• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 27 آذر 1398
کد مطلب : 90644
+
-

استیضاح‌های لرزان

بعد از منتفی شدن استیضاح‌های زنگنه و حاجی‌میرزایی، مجلس درباره استیضاح وزیر کشور هم دودل است


فرزانه آیینی ـ‌ خبرنگار

از همان 10روز گذشته که نمایندگان استیضاح 3وزیر نفت، آموزش و پرورش و کشور را یکی بعد از دیگری به جریان انداختند، هیأت‌رئیسه اعلام کرد که هیچ استیضاحی به صحن علنی نمی‌رسد و هرچه هست در مذاکرات کمیسیون‌ها رفع و بررسی خواهد شد. حالا همان شده که هیأت‌رئیسه وعده داده بود. استیضاح‌کنندگان بیژن زنگنه و محسن حاجی‌میرزایی به‌رغم سروصداهایی که برای به جریان انداختن طرح استیضاح آنها داشتند عصر دوشنبه یکی بعد از دیگری امضاهایشان را ذیل طرح استیضاح آنها پس‌گرفتند و به سخنگوهای کمیسیون‌های تخصصی‌شان یعنی انرژی و آموزش و تحقیقات نیابت دادند که بعد از چند صباحی قیل و قال بر سر استیضاح و ناکارآمدی این 2وزیر خبر از منتفی شدن عزم مجلس برای استیضاح آنها را بدهد. ماجرای استیضاح وزیر کشور که با 39امضا به هیأت‌رئیسه مجلس ارائه شده بود اما مسیر متفاوت‌تری از استیضاح زنگنه و حاجی‌میرزایی دارد؛ هرچند جمعی از استیضاح‌کنندگان در نشست دوشنبه کمیسیون شوراها امضاهایشان را پس‌گرفته‌اند و حالا این استیضاح با شمار حداقل 10امضا لب مرز قرار گرفته است اما محورهای مهم این استیضاح سبب شده است که به جریان انداختن این استیضاح به‌رغم استیضاح وزرای نفت و آموزش و پرورش حیثیتی باشد. چنانچه در دفاع از عزمشان پیش از آغاز نشست دیروز مجلس چند نفری به علی لاریجانی، رئیس مجلس اعتراض کردند؛ چراکه اعمال نفوذ از سوی رئیس مجلس را عامل بازپس‌گیری تعدادی از امضاها می‌دانند. عدم‌اطلاع‌رسانی درباره مصوبه افزایش نرخ بنزین و مدیریت نامناسب اعتراضات به گرانی بنزین و کشته شدن جمعی از معترضان در این اتفاقات، اساسی‌ترین دلایل استیضاح‌کنندگان رحمانی‌فضلی به‌عنوان وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور است. هرچند استیضاح‌کنندگان در آغاز بر به نتیجه رساندن این طرح همگام بوده‌اند اما اصرار برای انصراف از استیضاح از سوی هیأت‌رئیسه و وزارت کشور در هفته گذشته چنان بود که شمار امضاها را کمتر از 10امضا اعلام کرده بودند و همین امر هم سبب شد اعلام وصول این طرح به نشست دیروز مجلس نرسد؛ اگرچه که استیضاح‌کنندگان معتقدند شمار امضاهای ذیل طرح همچنان بیشتر از 10امضاست. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس استیضاح وزرا با حداقل 10امضا رسمیت می‌یابد و همین 10 امضا برای کشاندن او به صحن علنی کفایت می‌کند. عدم‌اعلام وصول طرح استیضاح رحمانی‌فضلی سبب تذکرات و انتقادات پی در پی استیضاح‌کنندگان در نشست علنی دیروز بهارستان شد.

استیضاح رحمانی‌فضلی اعلام وصول می‌شود؟
علی مطهری، نماینده تهران از عدم‌اعلام وصول استیضاح وزیر کشور انتقاد کرد و گفت که به استیضاح‌کنندگان وعده داده شده این استیضاح یکشنبه آینده اعلام وصول شود. به‌دنبال او، مصطفی کواکبیان، از امضا‌کنندگان استیضاح رحمانی‌فضلی در نشست دیروز مجلس خطاب به عبدالرضا مصری که اداره جلسه علنی را بر عهده داشت، گفت: دستور آقای لاریجانی برای اعلام وصول استیضاح وزیر کشور را اجرا کنید. او با تأکید بر اینکه طرح استیضاح آقای رحمانی‌فضلی نصاب لازم را دارد و اگر امروز بگذرد فرصت این هفته را از دست می‌دهیم، ادامه داد: اگر نمی‌خواهید نظر بدهید اشکال ندارد اما غیر از شهدای امنیت چند ده نفر از مردم نیز مظلومانه در حوادث آبان‌ماه جان باختند و ما در قبال آنها مسئولیت داریم. محمود صادقی، نماینده تهران نیز دیگر نماینده‌ای بود که در نشست دیروز بهارستان از اعلام وصول نشدن استیضاح وزیر کشور انتقاد کرد و گفت: آیا با این ادعا که ۸۵درصد جانباختگان در اعتراضات حضور نداشتند و با سلاح غیرسازمانی کشته شده‌اند، می‌توانیم پاسخ خون‌های مظلوم ریخته شده را بدهیم؟ شگفتا که برخی مسئولان این حوادث تلخ را که خسارت فراوان جانی و مالی و جبران‌ناپذیری برای نظام و کشور داشت فرصتی برای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان اعلام کرده و بر طبل پیروزی می‌کوبند.

استیضاح با فشار مقدور نیست
در واکنش به این نقدها اما عبدالرضا مصری، نایب‌رئیس مجلس که اداره نشست دیروز را برعهده داشت، گفت: در استیضاح‌ها رعایت آیین‌نامه الزامی است. دوستان می‌خواهند با فشار خارج از آیین‌نامه استیضاح صورت بگیرد که این مقدور نیست. هنوز روسای کمیسیون‌های مربوطه گزارشی به هیأت‌رئیسه نداده‌اند. ما هیچ گزارشی دریافت نکرده‌ایم. کار با فریاد درست نمی‌شود. تا به حال هم هر کسی در مجلس استیضاح شده، بیشتر از قبل رأی اعتماد گرفته است. اگر آیین‌نامه رعایت شد در خدمت نمایندگان هستیم. اسدالله عباسی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس نیز در حاشیه نشست دیروز مجلس به خبرنگاران گفت: در مورد استیضاح وزیر کشور نیز کمیسیون گزارشی داد که حد نصاب استیضاح‌کنندگان به کمتر از ۱۰نفر کاهش یافته، ولی در این‌باره اختلاف‌نظر وجود دارد که در جلسه هیأت‌رئیسه آن را بررسی و نتیجه را اعلام می‌کنم.


منتفی شدن استیضاح‌ها تصمیم مشترک بود

غلامعلی جعفرزاده، رئیس فراکسیون مستقلان – حامیان لاریجانی در مجلس - در واکنش به حاشیه‌های نشست دیروز بهارستان گفت: تصمیم منتفی شدن استیضاح وزرای کشور، نفت و آموزش و پرورش فردی نبود. اعضای هیأت‌رئیسه، رؤسای فراکسیون‌ها و جمعی از نمایندگان به این نتیجه رسیدند که به روش‌های دیگری، خارج از استیضاح و از راه تعامل با وزارتخانه‌ها می‌توانند مشکل را حل کنند. او در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین افزود: باید یاد بگیریم که در مواقعی نیاز است از حقوق‌مان بگذریم، جایی دیگر باید کاری انجام دهیم که کشور آرامش داشته باشد و در مقطعی دیگر اگر می‌توانیم باید مشکلات را به‌نحوی دیگر حل کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید