• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 25 آذر 1398
کد مطلب : 90445
+
-

جلسه پرتنش استیضاح‌کنندگان با وزیر کشور

جلسه پرتنش استیضاح‌کنندگان با وزیر کشور

«درپیش‌بودن انتخابات» و «تلاش‌های هیأت رئیسه برای مختومه کردن پرونده استیضاح در کمیسیون‌ها» هیچ‌کدام حریف عزم جدی 39نماینده‌ای که پای طرح استیضاح عبدالرضا رحمانی‌فضلی امضا کرده‌اند نشده است. استیضاح رحمانی‌فضلی که قریب به 10 روز پیش به هیأت رئیسه ارائه شد دو محور دارد؛ یکی اینکه وزیر کشور از طرف دولت مسئول اصلی اجرای تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا درخصوص مدیریت مصرف سوخت بوده است.محور دیگر هم اینکه وزیر کشور حتی برای شرایط آغاز اجرای طرح نیز تدبیر کافی نیندیشیده بود و شوراهای تأمین استان‌ها دیر وارد عمل شدند. اگر تدبیر و تلاشی که از روز سوم ناآرامی‌ها از نظر حفاظت از محل‌های حساس اعمال شد از ابتدا اعمال شده بود، قطعا این مقدار خسارت مالی و جانی پدید نمی‌آمد. تنها جلسه‌ای که فعلا برای بررسی این استیضاح برگزار شده جلسه سه‌شنبه گذشته کمیسیون شوراهاست که بدون نتیجه مشخصی پایان یافت.

در جلسه استیضاح‌کنندگان با وزیر چه گذشت
 جلسه گذشته کمیسیون شوراها به‌عنوان کمیسیون تخصصی بررسی‌کننده این استیضاح نشستی پر حاشیه و پر فراز و فرود بود، استیضاح‌کنندگان جدی بودند و مستدل نواقص کار وزیر کشور در مدیریت اعتراضات را بر می‌شمردند اما او با همان گزارشی که به صدا وسیما رفته بود نزد نمایندگان آمده بود و با لبخند پاسخگویشان بود؛ چنان که استیضاح‌کنندگان تأکید می‌کنند دراین نشست به سخره گرفته شده‌اند و حمایت کولیوند از وزیر کشور در سبک پاسخگویی‌اش به استیضاح‌کنندگان به تمسخر بیشتر استیضاح‌کنندگان منجر شده است.  چنان‌که به گفته قاسم میرزایی‌نکو نماینده دماوند، علی مطهری طراح اصلی استیضاح وزیر کشور به نشانه اعتراض از سبک پاسخگویی او در میانه نشست قصد ترک جلسه را داشت و از همان زمان نشست به حاشیه کشیده شد.
او با بیان اینکه رحمانی فضلی قریب به 40دقیقه به استیضاح‌کنندگان جواب داد اما سخنان او کلی و تکراری بودند، به همشهری گفت: تکراری و مستدل نبودن توضیحات رحمانی‌فضلی سبب نارضایتی بیشتر استیضاح‌کنندگان و بی‌حاصل شدن نشست شد. استفاده از اسحله وینچستر، عدم‌تامین و تعلیم نیروهای آموزش دیده برای کنترل اعتراضات مردمی از مهم‌ترین نقدهای استیضاح‌کنندگان به رحمانی فضلی است که او با اکتفا به اینکه تامین نیروی آموزش‌دیده در 119منطقه که درگیری‌های آبان‌ماه در آن بروز کرده بود ممکن نبود و شمار نیروهای آموزش‌دیده بسیار کمتر بوده است، سعی در توجیه استیضاح‌کنندگان داشت.

پیغام مصلحت‌سنجانه عارف
به‌رغم بی‌حاصلی نشست استیضاح‌کنندگان با وزیر کشور در کمیسیون شوراها اما رایزنی‌ها برای منتفی شدن این استیضاح در فضای صحن علنی دیروز بهارستان دیده می‌شود و همراهان و موافقان وزیر کشور با ادله مختلف برای انصراف استیضاح‌کنندگان تلاش می‌کنند. شهاب‌الدین بی‌مقدار ازجمله امضا‌کنندگان استیضاح وزیر کشور با بیان اینکه لابی‌ها برای انصراف استیضاح‌کنندگان پر قدرت است به همشهری گفت: جالب است که در صحن علنی مجلس آقای عبداللهی نماینده اهر که خودش از استیضاح‌کنندگان است به من و دیگر استیضاح‌کنندگان مراجعه می‌کرد و می‌گفت محمدرضا عارف در راس فراکسیون امید پیغام داده که در شرایط فعلی استیضاح به مصلحت نیست و امضاهایتان را پس بگیرید. این کار از سوی رئیس فراکسیون امید در حالی است که رحمانی فضلی به واسطه بیش از 2 دهه همراهی با علی لاریجانی رئیس صدا و سیما همیشه در مجلس دهم از حاشیه امنی برخوردار بوده و هرگز کرسی وزارتش تهدید نشده است، در کنار حمایت لاریجانی از او اما تدبیر جدید هیأت رئیسه برای ممانعت از به جریان افتادن طرح استیضاح وزرا تا پایان دوره دهم مجلس نیز موضوعی است که در جای خود قابل تامل است.

چرا عزم استیضاح رحمانی فضلی جدی است؟
مصلحت سنجی هیأت رئیسه و برخی صاحب نفوذان مجلس برای عدم‌استیضاح رحمانی فضلی اما هنوز حریف عزم جدی استیضاح‌کنندگان نشده است، چرا که به باور حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، آمدن رحمانی فضلی و شرح آنچه در اعتراضات به گرانی بنزین رخ داد و حتی عذرخواهی بابت اشتباهات بروز کرده حداقل کاری است که او به‌عنوان مجری مصوبه گرانی بنزین باید انجام دهد. فلاحت‌پیشه با بیان اینکه وزیر کشور در این مدت حداقل کاری که می‌توانست انجام دهد این بود که بیاید نمایندگان را نسبت به روندی که در اعتراضات آبان‌ماه در پیش گرفته بود قانع کند به همشهری گفت: برخلاف این مهم اما از جانب وزارت کشور کاری نه برای اقناع‌سازی‌ مردم و نه حتی نمایندگان صورت نمی‌گیرد این در حالی است که ما باید می‌آمدیم برای مردم توضیح می‌دادیم چه اتفاقی روی داد و چه هزینه و تاوانی به کشور تحمیل کرد. وی افزود: وزیر کشور به‌عنوان رئیس شورای امنیت کشور که مسئولیت امنیت داخلی کشور را بر عهده دارد باید درباره مسئولیتش و چگونگی ایفای آن به مجلس توضیح دهد و استیضاح‌کنندگان طبق وظیفه نمایندگی و براساس آیین‌نامه داخلی مجلس خواهان این توضیح هستند.

 حاشیه امن زنگنه و حاجی میرزایی 

در کنار استیضاح وزیر کشور طرح‌های استیضاح وزرای نفت و آموزش و پرورش نیز در کمیسیون‌های تخصصی انرژی و آموزش و تحقیقات در حال بررسی‌اند. برخلاف عزم جدی استیضاح‌کنندگان وزیر کشور اما شواهد نشان می‌دهد استیضاح‌کنندگان بیژن زنگنه و حاجی میرزایی خیلی بر انجام این استیضاح‌ها پایداری نمی‌کنند. پایگاه رأی خوب زنگنه در بین مجلسی‌ها از یک سو و حمایت کمیسیون آموزش از حاجی میرزایی از سوی دیگر 2 عاملی است که سبب منتفی شدن این دو طرح در کمیسیون‌ها خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید