• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 10 دی 1398
کد مطلب : 91685
+
-

پیش‌بینی‌های علم و فناوری در ۲۰۲۰

سال آینده میلادی پر از تحولات جدید در حوزه فناوری خواهد بود اما پیش‌بینی شده که بعضی از آنها جهان را متحول می‌کنند

اگر آرزویتان این است که به فضا پرواز کنید- و البته پول حسابی هم برای این کار دارید- صبر کنید تا زنگ تحویل سال 2020 به صدا در بیاید چون حتما برای شما سال هیجان‌انگیزی خواهد بود.اگر سفر فضایی واقعا دغدغه شما نیست، می‌توانید در سال آینده میلادی منتظر اتفاقات شگفت‌انگیز برای صفحه تلفن همراهتان و سرعت بالای اتصال موبایل باشید. اما اگر فکر می‌کنید موبایل‌های زیادی وجود دارد و صنعت فناوری باید کمتر در این زمینه پول و انرژی هدر بدهد، برخی شرکت‌ها هم دنباله‌روی افکار شما شده‌اند. در اینجا به نوآوری‌های فناوری که در 12‌ماه آینده پیش روی شما قرار می‌گیرد، می‌پردازیم.

 اوج‌گیری توریسم فضایی

به اعتقاد گای نوریس ـ سردبیر ارشد مجله تکنولوژی فضایی -2020 سالی مهم و محوری در زمینه سفرهای فضایی خواهد بود. از زمانی که ناسا فضاپیمای شاتل را در سال 2011 بازنشسته کرد، آمریکا همه کارها در زمینه انتقال فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی فضا را با فضاپیمای روسی انجام می‌داد. اینها همه در سال 2020 می‌تواند تغییر کند، البته اگر همه‌‌چیز طبق برنامه پیش برود. 2 فضاپیمای ساخت آمریکا می‌توانند فضانوردان را راهی سفر فضایی کنند. یکی از آنها فضانورد CST-100Starliner ساخت شرکت بوئینگ است که می‌تواند تا 7مسافر را در خود جا بدهد و راهی فضا کند. پرواز آزمایشی این فضاپیما پیش از انجام نخستین پرواز رسمی در سال 2020 به‌زودی انجام می‌شود. کپسول SpaceX Dragon نیز اوایل سال2020 چندین آزمایش نهایی را پشت سر می‌گذارد و اگر همه آنها به‌خوبی پیش بروند، برای یک مأموریت با وجود فضانوردان آماده خواهد بود. فضاپیمای Blue Origin که متعلق به جف بزوس مالک میلیاردر آمازون است می‌تواند گردشگران را با موشک نیوشپارد به فضا بفرستد. Virgin Galactic همچنین در سال 2020برای بردن مسافران کاملا آماده است. این اتفاق بیش از یک دهه بعد از اینکه ریچارد برانسون بنیانگذار آن توانست آن را راه بیندازد، رخ می‌دهد. گزارش شده است که بیش از 600نفر برای سفر با Virgin Galactic به فضا پول کنار گذاشته‌اند و بلیت 250هزار دلاری خریده‌اند. حالا زمان عملی کردن بسیاری از برنامه‌های وعده داده شده است و فرصتی برای طیف گسترده‌ای از فناوری‌هاست که برای نخستین بار خودشان را به اثبات برسانند.

چالش تکنولوژی و محیط‌زیست

اعتراضات اخیر کمپین‌های محافظت از محیط‌زیست به افزایش تغییرات آب و هوا، باعث شده تا شرکت‌های فناوری تغییراتی را در دستور کار خود قراردهند.
در میان آنهایی که از این جهت تحت فشار خواهند بود یکی سازندگان موبایل هستند.
تخمین زده شده است که 18میلیارد تلفن بلااستفاده در جهان رها شده است و حدود یک میلیارد و 300میلیون تلفن موبایل نیز در سال2019 فروخته شده است که این عدد مدام در حال افزایش است. سازندگان موبایل برای سازگاری محصولاتشان با توجه بیشتر به حفظ محیط‌زیست تحت فشار هستند، کمپین‌های حامیان محیط‌زیست از آنها می‌خواهند گوشی‌ها را طوری بسازند که به‌راحتی قابل تعمیر باشد.
به گزارش بی‌بی‌سی، سازندگان سایر کالاهای مصرفی مانند تلویزیون، ماشین لباسشویی و جاروبرقی هم  این مشکل را دارند. شرکت تامین‌کننده سرویس‌های موبایل نیز از این قاعده مستثنا نیستند. وودافون قول داده است که در سال 2023 در انگلیس تمام شبکه‌هایش با انرژی پایدار عمل کند و باقی شرکت‌ها نیز روش آنها را در پیش خواهند گرفت.
سفرهای کاری همچنین در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. بن وود تحلیلگر شبکه CCS Insight می‌گوید: پرواز برای جلسات در دور دنیا از نظر  اجتماعی دیگر قابل‌قبول نیست و شرکت‌ها حالا دیگر به جلسات مجازی روی خواهند آورد.

گوشی‌های متفاوت و سرعت بالای اتصال

معرفی نخستین تلفن تاشوی سامسونگ در ‌ماه آوریل چندان موفقیت‌آمیز نبود. چند نفر از نمایندگان بررسی این تلفن موفق به شکستن صفحه آن شدند تا جایی که این شرکت مجبور شد پیش از به فروش رفتن آن در ‌ماه سپتامبر سریع مشکل را برطرف کند.
موتورولا در زمینه گوشی Razr معرفی به‌مراتب موفق‌تری داشت هرچند که برخی نماینده‌ها از قیمت آن شاکی بودند. اما بعید است که بتواند بازار را برای خرید آن عقب نگه دارند.
به‌نظر می‌رسد سامسونگ دستگاه دیگری با صفحه نمایش قابل انعطاف در سال آینده معرفی می‌کند که احتمالا تبلت خواهد بود. در سال جدید ما باید منتظر نسل موبایل‌های فوق سریع باشیم. با پایان سال 2019 نزدیک به 40شبکه در 22کشور به 5G مجهز شدند. به گفته کستر مان از تحلیلگران سی‌سی‌اس اینسایت، با پایان سال 2020 این عدد بیش از دو برابر خواهد شد و به عدد 125 می‌رسد. در قیمت‌گذاری قراردادهای 5G نکات جالبی وجود دارد. یک قرارداد 5G بدون تلفن در ‌ماه حدود 30پوند هزینه دارد که در ازای آن احتمالا داده‌های نامحدودی دریافت خواهید کرد.
اما تحلیلگران می‌گویند که سال آینده قیمت‌ها براساس سرعت سرویسی که کاربر می‌خواهد تنظیم می‌شود؛ چیزی شبیه به قیمت‌گذاری مدل پهنای باند سرورهای خانگی که درحال حاضر انجام می‌شود. وودافون هم‌اکنون قراردادهایی را باتوجه به سرعت در انگلیس ارائه می‌دهد.

غوغای کامپیوترهای کوانتومی
آیا سال آینده برای کامپیوتر کوانتومی سال بزرگی خواهد بود؟ 

در ‌ماه اکتبر گوگل اعلام کرد کامپیوتر کوانتومی آنها در 200ثانیه وظیفه‌ای را انجام داده است که سریع‌ترین ابررایانه 10سال طول می‌کشد انجام دهد. ابرکامپیوترها در جهان را فراموش کنید. دنیا در حال تغییر کردن است؛ آن قدر جهش جدید در دنیای کامپیوترها عظیم و بزرگ خواهد بود که ابرکامپیوترهای فعلی جهان در برابر آن دیگر کند و دم‌دستی به حساب خواهند آمد. دنیا در ۲۰۲۰ برتری کوانتومی را تجربه می‌کند. برتری کوانتومی یعنی یک کامپیوتر کوانتومی می‌تواند محاسباتی را انجام دهد که در زمان معقول غیرقابل محاسبه است. فیلیپ گاربرت یکی از اعضای گروه فناوری‌های عمیق در شرکت مشاوره BCG گفت: این یک سنگ محک فوق‌العاده است. مشخص است که آنها از کامپیوترهای کلاسیک فراتر رفته‌اند تاجایی که می‌شود گفت روی برخی از تردیدها پا گذاشته‌اند. ضمن اینکه تکنولوژی ثابت کرده است کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند در شیمی، داروسازی و مهندسی موفقیت‌های بزرگی رقم بزنند. گوگل همچنین قول داده است کامپیوتر کوانتومی‌اش را برای استفاده سایر افراد نیز به‌زودی قابل دسترس کند، اما هیچ جزئیات دیگری در این‌باره فاش نکرد. این مسئله به‌معنای باز شدن یک دریچه جدید به سوی بشر است. هزاران مسئله وجود دارد که ابرکامپیوترهای امروزی با همه قدرت‌شان نیاز به زمان طولانی برای حل آن دارند. با این تحول جدید اما می‌توان امیدوار بود که در آینده نزدیک مسائل پیچیده مختلف در چشم بر هم زدنی حل شوند. کامپیوترهای کوانتومی با هیچ فناوری موجود و شناخته شده‌ای قابل مقایسه نیستند. فرض کنید محققان براساس مشخصات بدن انسان تخمین زده باشند که هیچ بشری قادر نیست مسافت ۱۰۰متر را در زمانی مثلا زیر ۱۰ثانیه بدود. ناگهان تحولی باعث شود تا کسی بتواند مثلا این مسافت را زیر یک میلیاردم ثانیه طی کند! جنس تحول کامپیوترهای کوانتومی در جهان از این نوع است. این مسئله را درنظر داشته باشید که از کامپیوترهای کوانتومی برای کارهای خاص استفاده می‌شود و قرار نیست که لپ‌تاپ‌های ما مثلا ناگهانی دچار تحول سرعت شوند. از این کامیپوترها هم مانند ابرکامپیوترهای فعلی برای ماموریت‌های خاص و محاسبات پیچیده در جهان استفاده خواهد شد. مدت‌هاست که محققان منتظر شنیدن این خبر بودند اما کسی تصور نمی‌کرد به این زودی‌ها برتری کوانتومی محقق شود. سال‌هاست که شرکت‌های مختلفی ازجمله گوگل، آی‌بی‌ام و اینتل و همچنین استارتاپ‌هایی مانند Rigetti Computing به‌دنبال رسیدن به برتری کوانتومی هستند. در ۲۰۲۰ احتمالا با گسترده شدن استفاده از کامپیوترهای کوانتومی بشر می‌تواند به کشفیات خارق‌العاده که پیش از این نیاز به سال‌ها زمان برای محاسبه داشت دست پیدا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید