• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 9028
+
-

کاشت درخت به‌جای رفتن به زندان

قاضیِ خوش فکر دادگستری پسر جوانی را که برای نخستین مرتبه مرتکب جرم شده بود به‌جای محکوم‌کردن به حبس به کاشت 20درخت در محوطه دادگستری محکوم کرد.
به گزارش همشهری، چندی قبل مأموران پلیس شهر ری در جریان یک پست ایست و بازرسی مشغول کنترل خودروهای عبوری بودند که به یک خودرو که 2سرنشین داشت مظنون شدند. در نگاه اول به‌نظر می‌رسید که آنها حالت عادی ندارند. به همین دلیل به آنها دستور ایست داده شد و وقتی مأموران به بررسی ماجرا پرداختند معلوم شد 2پسر جوان مشروبات الکلی مصرف کرده‌اند و حالت غیرعادی دارند. از سوی دیگر مأموران با بازرسی خودروی آنها 7لیتر مشروبات الکلی کشف و 2پسر جوان را بازداشت کردند. تست الکلی که از 2متهم گرفته شد مقدار زیادی الکل را در خون آنها نشان می‌داد. در چنین شرایطی پرونده آنها با صدور کیفرخواست به اتهام شرب خمر و حمل و نگهداری مشروبات الکلی به دادگاه کیفری 2 شهر ری فرستاده شد.
در جلسه رسیدگی به این پرونده که چندی قبل در شعبه 101، به ریاست قاضی سلمان جور‌ابراهیمیان برگزار شد قاضی اتهام یکی از متهمان را شرب خمر و دیگری را حمل و نگهداری و شرب خمر اعلام کرد و متهمان به دفاع از خود پرداختند. آنها مدعی شدند که ناخواسته و بخاطر وسوسه دست به این کار زده‌اند. در چنین شرایطی قاضی با اخذ آخرین دفاع از متهمان ختم جلسه را اعلام کرد و آنها را گناهکار تشخیص داد. براساس رأی هر دو متهم به اتهام شرب خمر به تحمل شلاق حدی محکوم شدند. همچنین متهم اصلی نیز به اتهام حمل و نگهداری مشروبات الکلی به جزای نقدی، شلاق و تحمل یکسال حبس محکوم شد. با وجود صدور این رأی رئیس دادگاه با بررسی شرایط متهم اصلی تصمیم گرفت طبق قانون برای او از مجازات جایگزین استفاده کند. به این ترتیب که وی به جای رفتن به زندان باید 10نهال زیتون و 10نهال انجیر در محوطه دادگستری شهر ری بکارد و تا مدتی مراقب نهال‌ها باشد تا خشک نشوند. هرچند این حکم کمی عجیب به‌نظر می‌رسید اما هم موجب تنبیه مجرم شد و هم باعث شد او که پیش از این‌که هیچ سابقه کیفری نداشته و از سویی جوان است زندانی نشود.
این نخستین مرتبه‌ای نیست که قاضی جورابراهیمی از چنین مجازات‌هایی برای تنبیه مجرمان استفاده کرده است. او که سال‌ها در دادگستری شهرری مشغول به‌کار است پیش از این نیز چند مجرم را به‌دلیل اینکه سابقه کیفری نداشتند و رفتن به زندان ممکن بود زندگی‌شان را دگرگون کند به مجازات‌های جایگزین محکوم کرده بود. او در این‌باره می‌گوید: «قانون جدید این اختیار را به قضات داده تا برای برخی مجرمان که شرایط خاصی دارند از مجازات‌های جایگزین یا مجازات‌های تکمیلی استفاده کند. مثلا مدتی قبل در پرونده‌ای که به پرونده حرم مشهور شده بود، چند نفر به اتهام کلاهبرداری به حبس محکوم شده بودند. اما یکی از آنها علاوه بر حبس به 2‌ماه انجام خدمات رایگان شهری در شهرداری نیز محکوم شد تا مجازات وی تکمیل شود.» وی ادامه می‌دهد: «در‌برخی پرونده‌های دیگر نیز چون مجرم سابقه دار نیست و حضورش در زندان ممکن است اثرات سوئی در زندگی‌اش داشته باشد ترجیح آن است که وی زندانی نشود. در چنین مواردی معمولا مجازات حبس تعلیق و مجرم به انجام کارهای عام‌المنفعه محکوم می‌شود. مثلا مدتی قبل جوانی که جرم سبکی مرتکب شده بود و سابقه کیفری نداشت به جای حبس به خدمت‌کردن در خانه سالمندان محکوم شد.»

   تهیه بنر جایگزین مجازات زندان

در پرونده‌ای دیگر که در شهرستان مهریز رسیدگی شد نیز قاضی خوش ذوق یکی از مجرمان تصادفات رانندگی را به تهیه 6بنر با مضامین کتاب و کتابخوانی و نصب آن در سطح شهرستان محکوم کرد. سعید قریشی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی مهریز به خبرگزاری صداوسیما گفت: شعبه 101دادگاه کیفری 2 شهرستان مهریز با توجه به قانون استفاده از مجازات‌های جایگزین برای افراد جوان و فاقد سابقه کیفری و جرایم غیرعمد و با هدف ترویج و تشویق جوانان به کتابخوانی و مطالعه، در حکمی یکی از مجرمان تصادفات رانندگی را به تهیه 6بنر محکوم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید