• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 9 دی 1398
کد مطلب : 91581
+
-

کار‌کردن با موبایل‌های آینده حتی با دستکش

با استفاده از تکنولوژی فراصوت در سطوح لمسی، حتی اگر دستکش داشته باشید یا دست‌تان آغشته به ماده‌ای مثل روغن باشد، می‌توانید با گوشی خود کار کنید

کار‌کردن با موبایل‌های آینده حتی با دستکش

نوع جدیدی از تکنولوژی فراصوت(ultrasound) نوید‌بخش توسعه یک سطح حساس به لمس است که تقریبا به همه مواد معمول مانند فلز، شیشه، چوب و پلاستیک حساس است. این سطح حساس به لمس می‌تواند راه‌های جدیدی را برای تعامل با گجت‌ها ایجاد کند. 

شرکت UltraSense Systems که این تکنولوژی را توسعه داده است اعلام کرده سیستم فراصوت این شرکت که روی میکروچیپ(تقریبا اندازه نوک قلم) قرار دارد، مقرون به صرفه است و این آمادگی وجود دارد که در سال 2020در دستگاه‌های مختلف مورد ‌استفاده قرار گیرد. این سیستم به‌طور بالقوه قادر به ایجاد یک «تغییر پارادایم» در دستگاه‌های لمسی است.
به تلفن‌های بدون دکمه فیزیکی و بلکه بیشتر از آن به صفحه‌های حساس به لمسی که داخل آن قرار‌گرفته‌اند فکر کنید. یا یک میز با «نقطه‌های حساس» را تصور کنید که با استفاده از آن می‌توانید چراغ‌ها را روشن کنید و زاویه فضای کار را تغییر دهید.
به گزارش نیواطلس، این چیپ‌های فراصوت که در اصل با استفاده از امواج کوتاه صوتی برای تشخیص فشار انگشت کار می‌کنند، می‌توانند با هر میزان از ضخامتی که یک ماده دارد، کار کنند و رطوبت، خاک، روغن یا لوسیون‌ها اختلالی در کار آنها ایجاد نمی‌کند.
«مو مقصودنیا» بنیانگذار و مدیرعامل شرکت UltraSense می‌گوید: ما شاهد تغییر در نحوه تعامل با دستگاه‌های خود هستیم. دیجیتال جایگزین دکمه‌های مکانیکی شده است و تغییر به سمت دکمه‌های مجازی و حرکات سطحی در حال شتاب گرفتن است. استفاده از فراصوت در رابط کاربری لمسی تاکنون به شکل جدیدی اجرا نشده است. شرکت سازنده می‌گوید این رابط کاربری لمسی را می‌توان به راحتی به ساعت‌های هوشمند و چرخ‌دنده‌های AR / VR اضافه کرد. به این ترتیب شما فقط یک دسته را فشار می‌دهید و حرکت می‌کنید. دکمه‌های لمسی همچنین می‌توانند روی فرمان یک وسیله نقلیه قرار بگیرند.
این شرکت همچنین اعلام کرده است، سنسورهایی که توسط شرکت UltraSense Systems ساخته شده‌اند، می‌توانند با نیروی بسیار کمی کار کنند. اگر کاربران از دستکش استفاده کنند یا وسیله‌ای که استفاده می‌کنند با چیزی پوشانده شده باشد، باز هم این وسایل می‌توانند کار کنند و فشار را تشخیص دهند. شرکت UltraSense Systems به تازگی خود را به دنیا معرفی کرده است بنابراین روزهای اول برای اینکه ببینیم چگونه این نوع تکنولوژی روی دستگاه‌هایی که هر روز از آنها استفاده می‌کنیم تأثیر می‌گذارد، بسیار مهم است. اما مطمئنا این تکنولوژی گزینه‌های بیشتری برای تلفن‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها ارائه می‌دهد. نوع مشابهی از این تکنولوژی در سنسورهای اثر انگشت فراصوت که در گلکسی S10 و گلکسی نوت 10سامسونگ تعبیه شده است، استفاده می‌شود. هرچند در این گوشی‌ها از اسکن‌های مافوق صوت(اولتراسونیک) برای ترسیم طرح‌های اثر انگشت و همچنین تشخیص فشار روی شیشه صفحه نمایش استفاده شده است.

حسگرهای فراصوت چگونه کار می‌کنند؟
اساس کار حسگرهای فراصوت مشابه رادار یا ردیاب صوتی و تشخیص ویژگی‌های هدف از طریق تحلیل بازتاب امواج رادیویی یا صوتی است. حسگرهای فراصوت امواج صوتی با فرکانس بالا ایجاد  می‌کنند و موج بازتاب یافته را دریافت و تحلیل می‌کنند. این حسگرها با محاسبه زمان بین فرستادن سیگنال و گرفتن بازتاب، فاصله جسم را محاسبه می‌کنند. از این تکنولوژی در اندازه‌گیری سرعت و جهت باد یا میزان پر بودن یک مخزن هم استفاده می‌شود. برای اندازه‌گیری سرعت و جهت، یک دستگاه از چند گیرنده استفاده می‌کند و از روی فاصله نسبی آنها سرعت را اندازه می‌گیرد. برای اندازه‌گیری میزان مایع داخل یک مخزن هم کافی است فاصله از سطح مایع اندازه گرفته شود. کاربردهای دیگر شامل ردیاب‌های صوتی(sonar)، بخور (Humidifier)،فراوانگاری(سونوگرافی فراصوت)، دزدگیرها و آزمایش‌های غیرمخرب (Nondestructive testing) است.

تحلیل امواج صوتی
اساس کار حسگرهای فراصوت مشابه رادار یا ردیاب صوتی و تشخیص ویژگی‌های هدف از طریق تحلیل بازتاب امواج رادیویی یا صوتی است. حسگرهای فراصوت امواج صوتی با فرکانس بالا ایجاد می‌کنند و موج بازتاب یافته را دریافت و تحلیل می‌کنند

 

این خبر را به اشتراک بگذارید