• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 18 آذر 1398
کد مطلب : 89774
+
-

واردات رانتی اقلام سلولزی و بهداشتی

واردات رانتی اقلام سلولزی و بهداشتی


تولید‌کنندگان محصولات سلولزی و بهداشتی از کاهش تولید و تنگناهای تامین مواداولیه خبر می‌دهند. با نیما بصیری تهرانی- رئیس انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران- گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت بازار سلولزی و بهداشتی چگونه است؟
به‌دلیل فراوانی تولید و دپوی محصولات سلولزی و بهداشتی تولیدی در کارخانه‌های داخلی اکنون هیچ کمبودی برای این محصولات در بازار نداریم اما علت این فراوانی کالا، شرایط مناسب تولید و بازار نیست بلکه این موضوع ناشی از رکود حاکم بر بازار به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم و سهم این اقلام در سبد مصرفی خانوارهاست. در واقع موجودی انبارها طی 4‌ماه گذشته افزایش داشته اما میزان تولید و فروش این محصولات به‌شدت کاهش داشته است.

علت بالا ماندن قیمت‌ این محصولات چیست؟
مشکلات تامین مواداولیه، نرخ ارز و رکود بازار هزینه تمام‌شده تولید محصولات سلولزی و بهداشتی را افزایش داده است و نمی‌توان برای بازکردن این کلاف سردرگم کاری کرد. وقتی قیمت مواداولیه و نرخ ارز عملا افزایش یافته و هزینه تمام‌شده تولید و قیمت بالا می‌رود، زیان این چرخه معیوب دامنگیر تولید‌کنندگان و مشتریانی می‌شود که قدرت خرید آنها افزایش نیافته و سهم این اقلام را در سبد مصرفی خانوارشان کاهش داده‌اند. این در حالی است که با وجود ممنوعیت واردات، سازمان غذا و دارو برای واردات برخی اقلام محصولات سلولزی و بهداشتی مجوز صادر کرده است.

علت صدور مجوز واردات این اقلام چیست؟
برخلاف تأکید بر حمایت از محصولات تولید داخل، سازمان غذا و دارو به عناوین مختلف، مجوز واردات برخی اقلام سلولزی و بهداشتی که مشابه تولید داخل دارد را با تعرفه قبل از ممنوعیت واردات به یک شرکت‌ خاص داده که نمایندگی‌ برندهای مختلف را دارد و این شرکت با استفاده از رانت و فشارنسبت به واردات اقدام می‌کند. در این زمینه جلساتی را برای مقابله با این روند داشته‌ایم که هنوز نتیجه‌ای نداشته است. نکته قابل توجه آن است که اینگونه محصولات وارداتی در اغلب فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مغازه‌های خرده‌فروشی عرضه می‌شود. وقتی اینگونه محصولات وارداتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود، مسلما مجوز واردات دارد و حساب آن از کالاهای وارداتی قاچاق جداست. مشخص نیست که این کالاها چگونه با برند پنپرز و مولفیکس که کیفیت آن از محصولات تولید داخل پایین‌تر است با مجوز وارد کشور و توزیع می‌شود؟!

سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از فروش این اقلام چقدر است؟ 
سهم این فروشگاه‌ها از فروش محصولات سلولزی و بهداشتی حدود 20درصد است. محصولات عرضه شده در این فروشگاه‌ها نیز تولید داخل است که به‌دلیل خارجی بودن سرمایه‌گذاران و برندهای تولید‌کننده مانند پاپیا و... در داخل کشورتولید و با نام آنها به بازار عرضه می‌شود.

منشأ فروش با تخفیف سلولزی‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای چیست؟
باید توجه کرد که همه تولید‌کنندگان با توجه به حجم بازار و قدرت خرید، شفافیت وصول مطالبات و کاهش واسطه‌های فروش تمایل بیشتری به کارکردن با فروشگاه‌های زنجیره‌ا‌ی دارند. چرا که هزینه‌های تولید را کاهش داده و حجم فروش محصول را بالا می‌برد. در واقع به دلایل مذکور فروشنده، محصولات خود را با تخفیف به فروشگاه‌های زنجیره‌ای داده و این فروشگاه نیز از بخشی از سود خود چشم‌پوشی کرده و کالا با تخفیف بالا به مشتری عرضه می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید