• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 9 دی 1398
کد مطلب : 91612
+
-

دهه دوم قرن 21 در جهان فناوری چگونه گذشت؟

10فناوری مهم دهه 2010

تکراری است اگر بگوییم توسعه جهان فناوری تا چه حد سریع است. درعین‌حال بیان مداوم این واقعیت، آن اندازه که مواجه شدن با نشانگرهای سرعت پیشرفت فناوری در جهان بهت‌برانگیز است، نمی‌تواند جان مطلب را بیان کند؛ برای مثال، شاید به یاد نداشته باشید که آی‌پدی که امروز به ابزاری دم‌دستی، تکراری و شاید بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره‌تان تبدیل شده‌است، نخستین بار همین01 سال پیش وارد بازار شد یا اینستاگرامی که امروز زندگی بدون آن برایتان پوچ و بی‌معنی است - گویی از ازل وجود داشته و تا ابد حضور خواهد داشت- در اکتبر سال 0102 آغاز به‌کار کرد. نمونه‌های مشابه برای یاد‌آوری عمر کوتاه فناوری‌هایی که گویی عمری با ما بوده‌اند بسیار است، از این‌رو به01 مورد از مهم‌ترین‌های این فناوری‌ها در دهه‌ای که گذشت اشاره می‌کنیم.

2010- آی‌پد- آی‌پد یکی از فناوری‌هایی است که شیوه مواجهه با فناوری‌های رایانه‌‌ای را در جهان متحول ساخت. زمانی که این محصول را استیو‌جابز فقید پس از یک‌دهه انکار مداوم تلاش برای ساخت تبلت توسط شرکت اپل، رونمایی کرد، همه آن را کالایی لوکس توصیف کردند که کارایی آن ناچیز و جایی میان گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها بود. اما امروز آی‌پد بازاری پویا دارد و هرروز کاربری جدیدی در زمینه کار یا بازی برای این فناوری ایجاد می‌شود. از سال رونمایی این فناوری تا به امروز بیش از 350میلیون دستگاه آی‌پد در جهان به فروش رسیده‌است.

2010- اینستاگرام- این شبکه اجتماعی عکس‌محور، در سال2012 بودجه‌ای میلیارد دلاری از شرکت فیسبوک دریافت کرد تا ظاهر و عملکردی کاملا متفاوت از روزهای آغاز به کارش در سال2010 داشته‌باشد. این شبکه ویرایش و اشتراک‌گذاری عکس با بیش از یک‌میلیارد کاربر، تقریبا تمامی کاربرانش را به عکاسانی آماتور تبدیل کرده‌است و شیوه تجربه و به اشتراک‌گذاری لحظات زندگی با دیگران را متحول ساخته‌است.

2012- اوبر- شرکت اوبر در اصل در سال 2009 تاسیس اما ارائه خدمات و اپلیکیشن آن در سال2012 در سن‌فرانسیسکو آغاز شد و صنعت حمل‌ونقل شخصی را در سرتاسر جهان متحول ساخت. اوبر از قابلیت‌های نسل چهارم و توانایی‌های سامانه موقعیت‌یاب جهانی و جی‌پی‌اس نهایت بهره را برد تا صنعتی کاملا جدید را برپا سازد و به یکی از پرافتخارترین و درعین حال جنجالی‌ترین دستاورد‌های سیلیکون‌ولی تبدیل شود. جنجال‌برانگیز از این نظر که جدید بودن این فناوری باعث آغاز سوءاستفاده‌های متنوع از اختیاراتی شد که رانندگان یا مسافران اوبر داشتند.

2014- جنبش الکسا- رونمایی از بلندگوی هوشمند الکسا در سال 2014علاقه‌مندان به فناوری را گیج و مبهوت کرد؛ بلندگویی بلوتوث‌دار شبیه یک بسته از چیپس‌های پرینگلز که می‌توانست به چند دستور صوتی مشخص پاسخ دهد اما کم‌کم قابلیت‌های دیگری به آن افزوده و ‌ابعاد آن کوچک‌تر شد. افراد به آن علاقه‌مند شدند و از آن برای تنظیم زمان‌سنج آشپزخانه، پخش موسیقی در اتاق و کنترل وضعیت آب‌و‌هوا استفاده کردند، ‌درحدی‌که سؤال پرسیدن از الکسا به یک پدیده فرهنگی تبدیل شد. با وجود رقابت شدید گوگل و اپل، آمازون یکه‌تاز این میدان، ‌قابلیت‌های دستیار صوتی خود را تا حدی گسترش داد که اکنون نگرانی‌ برسر حریم خصوصی به بخش اصلی داستان الکسا تبدیل شده‌است.

2015- ساعت اپل- نخستین نسخه ساعت اپل که در سال2015 رونمایی شد، مشکلاتی نظیر طول عمر باتری، طراحی زمخت و دقت پایین در طراحی کلیدها داشت و بیش از حدتصور گرانقیمت بود. شاید این ویژگی‌ها برای توصیف یک فناوری جدید چندان امیدوارکننده نباشد، اما مانند آی‌پد، اپل توانست به مرور زمان این محصول هوشمند خود را ارتقا داده و به یکی از بهترین ساعت‌های هوشمند در بازار‌های جهانی تبدیل کند. سه‌ماهه دوم سال2019 بیش از 7/5میلیون ساعت اپل در جهان به فروش رسید و آن را به برترین ساعت هوشمند جهان تبدیل کرد.

دهه 2010- رایانش ابری، هوش مصنوعی- انفجار این فناوری‌ها در پشت صحنه فناوری‌های کاربردی و رایج باعث ایجاد کاربری‌های جدید و شگفت‌انگیز و قابلیت‌های بیشتر برای گجت‌ها و تجهیزات فناورانه شد. فناوری ذخیره‌سازی‌ ابری و هوش‌مصنوعی که در محصولاتی مانند دراپ‌باکس، اپل آی‌کلاد، وان‌درایو مایکروسافت، ‌دستیار گوگل و الکسای آمازون قابل استفاده هستند، امکان دسترسی به اطلاعات پس از خراب شدن یا گم شدن گوشی، تبلت یا لپ‌تاپ‌ها را فراهم آوردند و این تجهیزات را هوشمند‌تر و سرگرم‌کننده‌تر از قبل ساختند.

2015- فناوری خودران تسلا- اگرچه نام شرکت تسلا را باید در میان رویداد‌های مهم صنعت خودروسازی مطرح کرد، اما فناوری خودرانی که این شرکت برای خودروهای تمام برقی خود طراحی‌کرد، شایستگی مطرح شدن در میان مهم‌ترین فناوری‌های دهه 2010 را دارد. این شرکت در زمینه توسعه فناوری خودران، بیش از هر شرکت خودروسازی دیگری در جهان تلاش کرد و در سال2015 خودروی مدل S خود را با یک به‌روز‌رسانی 2500دلاری که یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری در این دهه به شمار می‌رود، به‌خودرویی با قابلیت رانش خودکار تبدیل کرد.

2016- تولد ایرپاد و مرگ هدفون- یکی از جنجالی‌ترین تصمیم‌های شرکت اپل در این دهه، در سال 2016‌ابداع ایرپاد و تصمیم درباره حذف جک هدفون از گوشی‌های‌آی‌فون7 بود. اپل ایرپاد‌های بدون سیم 159دلاری را جایگزین هدفون‌های ارزان‌قیمت و سیم‌دار کرد. در زمان رونمایی، ‌ایرپادها به‌شدت غیرعادی و غریب به‌نظر می‌آمدند، ‌درحدی که به سوژه استهزا و خنده تبدیل شده بودند. اما این ظاهر عجیب به‌تدریج جای خود را در دل کاربران باز کرد و شرکت اپل را تا پایان 2019 در آستانه فروش 50میلیون دستگاه ایرپاد قرار داد.

2016- هولو‌لنز – شرکت مایکروسافت با رونمایی از هدست هولولنز در سال 2016جهان فناوری را شگفت‌زده کرد. این هدست فرم و تلفیقی جدید از واقعیت افزوده شده و محاسبات رایانشی را ارائه داد که به بستری برای قابلیت‌های جدید فناورانه تبدیل شد. این ابداع جدید در ابتدا به‌عنوان بستری برای انواع فعالیت‌ها، از طراحی صنعتی گرفته تا دستیار جراحی معرفی شد اما در واقع کاربری‌های این هدست واقعیت افزوده‌شده، نامحدود است. این هد‌ست به کاربر امکان می‌دهد تمامی محیط اطراف خود را به وضوح ببیند و همزمان هولوگرام‌هایی را در این فضا بازمی‌تاباند و محیط واقعی را با عناصر مجازی دیجیتال مانند صفحات شناور اپلیکیشن‌ها و مدل‌های سه‌بعدی ترکیب می‌کند.

2016- جنون جهانی پوکمون‌گو- در عرض کمتر از 3ماه، تب پوکمون‌گو جهان را فراگرفت. ترکیب فناوری واقعیت افزوده‌شده با یک بازی آنلاین توانست قابلیت‌های واقعیت مجازی سازگار با گوشی‌های هوشمند را به خوبی به نمایش بگذارد و علاوه بر این، نوعی جنون باورنکردنی را در میان کاربران این بازی- فناوری جدید ایجاد کند. با شیوع جنون پوکمون، هزاران نفر از کاربران این بازی برای جمع‌آوری موجودات خیالی درون بازی که در محیط واقعی بازتابانده می‌شدند، در خیابان‌های شهرهای مختلف جهان پرسه می‌زدند، درحدی که مسئولان و مقامات شهری مجبور شدند تمهیداتی را برای محافظت از امنیت جان آنها، به‌ویژه حین عبور از خیابان درنظر بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :