آغاز بازخوانی جعبه سیاه ایتیآر
چند روز پس از کشف جعبه سیاه هواپیمای ای تی آر در ارتفاعات دنا، این جعبه برای بازخوانی به فرانسه منتقل شد.
چند روز قبل بود که تیمهای امدادی پس از هفتهها جست و جو در ارتفاع 4هزار متری توانستند جعبه سیاه هواپیمای ایتیآر را که سقوط آن منجر به مرگ 66نفر شده، کشف کنند؛ جعبهای که بازخوانی اطلاعات ضبط شده آن میتواند تا حدود زیادی اسرار سقوط هواپیمای شرکت آسمان را افشا کند. در شرایطی که بازخوانی جعبه سیاه معمولا در کشور انجام میشود اما این بار مسئولان سازمان هواپیمایی تصمیم گرفتند آن را به فرانسه ارسال کنند. روز گذشته رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری به ایسنا، گفت که دانلود اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده شرکت آسمان در فرانسه به پایان رسیده است. وی ادامه داد: کار دانلود اطلاعات این جعبه که از زمان انتقال آن به فرانسه آغاز شده بود، به پایان رسید و از اینرو بررسی این اطلاعات آغاز میشود. وی درباره زمان روشن شدن علت سقوط هواپیما گفت: تیمهای کارشناسی یازدهگانه سازمان هواپیمایی کشوری تا زمان مشخص شدن علت اصلی این سانحه، بررسیهای خود روی اطلاعات بهدست آمده را ادامه خواهند داد و هماکنون نمیتوان درباره علت دقیق این حادثه و زمان به پایان رسیدن بررسیها سخن گفت اما تلاش سازمان هواپیمایی بر آن است که در کوتاهترین زمان ممکن اطلاعات دقیق در این زمینه ارائه شود.
مراحل بازخوانی جعبه سیاه
اما محتویات جعبه سیاه چیست و کارشناسان چطور میتوانند علت سقوط هواپیما را کشف کنند؟ یکی از کارشناسان صنعت هوایی درباره مراحل بازخوانی جعبه سیاه به همشهری گفت:« جعبه نارنجیرنگی که به جعبه سیاه مشهور شده شامل دو بخش است. بخش FDR که سامانه ثبت رفتارهای موتور و سامانههای وابسته است و بخش CVR که در آن کلیه مکالمات داخل هواپیما ضبط میشود.» وی ادامه داد:« در بخش اول پارامترهای مختلفی ثبت و شبیهسازی میشود؛ مثل دور موتور، میزان مصرف سوخت، درجه حرارت موتور و اتفاقهای فنی که بعد از بازخوانی، این اطلاعات با شرایط طبیعی و استانداردی که هواپیما باید داشته باشد مطابقت داده و در نتیجه علت وقوع حادثه مشخص میشود. صحبتهای خلبان و کمکش نیز میتواند نشان دهد هواپیما چه شرایطی داشته و آنها درباره چه مسائلی صحبت کردهاند. برایند بررسی این دو بخش میتواند تا حدودی علت وقوع حادثه را مشخص کند.» درحالیکه هماکنون جعبه سیاه هواپیما به فرانسه منتقل شده این کارشناس صنعت هوایی معتقد است که امکان بررسی جعبه سیاه در داخل کشور نیز وجود دارد. وی ادامه داد: «درصورتی که جعبه سیاه مخدوش نشده باشد کارشناسان داخلی در سازمان هواپیمایی کشوری میتوانند اطلاعات جعبه سیاه را بازخوانی کنند و این کار چندان پیچیده نیست. پیش از این بارها این کار در داخل کشور انجام شده است و باید دید دلیل انتقال جعبه سیاه ایتیآر به فرانسه چیست.»