• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 17 آذر 1398
کد مطلب : 89668
+
-

ضعف نظارت؛ متهم اصلی گرانی کفش

ضعف نظارت؛ متهم اصلی گرانی کفش

مشکلات تامین و نرخ چرم، ازجمله عوامل مؤثر در رشد هزینه تمام‌شده تولید و قیمت کفش در بازار است. با مهدی امینی، مدیرعامل شهرک صنعتی چرمشهر تبریز، گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

علت گرانی کفش چرم چیست؟
چرم ماده اولیه اصلی تولید کفش چرم است که طی یک سال اخیر به‌دلیل گرانی گوشت، رشد قاچاق و کاهش کشتار دام زنده و عرضه پوست، با کمبود و افزایش قیمت این ماده اولیه مواجه شده‌ایم. بر این اساس درخواست واردات پوست را به سازمان دامپزشکی ارائه کردیم، اما متأسفانه تا‌کنون مجوز این واردات برای واحدهای تولید‌کننده حقیقی صادر نشده است. با وجود این چرم دلیل گرانی کفش نیست، چرا که تولید یک جفت کفش مردانه نیاز به 2فوت مربع چرم دارد که در شرایط کنونی و گرانی چرم نرخ هر فوت آن 25هزار تومان است. با این روند حتی درصورتی که زیره کفش نیز از چرم ساخته شود، هزینه چرم در تولید یک جفت کفش مردانه حدود 100هزار تومان است که با احتساب دستمزد و هزینه‌های جانبی، قیمت تمام‌شده تولید به  200هزار تومان و با لحاظ سود، نرخ خرده‌فروشی به 250هزار تومان می‌رسد، اما نبود نظارت بر قیمت‌گذاری و عرضه کفش چرم موجب شده تا فروشگاه‌ها این محصول را تا 600هزار تومان به مرم بفروشند.

تامین سایر مواداولیه با چه مشکلاتی مواجه است؟
کروم یکی دیگر از اصلی‌ترین مواد مورد نیاز صنعت کفش چرم است که باید از ایتالیا وارد شود و به‌دلیل گرانی دلار، هزینه تهیه آن بسیار گران تمام می‌شود. علاوه بر قیمت، به‌دلیل تحریم، سازوکار انتقال پول برای صنعتگر و تولیدکننده مشخص نیست و اعتماد به صرافی‌های کشورهای همسایه برای نقل‌وانتقال پول در مواردی برای تولید‌کنندگان کفش بسیار گران تمام‌شده است. حتی روغن چرم‌سازی را باید از هلند با هزینه 6برابری نسبت به روغن چرم ایرانی وارد کنیم.

کیفیت پایین چرم داخلی نسبت به چرم وارداتی صحت دارد؟ 
کیفیت چرم تولید داخل چیزی از وارداتی‌ها کم ندارد و دلیل استقبال از کفش خارجی این موضوع نیست، بلکه در زمینه طراحی و تولید کفش ضعف داریم و مردم به‌دلیل نبود تنوع به سراغ کفش‌های تُرک می‌روند. تولیدکنندگان ایرانی از یکدیگرالگو‌برداری می‌کنند و تنوع تولید و قالب‌های استاندارد ندارند و حتی سایز 2لنگه یک جفت کفش همخوانی ندارد و مثلاً  می‌گویند 42‌کوچک می‌خواهی یا 42بزرگ؟! اماکفش خارجی قالب استاندارد دارد و مشتری می‌تواند با اطمینان خرید کند.

علت سنگینی کفش‌ چرم ایرانی چیست؟
 علت سنگینی کفش چرم ایرانی نسبت به انواع وارداتی آن است که خارجی‌ها از چرم یک میلی‌متری و تولید‌‌کنندگان داخلی به‌دلیل کارنکردن آستر، از چرم 2میلی‌متری برای تولید کفش چرم استفاده می‌کنند که موجب افت کیفی کفش می‌شود. گرچه چرم مصنوعی وجود خارجی ندارد، اما برخی کفش‌های تولیدی با مشمع را به نام چرم مصنوعی می‌فروشند که در تابستان پا را خیس می‌کند، باعث آسیب به پا و کمر می‌شود و در زمستان سرما را به‌خود جذب می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید