه است از یوونتوس، چلسی، من‌سیتی یا پاری‌سن‌ژرمن و رئال و بارسا پیشنهاد دارد. این قبیل اخبار باعث می‌شود بازیکنان آنها بار دیگر بر سر زبان‌ها بیفتند یا به باشگاه‌شان برای دادن امتیازاتی فشار وارد شود. هنوز یادمان نرفته هر وقت کی‌روش با فدراسیون به مشکل می‌خورد، فوری خبر پیشنهاد تیم ملی آفریقای جنوبی از سوی روزنامه پرتغالی آبولا منتشر می‌شد. در فصل نقل‌وانتقالات پول‌های زیادی بین بازیکنان و مدیربرنامه‌ها و رسانه‌ها ردوبدل می‌شود. کناری می‌نشینیم، استکان چای را در دست می‌گیریم(فنجان قهوه نه؛ فنجان و قهوه، زیادی برای این کار باکلاس‌اند)  و خبرها را می‌خوانیم و می‌گذریم.... اسیر بازی‌های آنها نمی‌شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید