• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 9 دی 1398
کد مطلب : 91611
+
-

10خودروی مهم دهه 2010 کدامند؟

ظهورکراس‌اوور‌ها و محبوبیت برقی‌ها

ظهور خودروهای برقی مدرن‌تر و ارزان‌تر از همیشه و مهم‌تر از آن رواج استفاده از خودروهای برقی را شاید بتوان از مهم‌ترین رویداد‌های صنعت خودروی جهان در دهه0102 نامید؛ به‌ویژه با توجه به افزایش روز‌افزون نگرانی‌ها درباره گرمایش زمین و آلودگی کلانشهر‌ها. شرکت‌های تسلا، نیسان و شورولت مهم‌ترین محصولات برقی خود را در این دهه رونمایی کردند و تحول در زمینه زیرساخت استفاده از خودروهای برقی و هزینه‌های آن در این دهه رو به کاهش گذاشت. علاوه بر خودروهای برقی، خودروهای مهم دیگری نیز در این دهه تولید شده‌اند که صنعت تولید و مصرف خودرو را در پایان دهه به نسبت آغاز آن، دستخوش تحولات بزرگی کرده‌اند.

دهه 2010- خودروهای کراس‌اوور یا بینابینی- دشوار است تحول صنعت خودرو با ظهور خودروهای کراس‌اوور در این دهه را تنها به یک شرکت یا خودروی خاص نسبت داد. واقعیت این است که از یک دهه پیش افزایش تقاضا در بازار باعث شد 70درصد از خودروهای جدید فروخته شده از دسته خودروهای شاسی‌بلند (SUV) یا وانت‌های سبک یا ترکیبی از این دو باشند. فورد اکسپلورر و لکسوس آر ایکس از مهم‌ترین کراس‌اوور‌های این دهه هستند اما محبوب‌ترین این گروه از خودروها، گزینه‌ای نیست جز تویوتا RAV4.

2010- لکسوس ال‌اف‌ای- اگرچه این ابرخودرو اولین‌بار 10سال پیش توسط شرکت تویوتا به‌دست خریداران رسید، اما ویژگی‌ها و تجهیزات آن پس از گذشت سال‌ها، همچنان جذاب و وسوسه‌انگیز است. بدنه فیبر کربنی و موتور یاماهای 8/4 لیتری V10(موتور‌های خودرو به شکل V انگلیسی، عدد نشانگر تعداد سیلندرهاست) این خودروی دودر را در میان خودروهای اسپورت زمان خود به نمونه‌ای جذاب تبدیل کرد. شتاب این خودرو در عرض 9/3ثانیه از صفر به 97کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن 121کیلومتر بر ساعت ثبت شده‌است.

 2012- تسلا مدل S- این خودرو بدون تردید مهم‌ترین تولید صنعت خودروسازی جهان در دهه2010 بوده‌است، زیرا توانست رویکرد جهانی نسبت به‌خودروهای برقی را متحول کند. تسلا چهره‌ای جذاب و خوشایند را از خودروهای برقی به نمایش گذاشت. تسلای S همچنین از نظر پیمایش مسافت در یک‌بار شارژ جهشی بزرگ در صنعت خودروهای الکترونیک به‌شمار می‌رود. به‌روز‌رسانی بی‌سیم خودروی تسلا که آن را از سیستمی نیمه‌خودران به تمام خودران و مجهز به سیستم اتوپایلوت تبدیل کرد از دیگر دستاورد‌های مهم تسلاست.

2011- مک‌لارن MP4-12C- این خودرو، یکی از نمونه‌هایی است که به‌سرعت در میان جامعه خریداران خودرو، به‌ویژه در آمریکا به محبوبیت دست‌یافت. مک‌لارن چندین‌ دهه پیش‌تر نیز وجود داشت و حتی خودروهای سواری مخصوص شهر تولید می‌کرد. اما تنها پس از تولید 12C بود که شرکت تمام تمرکز خود را روی تولید خودرو قرار داد. این خودرو بسیار سریع و پرشتاب، خوش‌دست و راحت بود. از آن زمان به بعد شرکت مک‌لارن خودروهای محبوب زیادی تولید کرد و همزمان باعث پیشرفت برند‌هایی مانند لامبورگینی، فراری و پورش شد تا تعریف صنعت خودروسازی از ابرخودرو‌ها متحول شود.

2013- پورش 918اسپایدر- ظهور ابرخودروهای هیبریدی برای مشتاقان خودروهای برقی لحظه‌ای شادی‌آور در تاریخ صنعت خودرو بوده‌است. فراری لافراری، مک‌لارن P1 و پورش 918 اسپایدر همگی در این مسیر نقشی مهم ایفا کرده‌اند. همگی آنها سریع‌ترین ابرخودروهای هیبریدی موجود بوده‌اند که برای تقویت عملکرد خود از موتورهای الکتریکی بهره برده‌اند. اما 918 اسپایدر از دیگر خودروها پیشگام‌تر شد زیرا توانست باتری قدرتمند‌تری ارائه کند. درشرایطی که لافراری نمی‌تواند تنها براساس برق ذخیره‌شده در باتری دوام بیاورد و P1 پس از طی چند کیلومتر به شارژ نیاز دارد، 918 اسپایدر می‌تواند در حالت برقی خود بیش از 28کیلومتر را بپیماید.

2014- مرسدس کلاس اس- در سال 2014 خودروی کلاس اس مرسدس با جهشی بزرگ در زمینه طراحی داخلی خودروها، تحولی در این حوزه ایجاد کرد. 6سال پس از آن، این خودرو از نظر طراحی داخلی هنوز مدرن و پیشرو به‌نظر می‌آید. این خودرو همچنین به ده‌ها فناوری جدید مجهز است؛ ازجمله سیستم نیمه‌خودران، کابین معطر و سیستم دوربین هوشمندی که می‌تواند دست‌اندازها را رصد کرده و کمک‌فنرها را برای خنثی‌سازی ضرب دست‌انداز آماده کند.

2015- فورد اف 150پیک‌آپ- از سال 2015 این مدل پیک‌آپ فورد با بدنه آلومینیومی یکی از پرفروش‌ترین خودروها در خانواده خودروهای پیک‌آپ بوده‌است. این خودرو با 2 گزینه انتخابی موتور V6 و V8 عرضه می‌شود و آلومینیومی شدن بدنه آن تا حد زیادی از وزن خودرو و در نتیجه مصرف سوخت آن کاسته‌است. موتور5/3 لیتری V6 توانی برابر 283 اسب بخار و موتور پنج لیتری V8 توانی برابر 385 اسب بخار دارد. از آنجا که این پیک‌آپ فورد مخصوص کار طراحی شده ‌است، توان کشش بار یا بکسل آن متناسب با نوع موتور از بیش از 3400 تا بیش از 5500کیلوگرم در نوسان است.

2015- فورد موستانگ- با بازطراحی موستانگ نمادین در سال 2015 توسط شرکت فورد، این شرکت نیز به جهان خودروهای اسپورت قدم گذاشت. از موستانگ اکو‌بوست گرفته تا GT500، موستانگ به ترکیبی کامل و مهم از خودروهای اسپرت در جهان تبدیل شد. موستانگ در عین حال یکی از پرفروش‌ترین خودروهای اسپورت جهان نیز به‌شمار می‌رود.
​​​​​​​

2015- داج چلنجر SRT هل‌کت- همزمان با گرایش بیشتر شرکت‌های کامارو و موستانگ به سوی خودروهای اسپورت، داج در خلاف مسیر شنا کرد. به جای استفاده از خطوط نرم و طراحی به سبک خودروهای اسپورت، داج چلنجر خود را براساس فرمول خودروهای تنومند و عضلانی طراحی کرد و این تغییر رویکرد نتیجه‌ای مثبت داشت زیرا بازخوردهای مثبتی از سوی جامعه خریداران دریافت کرد و شرکت فیات کرایسلر را بدون نیاز به طراحی یک خودروی کاملا جدید، به موفقیتی قابل توجه رساند.

2019- جیولیا کوادریفولیو، آلفارومئو- خودرویی با توان 505اسب بخار، حداکثر سرعت 191کیلومتر بر ساعت و گشتاور 443که در سال 2019 عرضه شده‌است. موتور V6 این خودرو توربوی دوگانه و 9/2 لیتری است. اسپلیتر (شبکه‌ای در جلوی خودرو برای کاهش فشار جریان هوا بر بدنه خودرو) این خودرو از جنس فیبرهای کربنی است و طراحی ایرودینامیک آن به افزایش شتاب خودرو کمک می‌کند. گفته می‌شود این خودروی 63500 پوندی تکامل یافته‌ترین نسخه تمامی خودروهای آلفارومئویی است که تا به امروز تولید شده‌است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید