• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 4 دی 1398
کد مطلب : 91177
+
-

فرار از آلودگی هوا

هجوم آلاینده‌های جوی سرانجام شهروندان شهرهای کشور را به خروج از شهرها مجبور کرد

گزارش
فرار از آلودگی هوا


سید محمد فخار ـ خبر‌نگار

 رنگ‌های سبز نقشه‌ها، قرمز شده‌‌اند. آلودگی هوا دیگر چاره‌ای برای شهروندان شهرهای بزرگ کشور نگذاشته است. دیروز  و دیشب جاده‌های تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و حتی قم و ارومیه از ساعات عصر دیروز شاهد خروج پرحجم وسایل نقلیه‌ای بود که  سرنشینانشان از آلودگی هوا به تنگ آمده‌اند. البته خروج از شهرهای بزرگ طی روزهای اخیر به مرور صورت می‌گرفت، اما حالا آنقدر افزایش یافته که سرعت ترددها را کند کرده و ترافیک فرار از آلودگی زیادشده‌است.

جاده‌های شمالی
مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از دیروز عصر خبر ترافیک نیمه سنگین را در جاده چالوس و هراز به رسانه‌ها مخابره کرد. سرهنگ نادر رحمانی، رئیس این مرکز اعلام کرد: ترافیک در مسیر جنوب به شمال محور کرج-چالوس در محدوده‌های سد کرج، آدران و تونل شماره 5 نیمه‌سنگین و طول محور پرحجم و روان است. همچنین ترافیک آزادراه کرج به قزوین در محدوده مهرشهر تا پل حصارک و بخش‌هایی از جاده هراز پرحجم و روان است. همچنین در جاده‌های گیلان، مه گرفتگی همراه باکاهش دید نیز به ترافیک جاده‌ها افزوده است.

از شهرهای کشور چه خبر
وضعیت آلودگی در شهرهای بزرگ کشور نشان می‌دهد هنوز سایه این بحران از کشور کم نشده است. دیروز 11شهر بزرگ ایران عرصه جولان آلاینده‌های جوی بود. در شهرهای قزوین، اراک، ارومیه، تبریز، کرمانشاه، مشهد، اصفهان، تهران، کرج، همدان و اهواز هوای آلوده تنفس شد تا بیش از 30میلیون شهروند این شهرها با بحران آلاینده‌های سمی دست و پنجه نرم کنند. از همین رو بود که به محض فرارسیدن نیمه دوم هفته، عزم بسیاری از مردم برای فرار از شهرها جزم شد و به جاده‌ها زدند. در این رابطه البته نکته نگران کننده، 3برابر شدن قیمت بنزین است. پس از 24آبان، این نخستین نوبه برای زدن خودروهای شخصی به جاده‌هاست و حالا هزینه‌های سفر زیاد شده است. در شرایط مشابه دولت با اختصاص سهمیه ویژه سفر به کمک هزینه‌های اقتصادی شهروندان می‌آمد اما در این برهه سخنی از کمک دولت نیز به میان نیامد. در این میان استاندار تهران از ادارات دولتی خواست با مرخصی کارمندان موافقت کنند.

از تهران چه خبر؟
از ساعت 21روز پنجشنبه تاکنون شهروندان تهرانی هوای آلوده تنفس کرده‌اند. این یعنی تا چهارشنبه 8صبح، 130ساعت دود ممتد به ریه مردم رفته است. از سویی نتایج پیش‌بینی در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، استمرار پایداری جو و آسمان آرام در نخستین ساعات امروز چهارشنبه (4دی 98) سبب انباشت آلاینده‌ها در سطح شهر تهران می‌شود؛ بنابراین صبح امروز شاهد برقراری شرایط ناسالم به‌ویژه برای گروه‌های حساس خواهیم بود. مشابه روز گذشته، طی روز چهارشنبه نیز در بیشتر مناطق کیفیت هوا در شرایط نامطلوب باقی می‌ماند و با افزایش ترافیک شبانگاهی نیز غلظت آلاینده‌ها افزایش پیدا خواهد کرد که به‌تبع آن شرایط ناسالم در مناطق پرتردد برقرار خواهد شد. هرچند با وزش نسبی باد در اواخر وقت چهارشنبه تا حدودی از غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد. 


این خبر را به اشتراک بگذارید