• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 19 اسفند 1396
کد مطلب : 9095
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/p8A1
+
-

بازار لامپ در تب‌وتاب سال جدید

مظنه
بازار لامپ در تب‌وتاب سال جدید

نزدیک شدن به سال جدید،  نه‌تنها بازار پوشاک بلکه بازار لامپ و مصنوعات روشنایی را نیز تکان می‌دهد. در ایران چند سالی است که در راستای کاستن از حجم مصرف انرژی با مصوبه وزارت صنعت، مصرف لامپ‌های رشته‌ای ممنوع شده و لامپ‌های LED و کم‌مصرف جای آنها را گرفته است. طبق مشاهدات خبرنگار همشهری، بازار لامپ‌های LED این روزها بسیار پررونق است.


عموماً مردم در‌ماه آخر سال دست به تعویض لامپ‌های سوخته واحدهای مسکونی خود می‌زنند یا با تغییر دکوراسیون به مصنوعات جدید روشنایی نیاز پیدا می‌کنند. رنجبران مسئول فروش یکی از برندهای مطرح لامپ در ایران به همشهری می‌گوید که این بازار که مقر اصلی‌اش در خیابان لاله‌زار قرار دارد همه‌ساله نزدیک به سال جدید با افزایش تقاضا روبه‌رو می‌شود. امسال اما بازار لامپ که درواقع در ایران «مونتاژ» می‌شود به‌شدت از نوسانات نرخ ارز تأثیر گرفته است.


این فروشنده لامپ و مصنوعات روشنایی می‌گوید که بسیاری از محصولات مانند لامپ کیهان،  لامپ دلتا و انواع دیگر لامپ‌های LED متأثر از نوسانات نرخ ارز با 20درصد افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند. رنجبران البته عنوان می‌کند که به‌دلیل کشش پایین بازار ایران برای لامپ‌های کم‌مصرف،  این نوع از لامپ‌ها تغییر چندانی در قیمت پیدا نکرده‌اند. پرس و جوی خبرنگار ما از قیمت لامپ شمعی 6واتی و مقایسه آن با قیمت‌های قبل از نوسانات اخیر ارز حاکی از این است که قیمت این لامپ با حدود 25درصد افزایش،  از 6هزار و 700تومان در آذرماه به 8هزار و 400تومان در اسفندماه سال‌جاری رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید