• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 17 آذر 1398
کد مطلب : 89674
+
-

سرویس تسمه‌تایم خودرو

  «تسمه‌تایم» یا «تسمه‌تایمینگ» تسمه‌ای پلاستیکی به همراه برخی دیگر از قطعات و بخشی از موتور احتراق داخلی خودرو در داخل پیشرانه است که میل‌لنگ را به میل‌سوپاپ و سوپاپ‌ها متصل کرده و وظیفه تنظیم صحیح زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را برعهده دارد.
   گرچه انواع تسمه‌تایم‌ زمان تعویض متفاوتی از 40تا 100هزار کیلومتر کارکرد بنا بر نوع خودرو دارد اما در اغلب خودروها باید با 60هزار کیلومتر کارکرد تعویض شود. بر این اساس بهترین راهنمای زمان تعویض تسمه‌تایم، مراجعه به دفترچه راهنمای هر خودرو است.
   تعویض تسمه‌تایم برای مالکانی که خودروی دست دوم خریداری کرده و اطلاعی از زمان قبلی انجام این کار ندارند، با ابهاماتی مواجه است که بهترین راهکار آن مراجعه به مکانیک‌های خبره یا نمایندگی‌های مجاز است.
   پاره شدن تسمه‌تایم منجر به برخورد پیستون با سوپاپ‌ها می‌شود. زمانی که عمر تسمه‌تایم به پایان رسیده یا پاره شود، عملکرد به‌موقع و صحیح سوپاپ‌ها مختل، سوخت و هوا در زمان مناسب وارد سیلندر نمی‌شوند و بنابر نوع خودرو، خساراتی به سوپاپ، میل‌سوپاپ، سرسیلندر و حتی سیلندر خودرو وارد می‌کند.
   توجه داشته باشید که برخی نشانه‌ها مانند بد عمل کردن دور موتور، فرسایش و خوردگی دندانه‌ها، مشکلات استارت و حرکت، خروج دود بیشتر از اگزوز خودرو برای تشخیص زمان تسمه‌تایم وجود دارد اما تعویض این قطعه مهم‌ترین سرویس‌ خودرو است پس هرگز با تسمه‌تایم دست دوم و معیوب نرانید.
   پاره شدن تسمه‌تایم خورو معمولا در حال حرکت خودرو به‌خصوص در جاده اتفاق می‌افتد، پس اگر خودروتان در حال حرکت خاموش شد به هیچ عنوان مجددا استارت نزنید بلکه خودرو را در حالت دنده هل بدهید. اگر خودرو درحالت دنده حرکت کرد، نشانه پارگی تسمه‌تایم است و باید خودرو را با یدک‌کش به تعمیرگاه منتقل کنید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید