• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 آذر 1398
کد مطلب : 90428
+
-

گفت‌وگو با رئیس اتحادیه صنف عطار

عطاران بی‌تجربه مجاز به طبابت نیستند

عطاران بی‌تجربه مجاز به طبابت نیستند

در سال‌های اخیر کار عطاری‌ها رونق زیادی پیدا کرده است. گرایش و اطمینان مردم به طب سنتی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. طبق قانون عرضه و تقاضا، وقتی برای کالایی این همه مشتری وجود داشته باشد پس احتمالا کسب‌وکار فروشنده‌های آن هم سکه است. اما اینکه چقدر بر کار این عطاری‌ها نظارت می‌شود و تا چه اندازه می‌شود به کیفیت محصولاتی که ارائه می‌دهند اعتماد کرد را از زبان علیرضا رضایی‌قهرودی-رئیس اتحادیه صنف عطار و سقط‌فروش و عمده‌فروشان مواد شوینده و دخانیات- می‌خوانید.

در سال‌های اخیر ورود افراد بی‌تجربه و جوان به صنف عطاری افزایش یافته است. تا چه اندازه می‌توان به تازه‌واردانی که فاقد تجربه و علم این کار هستند اعتماد کرد؟
مردم ما باید یاد بگیرند که برای درمان سنتی ابتدا نزد دکتر سنتی بروند و نسخه درمانی خود را بگیرند، سپس به عطاری مراجعه کنند و داروی گیاهی مورد نظر را تهیه کنند. اما درخصوص سؤالتان، ما تعدادی عطاری واقعی داریم که تخصص‌شان بالاست، چراکه نسل در نسل عطار بوده‌اند و کارشان شک و شبهه‌ای ندارد. اما اتحادیه از تازه‌کارانی که تجربه و علم این کار را ندارند تعهد محضری در دفترخانه می‌گیرد. این افراد حق پیچیدن نسخه و طبابت ندارند و فقط مجاز به فروش گیاهان دارویی هستند. از سوی دیگر این افراد به معاونت غذا و دارو برای دیدن دوره‌هایی در این زمینه معرفی می‌شوند.

اما بیشتر اصناف فارغ از تعهدی که داده‌اند این کار را انجام می‌دهند. چرا؟
ممکن است مانند هر صنفی 10درصد شاهد تخلفاتی در فروش اقلام غیربهداشتی مانند داروهای ترک اعتیاد، جنسی و چاقی و لاغری و حتی فروش مواد‌مخدر باشیم که این تخلفات از طریق بازرسان سازمان غذا و دارو، اماکن نیروی انتظامی، اصناف، صنعت و معدن و اتحادیه به‌صورت مرتب سرکشی می‌شود. از سوی دیگر نباید تمام جرم‌ها را گردن اتحادیه و صنف انداخت.

بسیاری از صنوف در گزارش میدانی معتقدند که اتحادیه مدت‌هاست از مغازه آنها بازرسی نکرده و رابطه خود با اتحادیه را پرداخت صرفا حق عضویت سالانه اعلام می‌کنند که متناقض با گفته شماست.
آنها دروغ می‌گویند.

- اتحادیه چند بازرس دارد؟
4بازرس که روزانه از 10عطاری بازرسی به عمل می‌آورند.

خب، در روز 40مغازه توسط بارزسان شما بازدید می‌شود. طبق گفته خودتان در تهران بیش از 6هزار عطاری وجود دارد. با یک حساب سرانگشتی بازرسان شما در ‌ماه 1200سرکشی دارند. با این اوصاف چگونه می‌توانند به مغازه‌ها به‌صورت مرتب سرکشی داشته باشند؟
خب، حق با شماست. تعداد بارزسان ما بسیار محدود است و ما مشکل کمبود نیرو داریم و دست ما در این زمینه بسته است، اما تا جای ممکن تلاش‌مان را در این زمینه انجام می‌دهیم.

اما این ضعف بازرسی باعث می‌شود تا بسیاری از عطاری‌ها با دادن داروهای گیاهی غیرمجاز یا گیاهان دارویی تاریخ مصرف گذشته جان مردم را به خطر بیندازند؟
مردم باید از عطاری‌های معتبر خرید کنند. البته این گیاهان باید به‌صورت بسته‌بندی شده با قید تاریخ تولید و انقضا فروخته شوند. کارخانه مورد نظر هم باید مجوز بسته‌بندی داشته باشد. ما به مرور در حال فراهم کردن چنین مقدماتی هستیم تا عرضه گیاهان دارویی از حالت عرضه سنتی به شکل موجود خارج شود.

در هفته چقدر شکایت مردمی دارید؟
شاید یک یا 2مورد که بدون معطلی به این شکایات رسیدگی می‌کنیم و اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

آیا اتحادیه استانداردی درخصوص داروهای گیاهی مجاز دارد؟
هر نوع عرقیاتی که تاریخ تولید و انقضا و برچسب استاندارد را داشته باشد از نظر ما مورد تأیید است.

اساسی‌ترین مشکل شما چیست؟
مشکل اساسی این است که برخی از واحدهای صنفی استیجاری هستند. مالک به‌طور مستقیم در پروسه تخلف دست دارد، اما ما دسترسی به مستأجر نداریم و نمی‌توانیم اعمال قانون کنیم و گاهی زحمات چندین ماهه ما هدر می‌رود. برخی از قوانین ما واقعا مشکل دارند که باید اصلاح مجدد شوند تا ما به دردسرهای این‌چنینی دچار نشویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید