• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 8 دی 1398
کد مطلب : 91535
+
-

افزایش ۲۳درصدی بارش در کشور

از ابتدای سال زراعی کنونی تا ۶‌دی‌ماه، ۲۳درصد نسبت به بلندمدت 30ساله در کشور افزایش بارش ارزیابی شد. صادق ضیائیان، رئیس مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی، گفت که این آمار البته نسبت به ‌مدت مشابه سال گذشته حدود ۶.۵درصد کاهش بارش را نشان می‌دهد.

ضیائیان به ایرنا گفت: پیش‌بینی‌های فصلی به‌صورت نرمال، کمتر از نرمال یا بیشتر از نرمال است و برای مدت باقیمانده دی‌ماه انتظار داریم بارش‌ها نرمال باشد.
او افزود: انتظار داریم طی این هفته بیشتر نوار شمالی کشور تحت‌تأثیر بارش‌ها باشند و در هفته‌های بعد تا حدودی جنوب شرقی کشور تحت‌تأثیر بارش قرار گیرد. همچنین در هفته‌های آخر دی‌ماه بخش‌هایی از شرق کشور و مناطق جنوبی تحت‌تأثیر بارش قرار خواهند گرفت.
رئیس مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی تأکید کرد: زمستان امسال بارش‌ها در نقاط مختلف کشور به‌صورت پراکنده رخ می‌دهد و روند معمول زمستان‌های کشور اتفاق خواهد افتاد.
وی درباره وضعیت دما در دی‌ماه امسال گفت: در هفته دوم دی‌ماه هستیم و انتظار داریم میانگین دما در نوار شمالی یک تا 2درجه بیش از نرمال باشد، در بقیه مناطق یک تا 2درجه کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود و در هفته سوم انتظار داریم افزایش دما نسبت به نرمال اتفاق بیفتد و حدود یک تا 2درجه باشد، اما دمای نیمه شرقی کشور در هفته سوم یک درجه کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.
ضیائیان اظهار داشت: در هفته چهارم دی‌ماه نیز به‌ نظر می‌رسد میانگین دمای هوا در مرکز و شمال غرب یک تا 3درجه بیشتر از نرمال و در بقیه مناطق یک درجه بیشتر از نرمال باشد. بر این اساس از ابتدای سال زراعی تا ۳دی‌ماه دمای میانگین کشور نسبت به بلندمدت 6.0 درجه کاهش و نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته یک درجه کاهش داشته است.
سال آبی یک دوره ۱۲‌ماهه برای سنجش میزان بارندگی در یک ناحیه است. شروع سال آبی در ایران از ابتدای پاییز است و به این ترتیب یک سال آبی در ایران از اول مهرماه شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید