• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 8 دی 1398
کد مطلب : 91488
+
-

عبور کم‌هزینه از خطوط قرمز

در جریان آخرین حملات راکتی به پایگاه میزبان نیروهای آمریکا در عراق، یک پیمانکار پنتاگون کشته شد

خاورمیانه
عبور کم‌هزینه از خطوط قرمز


باز‌هم خط قرمزی دیگر که زیر پا گذاشته شد؛ در جریان آخرین حملات راکتی به پایگاه‌های میزبان نیروهای آمریکایی در عراق، یک پیمانکار غیرنظامی ارتش این کشور کشته شد و چندین تن از سربازان مجروح شدند. نام این پایگاه نظامی k1 است و در نزدیکی استان کرکوک قرار دارد. خبرگزاری فرانسه ساعاتی پس از این حمله به نقل از منابعی در داخل پایگاه گفت: دست‌کم 30راکت به داخل پایگاه شلیک شده که بر اثر اصابت تعدادی از راکت‌ها به انبار تسلیحات، 3انفجار بزرگ صورت گرفته است. پایگاه‌های نظامی میزبان نیروهای آمریکایی در عراق طی 6‌ماه گذشته بیش از 30بار مورد هدف حملات راکتی و موشکی ناشناس قرار گرفته‌اند. اگرچه رسانه‌ها و حتی برخی مقامات دولت آمریکا، ایران و نیروهای نزدیک به این کشور را تلویحا به‌عنوان مسئول حملات معرفی کرده‌اند اما تاکنون هیچ اقدام عملی از سوی دولت ترامپ در پاسخ به حملات مذکور داده نشده است.
خبرگزاری رویترز که نخستین منبع خبر کشته شدن پیمانکار آمریکایی در پایگاه‌k1 بود، با اشاره به حملات روز شنبه نوشت: این حادثه بزرگ‌ترین حمله به مواضع نیروهای آمریکا از زمان آغاز حملات پراکنده راکتی در عراق است. دولت آمریکا تاکنون بارها از مقامات عراقی خواسته مانع از تکرار چنین حملاتی شوند و با عوامل آن برخورد کنند؛ اگرچه این درخواست‌ها تا به امروز هیچ نتیجه‌ای به‌دنبال نداشته است. پیش از این منابع مختلفی از وقوع مشاجره لفظی بین مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا و عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق بر سر انفعال این کشور نسبت به حملات مکرر علیه پایگاه‌های آمریکایی خبر داده بودند. جالب آنکه نه‌تنها عبدالمهدی هرگز گامی در جهت پیگیری مطالبات آمریکا بر‌نداشت بلکه او از مخالفان اصلی حضور نیروهای خارجی در خاک عراق نیز بود؛ امری که شاید در تشدید فشارهای خارجی برای کناره‌گیری او از قدرت بی‌تأثیر نبوده است.
روزنامه الاخبار با اشاره به تغییر رفتار واشنگتن در خاورمیانه طی دهه گذشته، می‌نویسد: مسائلی که با عنوان خطوط قرمز آمریکا شناخته می‌شدند، طی این سال‌ها یکی بعد از دیگری توسط مخالفان آمریکا زیر پا گذاشته می‌شوند بی‌آنکه واکنش جدی از سوی این کشور دیده شود؛ از ورود روسیه به جنگ سوریه گرفته تا سقوط پهپاد آمریکا، حملات مکرر به داخل پایگاه‌های میزبان نیروهای این کشور در عراق و اخیرا هم پیشروی‌های نظامی ترکیه در مناطق تحت سیطره کردها.

نیروها و پایگاه‌های آمریکا در عراق
براساس آخرین گزارش وزارت خارجه آمریکا، این کشور بیش از 4هزار نیروی «ثابت» در داخل خاک عراق دارد.‌ تأکید بر قید ثابت به‌معنای احتمال حضور نیروهایی خارج از چارچوب ثابت پنتاگون برای انجام ماموریت‌های خاص و یا اهداف مقطعی است. نیروهای ثابت یادشده علاوه بر محل سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد در 12پایگاه نظامی در نقاط مختلف عراق مستقر هستند. 5پایگاه این کشور براساس توافق جداگانه با دولت اقلیم کردستان در مناطق کردی تاسیس شده است؛ پایگاه‌های سنجار، اتروش و التحریر، 2پایگاه حلبچه در سلیمانیه و یک پایگاه در نزدیکی کرکوک (محل آخرین حمله).
مناطق شمالی، غربی و مرکزی عراق نیز که عمدتا دارای بافت سنی است‌، میزبان 7پایگاه نظامی آمریکا هستند؛ پایگاه مشهور عین‌الاسد (محل حضور ترامپ و مایک پنس) و الحبانیه در الانبار، 2پایگاه هوایی در موصل (که به‌طور جدی برای پهپادهای شناسایی مورد استفاده قرار می‌گیرد)، التاجی در شمال بغداد و همچنین استان‌های دیالی و صلاح‌الدین نیز هر کدام یک پایگاه. یکی از شعارهای اصلی ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی، خروج نیروهای آمریکا از کشورهای خاورمیانه (مشخصا افغانستان، عراق و سوریه) بود؛ اگرچه طی سال‌های گذشته اقدامات جدی برای تحقق این شعار در مورد افغانستان و سوریه برداشته شده است اما اراده‌ای در دولت آمریکا برای خروج نیروهای این کشور از عراق دیده نمی‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید