• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 3 دی 1398
کد مطلب : 91105
+
-

ثبت بی‌سابقه‌ترین بازده بازار سهام در 6سال گذشته

بازده بورس از 100درصد گذشت

در 27سال گذشته مشابه چنین بازدهی فقط در سال‌های 74 ، 82 و 92 اتفاق افتاده است

بازده بورس از 100درصد گذشت

با رشد یک درصدی بورس در مبادلات 
دیروز میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس از اول امسال تاکنون از مرز 100درصد گذشت. این بی‌سابقه‌ترین مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بورس در 6سال گذشته است.
به گزارش همشهری، با وجودرکود سایر بازارها، بورس همچنان می‌تازد؛ به‌طوری که این بازارتوانسته سود‌های رؤیایی را در سال‌جاری برای سهامداران به‌ارمغان بیاورد. داده‌های آماری نشان می‌دهد میزان بازده سرمایه‌گذاران بورس در سال‌جاری و تا اینجای کار در 6 سال گذشته بی‌سابقه بوده و چنانچه این رویه ادامه داشته باشد، احتمال می‌رود میزان بازده سالانه رکورد کم سابقه‌ای را در بورس برجای بگذارد.
اطلاعات آماری نشان می‌دهد در 27سال گذشته بیشترین مقدار بازده مربوط به سال1392 بوده که طی آن سهامداران در طول یک سال به‌طور میانگین 190درصد سود کردند. پس از این سال پر رونق‌ترین سال‌های بورس مربوط به 2دهه پیش یعنی سال‌های 1374 و 1382 بوده است که طی آن سهامداران 2 سال مانده به پایان دوره ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی توانستند 123درصد بازده به‌دست بیاورند. پس از آن تاریخ بار دیگر تکرار شد و 2سال مانده به پایان ریاست‌جمهوری محمد خاتمی شاخص بورس توانست در یک سال 125درصد افزایش یابد.
مطابق اطلاعات آماری، میانگین بازده بورس در 27سال گذشته و در اغلب سال‌ها بیش از مقدار تورم، رشد قیمت دلار و همینطور سکه بوده است.

تفاوت با سایر بازارها
رشد بورس درشرایطی اتفاق افتاده که اغلب بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران با رکود فراگیر مواجهند و به‌دلیل سیاستگذاری‌های دولت و بانک مرکزی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سایر بازار‌ها و حتی بازار‌های ارز، طلا و مسکن به کمترین حد ممکن رسیده است. کاهش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران در حالی اتفاق افتاده که  نرخ تورم سالانه به 40درصد رسیده است. این موضوع صاحبان نقدینگی را برآن داشته  برای حفظ ارزش دارایی هایشان به سمت تنها بازاری که اکنون برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، هجوم بیاورند و فقط در 9‌ماه امسال 440هزار میلیارد تومان سهام و اوراق بدهی بخرند که در تاریخ نیم قرن گذشته بی‌سابقه بوده است. با ادامه این روند، پیش‌بینی می‌شود ارزش سهامی که در سال‌جاری توسط سرمایه‌گذاران مبادله می‌شود فقط در بورس و فرابورس به 550هزار میلیارد تومان برسد. همچنین علائم افزایش توجه برای سرمایه‌گذاری در بورس امسال در جریان عرضه‌های اولیه به خوبی نمود پیدا کرد؛ ‌طوری که در آخرین عرضه اولیه سال‌جاری بیش از یک میلیون و 200هزار سهامدار مشارکت کردند.

ارزش بورس از 120میلیارد دلار گذشت
به‌دنبال رونق معاملات بورس و رشد شاخص‌ها اکنون ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس به 1575میلیارد تومان معادل 120میلیارد دلار رسیده که از این مقدار 1310میلیارد تومان ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و 265هزارو500 میلیارد تومان ارزش سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است. قبلا فقط یک‌بار و در سال92 میزان ارزش بازار سهام و جمع کل ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس به سطح 130میلیارد دلار رسیده بود. به‌نظر می‌رسد با توجه به اضافه شدن شرکت‌های جدید در طول 6سال گذشته این پتانسیل وجود داشته باشد که ارزش کل بازار سهام ایران تا سطح 150میلیارد دلار هم افزایش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید