• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 4 دی 1398
کد مطلب : 91206
+
-

توسعه محله‌های تهران با بودجه‌ریزی دقیق

نشست آغاز به‌کار دبیرخانه‌های محلی جشنواره حکایت تهران و تدوین بودجه‌ریزی محلی در پارلمان شهری پایتخت برگزار شد

توسعه محله‌های تهران با بودجه‌ریزی دقیق


حامد فوقانی ـ خبرنگار

عصر دیروز 350دبیر شورایاران محلات شهر تهران در سالن ایران‌زمین ساختمان شورای شهر حضور پیدا کردند تا هم همایش بودجه‌ریزی برای توسعه محله‌ها برگزار شود و هم جشنواره حکایت تهران کلید بخورد. در این همایش احمد مسجدجامعی رئیس ستاد شورایاری‌ها به 5قولی که به شورایاران طی دوره جدید داده شده بود، اشاره کرد و سیدآرش حسینی میلانی، نایب‌رئیس ستاد شورایاری‌ها از اهمیت مشارکت مردم محله‌ها در توسعه پایتخت گفت. حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری نیزاز انجام هزار پروژه با نظرخواهی از شورایاران خبرداد. او در این همایش گفت: «همیشه در شهر صحبت از پروژه‌های بزرگ بوده است، چراکه مگاپروژه‌ها جذاب هستند، اما اکنون در مقطعی قرار داریم که باید توسعه شهر را از محله‌ها دنبال کنیم.»
در پایان این مراسم، 3شورایار به بیان اصلی‌ترین خواسته‌های این نهاد مردمی پرداختند.


محله‌ها؛ منشأ تحول پایتخت



سید آرش حسینی میلانی، نایب‌رئیس ستاد شورایاری‌های تهران:

شهر ما با یک تحول در محله‌ها روبه‌روست که باید در این مورد بودجه‌ریزی دقیقی صورت بگیرد. برهمین اساس، در حال تهیه یک گزارش و سند مصوب برای بودجه‌ریزی محلات هستیم. در موضوع توسعه و تحول تهران، محله‌ها نقش محوری دارند. یکی از اثرات این تحول در کاهش استفاده از خودرو در شهر و توسعه پیاده‌محوری در محلات است. همه محلات باید سندی را مصوب و 3اولویت محله خود را در این سند مشخص کنند و در این زمینه می‌توانند از شهرداری ناحیه و منطقه مشورت بگیرند. اما درباره مشکلات مشترک بین محلات نیز باید مشارکت بین محله‌ای از طریق شورایاری‌ها شکل بگیرد. برای این منظور دو یا چندمحله می‌توانند بر سر مشکلات بین محله‌ای به توافق برسند.


به 5وعده‌ای که به شورایاران داده بودیم عمل کردیم



  احمد مسجدجامعی، رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های تهران:

به 5وعده‌ای که به شورایاران دوره پنجم داده بودیم عمل کردیم. در نخستین قول قرار بود که نظرات شورایاران در تدوین بودجه سال آینده لحاظ شود. به همین منظور شورای شهر پیگیری‌های لازم را انجام داد تا سازوکار مناسب برای تنظیم بودجه99 همراه با نظرات شورایاران ایجاد شود. در همین رابطه قرار شده نظر شورایاران درباره بودجه محله‌ها پیوست بودجه سال آینده باشد. بودجه‌ای که سال آینده برای سرمایه‌گذاری بخش غیرعمومی درنظر گرفته می‌شود، قول دوم ما بود. در این بخش نیز قرار است 3اولویت را شورایاران مشخص کنند. البته تأکید می‌کنم که مواردش باید تحقق‌پذیر باشد و محله‌ای. اما وعده دیگر آغاز گزارش‌دهی شورایاران در جلسات شورای شهر تهران بود که این اتفاق در هفته گذشته در صحن شورا رخ داد. مورد دیگر اما جلسات رئیس شورای شهر (محسن هاشمی رفسنجانی) در مناطق 22گانه برای شنیدن مشکلات و درخواست‌های مردم از زبان شورایاران بود که تاکنون این جلسات در 2منطقه برگزار شده و همچنان تداوم می‌یابد. قول پنجم به شورایاران دوره پنجم اما  برگزاری جشنواره حکایت تهران بود که به زودی برگزار می شود . بر این اساس، علاقه مندان تا 30بهمن فرصت دارند که آثار خود را به دبیرخانه جشنواره حکایت تهران ارسال کنند.


توجه ویژه به پروژه‌های محلی در بودجه99




  حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری: 

دی‌ماه فصل بودجه، هم در کشور و هم در شهرداری است و ما موظف به ارائه لایحه بودجه سال۹۹ به شورای شهر تا پایان دی هستیم. خوشبختانه در سطح معاونت‌های شهرداری و کمیسیون‌های شورای شهر به مدلی رسیدیم که هم برنامه پنجم‌توسعه بر آن تأکید می‌کند هم براساس توصیه‌های شهردار تهران و مبتنی بر مباحث اعضای شورای شهر است. مدل مورد تفاهم این بود که تمرکز اصلی بودجه سال آینده روی محلات باشد. در بودجه سال آینده شعاری تحت عنوان هزار پروژه محلی درنظر گرفته شده است. همچنین 3شرط برای تأمین نظام مالی در این بخش درنظر گرفته‌ایم. نخست آنکه یک پروژه به‌معنای واقعی کلمه محلی باشد، دوم اینکه پروژه سبب ارتقای کیفیت زندگی مردم شود و از دید مردم با زندگی آنان سر و کار داشته باشد و شرط سوم هم بحث مشارکت است؛ یعنی حتی اگر پروژه‌ای محلی است و مردم درباره آن نظر دادند کفایت نمی‌کند و مردم باید به‌نوعی در این‌ پروژه‌ها دخالت کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید