• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 4 دی 1398
کد مطلب : 91209
+
-

تولید تجهیزات آتش‌نشانی نیازمند حمایت ملی است

گزارشی از نخستین همایش رونق تولید ملی در حوزه تجهیزات ایمنی

تولید تجهیزات آتش‌نشانی نیازمند حمایت ملی است


پریسا امیرقاسم‌خانی ـ خبرنگار

نخستین همایش رونق تولید ملی در حوزه تجهیزات ایمنی با همکاری معاونت خدمات شهری شهرداری تهران و سازمان آتش‌نشانی، در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران و با حضور مسئولان برگزار شد. در این همایش محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن توجه به لزوم حمایت از صنعتگران داخلی در شرایط تحریم گفت: «آتش‌نشانی تهران در کمک به مناطق بحران زده سراسر کشور پیشرو است.» او با بیان اینکه سابقه آتش‌نشانی به حدود یک قرن پیش برمی‌گردد، اظهار کرد: « اگر تجهیزات مناسب وجود داشته باشد آتش‌نشانان در کنار شجاعت و جسارت می‌توانند مبارزه بهتری داشته باشند و جانشان به خطر نیفتد. در همین راستا باید مستعد تولید تجهیزات مورد نیاز در کشور باشیم.» در ادامه مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت: «امروز بالغ بر ۹۰ درصد تجهیزات مورد استفاده در کشور تولید می‌شود.» او ادامه داد:«موضوع ایمنی ساختمان‌ها طی سال‌های گذشته تفاوت‌های ویژه‌ای پیدا کرده است. زیرا ساختمان‌هایی هم‌اکنون ایجاد شده که در حوزه‌های مختلف ازجمله تجاری، اداری، فرهنگی و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما توجه ویژه‌ای را در زمینه تجهیزات و ایمنی می‌طلبد.»  داوری با بیان اینکه در سال ٨٠ به‌دنبال ابلاغ مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، رویکرد مردم به سمت تامین تجهیزات ایمنی ساختمان پیش رفت، اضافه کرد: «اگرچه بخش مهمی از توجه مردم به این سمت جلب شد، اما قیمت تمام‌شده برای این تجهیزات مانع از این است که مردم بتوانند از این تجهیزات استفاده کنند. در واقع کمبود یا واردات کالاهای بی‌کیفیت باعث می‌شد شهروندان تمایل زیادی از  خودشان برای استفاده از تجهیزات ایمنی در ساختمان‌ها نشان ندهند.» در پایان مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران از شورای شهر به‌منظور تصویب مصوباتی در زمینه ارتقای استفاده از تجهیزات در ساختمان‌ها تشکر کرد.



درخواست وزارتخانه برای تعطیلی 40واحد تجاری ناایمن 



حاتم شاکرمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی :

اکنون بیش از 200مرکز تجاری پرخطر در تهران وجود دارد. درخواست این وزارتخانه برای تعطیلی 40واحد تجاری ناایمن  قطعی است. امروز بیش از یک سوم حوادث ناشی از کار در حوزه ساخت و سازها رخ می‌دهد. 17درصد از این حوادث منجر به فوت می‌شود. این نکته مهمی است که شهرداری باید به‌عنوان صادرکننده پروانه‌های ساخت در ایجاد ایمنی یک اقدام اساسی انجام دهد. زیرا زمان صدور پروانه یکی از گلوگاه‌های مهم است. متأسفانه در زمان ساخت‌وساز از پیمانکاران ناکارآمد استفاده می‌شود. لازم است شهرداری در این زمینه سختگیری بیشتری داشته باشند. امروز بازار تهران یکی از محل‌های پرریسک و مخاطره آمیز در تهران است زیرا هر روز حدود یک میلیون نفر در بازار تهران حضور دارند و کالاها به‌صورت ناایمن انباشته شده است که اگر حادثه‌ای در بازار تهران رخ دهد نباید انتظار داشته باشیم آتش‌نشان‌ها بتوانند کاری فوق‌العاده انجام دهند.



یک میلیارد دلار قرارداد ساخت در داخل 



مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت:

براساس 7محور برنامه وزارت صنعت، محوری‌ترین آن تعمیق ساخت داخل و رونق تولید است که در راستای این برنامه‌ها 34پروژه تعریف شده و محوری‌ترین پروژه، پروژه نهضت ساخت داخل است. ما تا پایان سال 1400هدف‌گذاری کرده‌ایم که اگر حدود 4تا 4.5میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور اتفاق بیفتد، یک میلیارد دلار واردات را کاهش می‌دهیم. در رابطه با نهضت ساخت داخل، ما 7میز ساخت داخل بدون هیچ جابه‌جایی پولی برگزار کردیم که در قالب این 7میز ساخت داخل، قرارداد 456میلیون یورو یی بین طرفین امضا شده است که 3مورد درحوزه خودرو، یک مورد صنعت پتروشیمی، دو مورد مرتبط با مخابرات و یک میز هم‌در صنعت مس بوده است. امسال با به‌هم رسانی بین نیازمندی‌ها و توانمندی‌ها بالغ بر یک میلیارد دلار قرارداد ساخت داخل امضا خواهد شد، ما اگر از تولید داخل حمایت کنیم، باید نهادهای نظارتی در حوزه استاندارد و حوزه ضوابط فنی به کمک تولید ملی بیایند. شعار وزارت صنعت«مونتاژ کاری ممنوع» است و باید برویم به سمت اینکه عمق پیدا کنیم، چرا که مونتاژکاری هیچ ارزشی برای کشور ایجاد نمی‌کند.


افتتاح ایستگاه‌های آتش‌نشانی در همه محله‌ها



محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران :

 باید به تعداد محله‌های شهر تهران ایستگاه آتش‌نشانی وجود داشته باشد. اکنون ۱۳۰ ایستگاه آتش‌نشانی در شهر تهران فعالیت می‌کند و تعداد این ایستگاه‌ها با توجه به اینکه در تهران ۳۵۰ محل وجود دارد باید همچنان افزایش پیدا کند. اگر بتوانیم به این مرحله برسیم که در هر محله یک ایستگاه آتش‌نشانی وجود داشته باشد، می‌توانیم بگوییم اوضاع مناسب است. صنعت آتش‌نشانی صنعتی ویژه و گران است. برخی از این تجهیزات و امکانات منحصر به فرد است و در برخی از کشورها تولید می‌شود، اما فعالیت‌هایی در زمینه ساخت داخل آغاز شده است. آتش‌نشانی باید زمینه‌‌ای را فراهم کند تا شهروندان نسبت به خرید این تجهیزات اقدام کنند. تولیدکنندگان ایرانی در زمینه تولید لباس‌های مخصوص آتش‌نشانی ازجمله ماسک و دستکش خوب عمل کردند. البته هنوز زمینه ساخت پارچه فراهم نشده است، اما امیدواریم که همانند چادر مشکی بتوانند پارچه‌های مخصوص آتش‌نشانی را نیز تولید کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید