• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 5 دی 1398
کد مطلب : 91288
+
-

2مقام دولتی گفته‌اند آمار تفکیک‌شده و اسامی کشته‌شده‌های حوادث آبان به‌زودی اعلام می‌شود

سوءاستفاده آنها از سکوت ما


ادعای خبرگزاری رویترز از چند و چون اعتراضات بنزینی در آبان‌ماه گذشته و آماری که براساس گزارش‌های منافقین جمع‌آوری شده بود، دیروز با تکذیب 2مقام دولتی همراه شد. این خبرگزاری مدعی شده است در جریان اعتراض‌های آبان‌ماه 1500نفر کشته شده‌اند، دیروز برخی رسانه‌های داخلی فاش کردند رویترز این ادعا را برپایه گزارشی که سایت معاند «شورای ملی مقاومت ایران» منتشر کرده بود، مطرح کرده است. این سایت معاند 16دسامبر (25آذر) چند روز قبل از گزارش رویترز، این رقم ادعایی را منتشر کرده بود.
علی ربیعی و محمود واعظی سخنگوی دولت و رئیس دفتر رئیس‌جمهور 2 چهره شاخص هیأت دولت بودند که دیروز به جمع خبرنگاران آمدند و در موضعگیری مشابه گزارش خبرگزاری رویترز را رد کرد و خواستار آمار موثق و گزارش مستند از سوی نهادهای مربوطه برای ممانعت از خبرسازی‌های دروغین و غرض‌ورزانه شدند.
در حاشیه نشست دیروز هیأت دولت علی ربیعی، سخنگوی دولت با بیان اینکه ما باید به سرعت آمار مربوط به حوادث آبان را اعلام کنیم، گفت: آمار اعلام شده اخیر از سوی رسانه‌های خارجی را به‌شدت تکذیب می‌کنم.
او در پاسخ به این پرسش که آمار اعلام شده توسط رویترز درباره کشته‌های حوادث اخیر چقدر واقعیت دارد؟ اظهار کرد: اینها سازمان‌های شناخته‌شده و دروغگویی هستند که به انتشار این دروغ‌ها عادت دارند. آنها به انسان‌ها نگاه فله‌ای می‌کنند.
وی ادامه داد: شاید اشکال از ماست که باید به سرعت آمار تفکیک شده و اسامی را اعلام کنیم. این کار در حال انجام است اما باید با دقت باشد. این آمار اعلام خواهد شد. ربیعی در پاسخ به این پرسش که آیا در اعلام این آمار تأخیر بیش از حدی انجام نشده است، تصریح کرد: من در جریان تفکیک آمار نیستم و نمی‌دانم چه مشکلی وجود دارد اما این آماری که اعلام شده بسیار غلوآمیز است و من آن را به‌شدت تکذیب می‌کنم.
به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت همچنین با اشاره به بیانیه حقوق بشری اتحادیه اروپا در قبال ایران اظهار کرد: ما دولتی نیستیم که مسائل داخلی خود را کتمان کنیم. ابعاد حادثه آبان‌ماه معلوم خواهد شد، اما آن سازمان‌ها هم سیاست‌های دوگانه دارند و برخی اتفاقات را اصلا نمی‌بینند. او افزود: معمولا ما هم درباره اقدامات خود در زمینه حقوق بشر درست گزارش نمی‌دهیم.

 آرام‌آرام آمار را اعلام می‌کنیم 
 به‌دنبال ربیعی، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز به جمع خبرنگاران آمد و در واکنش به خبر رویترز درباره تعداد کشته‌شدگان در حوادث آبان، ‌گفت: رقمی که از سوی این رسانه اعلام شده خیلی اغراق‌آمیز است و اصلا این تعداد نیست. دستگاه‌های مربوطه در حال جمع زدن آمار هستند و آرام‌آرام زمانی که آمار نهایی شد آن را اعلام خواهند کرد. نظام شیوه سکوت اتخاذ نکرده است.
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به پرسشی درباره ارائه آماری از سوی برخی رسانه‌های خارجی درخصوص تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان‌ماه و اتخاذ سیاست سکوت از سوی مقامات و نهادهای مسئول در این خصوص اظهار کرد: این موضوع فقط به دولت مربوط نمی‌شود و مسئله‌ای است که تمام دستگاه‌های ذیربط براساس قانون با آن مرتبط هستند و الان هم قوه قضاییه با جدیت در حال پیشبرد کار است. ارقامی که از سوی برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود فضاسازی و جنگ روانی است و اصلا آنگونه نیست که مطرح می‌شود.


مکث
تدبیر نظام مدارا بوده است 


واکنش دولتمردان به گزارش رویترز محدود به نشست هیأت دولت نبود و در آن سوی مرزها حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن نیز دست به قلم شد و در واکنش به خبر خبرگزاری انگلیسی زبان رویترز مبنی بر اینکه در حوادث آبان‌ماه ۱۵۰۰نفر کشته شده‌اند در صفحه توییترش نوشت: «برخی رسانه‌ها براساس سیاستی قدیمی برای باورپذیر کردن یک دروغ، آن را خیلی بزرگ می‌سازند. خبر رویترز که کشته‌شدگان حوادث اخیر را ۱۵۰۰نفر اعلام و دستور صدور خشونت‌ها را به رهبری نظام مستند کرد، از همین نمونه است. این در حالی است که تدبیر رهبری همواره مدارا با تظاهرکنندگان بوده است.»
وی همچنین در اظهاراتی مشابه با واعظی و ربیعی نوشت:«مقامات مسئول کشور اظهار داشته‌اند که با پایان بررسی‌های خود، آمار دقیق حوادث اخیر را که بسیار کمتر از تمامی آمار خارجی است، اعلام خواهند کرد. اما وظیفه حرفه‌ای مؤسسات و رسانه‌ها ایجاب می‌کند که تا اعلام این آمار رسمی، از خبرسازی‌ و جعل اخبار غیرواقعی خودداری کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید