• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 19 اسفند 1396
کد مطلب : 9140
+
-

سرزمین‌های جنوبی؛ انتخاب نخست گردشگران نوروزی

قایق‌ها، لنج‌ها و کشتی‌ها برای گردشگری آبی در جنوب ایران مهیا شده‌اند

محمد باریکانی|خبرنگار:

جنوب کشور تبدیل به زون گردشگری مهمی برای گردشگران نوروزی شده و برنامه‌ریزی‌ها براساس پیش‌بینی افزایش سفرهای نوروزی به جنوب کشور در حال انجام است. به گزارش همشهری، دولت، تشویق سفر به مناطق جنوبی از سواحل مکران در چابهار تا جزایر جنوبی کشور در کیش و قشم و هندورابی را در دستور کار قرار داده است.

سواحل اروند، آب‌های نیلگون خلیج‌فارس در هرمزگان و جزایر متعدد ایران در جنوب کشور همگی در نوروز به زون گردشگری دریایی تبدیل شده‌اند. آبادان و خرمشهر گردشگری آبی را سرلوحه فعالیت‌های نوروزی خود قرار داده‌اند. سجاد پاک‎گهر در همین خصوص به خبرگزاری مهر گفته است رودخانه‌های کارون، اروند، بهمنشیر و کانال دستکند عضدی (به طول 4 کیلومتر و ارتباط ‎دهنده رودهای کارون و اروند) به‌عنوان ظرفیت‎های ویژه‎ از منظر گردشگری آبی در منطقه آزاد اروند (شهرهای آبادان و خرمشهر) برای نوروز مهیا شده‌اند.

براساس برنامه‌های تدوین شده قایق‎ها، لنج‎ها و کشتی‎های گردشگری در کنار اسکله‎های رودخانه‌های جنوبی به گردشگران نوروزی خدمات می‌دهند. به گفته پاک‌گهر، در آخرین جلسات ستاد خدمات سفرهای نوروزی شهرهای آبادان و خرمشهر، تمامی دستگاه‎های اجرایی تأثیرگذار در این حوزه به دستور رئیس‎ ستاد، به اجرای وظایف و تمهیدات ویژه برای ارتقای بیشتر گردشگری آبی ملزم شدند. 

محدودیت اقامت در کیش

سفر انبوه گردشگران داخلی در ایام نوروز به جنوب کشور اما موجب نگرانی مسئولان محلی از تخریب محیط‌زیست نوار جنوبی کشور شده است.  بار مضاعف گردشگران نوروزی در بخش‌های جنوبی کشور از سال‌های گذشته و آسیب‌های زیست‌محیطی به مقاصد گردشگری جنوب موجب شده است تا این بار جزیره کیش به گردشگران نوروزی تنها اجازه اقامت 5روزه در این مقصد گردشگرپذیر کشور را بدهد. براساس آنچه علیرضا قائدیان، معاون گردشگری کیش به خبرنگاران گفته است، گردشگران ورودی به این جزیره تنها می‌توانند 5روز در کیش اقامت داشته باشند و درصورت اقامت بیشتر در جزیره بلیت بازگشت آنها به سرزمین اصلی ابطال می‌شود.

شرایط ورود خودرو به کیش

 به‌گفته او، حتی ورود خودروی شخصی گردشگران نوروزی به جزیره کیش ضابطه‌مند شده و گردشگران نوروزی تنها در شرایطی می‌توانند خودروی شخصی خود را به داخل جزیره ببرند که خودروی تولید داخل آنها از سال91 به ‌بعد تولید شده و دارای معاینه فنی باشد. برای خودروهای خارجی نیز شرط حضور آنها تولید سال 1385به بالا و داشتن معاینه فنی است. آنطور که قائدیان اعلام کرد: گردشگران نوروزی برای ورود خودروی شخصی خود به جزیره کیش برای مدت 5روز باید مبلغ 200هزار تومان پرداخت کنند.

او، دلیل اتخاذ این تصمیمات سختگیرانه را محافظت از محیط‌زیست جزیره کیش و همچنین توان پاسخگویی زیرساخت‌های گردشگری این جزیره به نیاز گردشگران نوروزی اعلام کرد. به گفته قائدیان، تنها 52هتل 2تا 5ستاره با ظرفیت 12هزار تخت اقامتی در جزیره کیش وجود دارد که به هیچ‌وجه پاسخگوی نیاز گردشگران ورودی به این جزیره نیست. او گفت: تنها برای 5هزار گردشگر نوروزی ظرفیت اقامت در کمپ دیده شده است و 2هزار چادر نیز در اختیار گردشگرانی قرار می‌گیرد که به‌صورت انفرادی به کیش سفر می‌کنند؛ اما این میزان پاسخگوی انبوه گردشگرانی که نوروز 97به کیش سفر می‌کنند، نیست. پیش‌بینی شده است که یک‌میلیون و 700هزار گردشگر در نوروز 97به کیش سفر کنند. بنا به اعلام معاون گردشگری کیش، امسال گردشگران ورودی به کیش شاهد کاهش 20تا 30درصدی هزینه پرواز و هتل در سفر به کیش هستند.

  افزایش هزینه اقامت در کیش در نوروز

مسئول رزرو هتل‌های کیش در فرودگاه این جزیره به همشهری گفته است نرخ اقامت برای یک شب در یک اتاق 2تخته در یک هتل 2ستاره تا پیش از تعطیلات نوروز 150هزار تومان است که این رقم در تعطیلات نوروز به 450تا 500هزار تومان افزایش می‌یابد. همچنین نرخ اقامت در یک هتل 5ستاره که پیش از تعطیلات نوروز در کیش 900هزار تومان است در ایام نوروز گاه تا یک‌میلیون و 500هزار تومان نیز افزایش دارد. پیش‌تر جامعه هتلداران ایران نیز به همشهری اعلام کرده بود تخفیف 10تا 50درصدی اقامت در برخی هتل‌های کشور در نوروز97 اعمال می‌شود تا شاهد کاهش هزینه‌های سفر در کشور باشیم. کاهش هزینه سفر، یکی از سیاست‌های اصلی دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سفرهای نوروزی اعلام شده است


 

این خبر را به اشتراک بگذارید