• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 26 آذر 1398
کد مطلب : 90563
+
-

کافه مجلس

  کاندیداتوری یا استعفا از نمایندگی 
جدال لفظی محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب تهران و علی ادیانی‌راد، نماینده اصولگرای قائمشهر در 2جلسه اخیر مجلس حاشیه‌ساز شده است؛ جدلی که از نطق علی ادیانی‌راد شروع شد و به دفاعیه محمود صادقی و باز هم پاسخ ادیانی‌راد منجر شد.  ادیانی راد در جلسه یکشنبه مجلس در نطق خود در واکنش به ثبت‌نام صادقی در انتخابات مجلس گفت: کسانی می‌خواستند ۱۰روز قبل ازثبت‌نام انتخابات استعفا دهند ولی یک مرتبه زودتر از همه زنبیل گذاشته و ثبت‌نام کردند. این اظهارات با واکنش محمود صادقی روبه‌رو شد که در تذکری در همان جلسه با استناد به اصل ۷۵ قانون اساسی گفت: بنا بر وظیفه انقلابی، شرعی و میهنی با مشورت، استخاره و تفال به قرآن تصمیم گرفتم تا در انتخابات ثبت‌نام کنم. سؤال این است که آیا کاری خلاف‌ شأن مجلس انجام دادم؟ چرا تا وقتی که حرف می‌زنیم هجمه‌ای علیه نماینده راه می‌اندازید؟ اینگونه رفتار می‌کنیم که می‌گویند در مجلس ایران نمایندگان مجال صحبت کردن ندارند. دیروز اما باز هم این مجادله از سر گرفته شد و علی ادیانی‌راد با اشاره به اینکه محمود صادقی سال‌ها پیش ملبس به لباس روحانیت بوده است در کنایه به این موضوع محمود صادقی را با لفظ «شیخ» خطاب کرد و گفت: اصلا مخاطب بحث من شخص نبود بلکه یک رویه و خطی را به‌عنوان یک خطر برای تنزل جایگاه و ‌شأن مجلس تخطئه کردم؛ لذا من فکر را تخطئه کردم نه فرد را؛ ضمن آنکه ایشان اقرار کردند من استعفا ندادم.آیین‌نامه و قوانین ما هم فارسی است. ممکن است کسی استعفایی را بنویسد و در جیب خود بگذارد نباید در رسانه‌ها مطرح شود که هزینه‌ای به نظام وارد شود.  به گزارش خبرآنلاین، ادیانی‌راد اظهار داشت: نمایندگان مجلس فهیم هستند؛ لذا این مجلس نیاز به مبصر و مأمور حراست ندارد، اما به حکم قانون اساسی عقل سلیم نماینده باید مُبَصِر باشد و حرفی نزند که برای نظام هزینه درست کند. علی لاریجانی در واکنش به این اظهارات آن را خیرخواهانه توصیف و از آن قدردانی کرد.

  خروج  استیضاح‌ها از دستور کار مجلس
3 استیضاح که در مجلس جاری بود،‌روز گذشته با انصراف امضاکنندگان از دستور کار مجلس خارج شد.  جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی گفت: با توجه به رایزنی نمایندگان مجلس و فضای کنونی کشور، استیضاح وزیر نفت منتفی و از دستور کار خارج شد. به گزارش ایرنا، وی گفت: با توجه به بازخورد این استیضاح، فعالان سیاسی و عقلای مجلس و نیروهای سیاسی بیرون از مجلس با توجه به شرایط کشور، استیضاح را مورد ارزیابی قرار دادند.دیروز اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس هم با تشریح جزئیات جلسه استیضاح‌ کنندگان با عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفت که بسیاری از متقاضیان استیضاح بعد از توضیحات وزیر کشور امضای خود را پس گرفتند و طرح استیضاح وزیر کشور منتفی است. همچنین استیضاح وزیر آموزش و پرورش هم منتفی شد.

  واکنش مطهری به اظهارات سردار جعفری
علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به اظهارات اخیر سردار جعفری گفت که اگر کسی قانون اساسی را قبول داشته باشد، همین مسئله برای ورود به مجلس کافی است و نیازی به تفتیش عقاید نیست. به گزارش ایسنا، در بخشی از نامه مطهری به فرمانده سابق سپاه آمده است: «اولاً ورود نظامی‌ها به عالم سیاست ممنوع است، هم عقلاً و هم مطابق توصیه‌های مکرر امام خمینی(ره). ثانیاً این نظر شما با نظر مقام رهبری نیز مغایر است زیرا ایشان تاکنون چندبار گفته‌اند ممکن است کسی در موضوعی نظرش مخالف نظر من باشد، باید بتواند حرفش را بزند. یا در دیدار دانشجویان فرمودند چه‌کسی گفته از من انتقاد نکنید، از من انتقاد کنید.» سردار جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا طی سخنانی از شورای نگهبان به‌دلیل تأیید صلاحیت برخی از نمایندگان که نظری مخالف با رهبری دارند، انتقاد کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید