• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 16 آذر 1398
کد مطلب : 89596
+
-

رکورد‌های رئیسی در سفرهای استانی

رئیسی با گذشت 10‌ماه از انتصاب خود بر ریاست قوه قضاییه، به 12 استان کشور سفر کرد

قضایی
رکورد‌های رئیسی در سفرهای استانی

رئیس دستگاه قضا در راس یک هیأت قضایی آخر هفته گذشته، سفری 3روزه به استان اصفهان انجام داد؛ هدف این سفر، بررسی وضعیت قضایی استان اصفهان، بررسی مشکلات و موانع دستگاه قضایی و سازمان‌های وابسته و همچنین دیدار با پرسنل دستگاه قضایی استان و سازمان‌های وابسته اعلام شد. دیدار با نمایندگان اقشار مختلف مردم، تشکیل شورای اداری استان اصفهان و سخنرانی رئیس قوه قضاییه در جمع مدیران قضایی، دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران، جانبازان، دیدار با انجمن صنفی کشاورزان استان اصفهان، دیدار با صنعتگران، تشکیل شورای ویژه قضایی استان و در نهایت برگزاری نشست خبری با خبرنگاران از برنامه‌های هیأت قضایی به استان اصفهان بود.

رئیس قوه قضاییه در جریان سفر خود به استان اصفهان، علاوه بر بازدید سرزده از زندان مرکزی اصفهان و دیدار چهره به چهره با زندانیان، با تعدادی از مراجعه‌کنندگان به دادگستری اصفهان نیز دیدار کرد. رئیسی به همراه علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی از مجموعه هسته‌ای UCF هم بازدید کرد. رئیس قوه قضاییه با اشاره به کاربرد فراوان دانش هسته‌ای در حوزه‌های مختلف اعم از صنعت، کشاورزی، پزشکی و... تأکید کرد: گام‌های بزرگی تا امروز در این صنعت به‌دست دانشمندان کشور برداشته شده است و ان‌شاءالله این دانش همواره ارتقا خواهد یافت و به قله مدنظر خواهد رسید.

با گذشت قریب به 10‌ماه از انتصاب حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس قوه قضاییه، این دوازدهمین سفر استانی او در این مدت بود؛ سفرهای منظم و برنامه‌ریزی شده به استان‌های مختلف کشور یکی از شاخصه‌های مدیریت رئیسی در قوه قضاییه است. افزون بر این، رئیسی طی 10‌ماه گذشته، 10بازدید سرزده از واحدهای تحت مدیریت خود در سراسر کشور داشته است. این تعداد از سفرهای استانی و بازدیدهای سرزده، از حجم بالای تحرک میدانی مدیریت عالی قوه قضاییه حکایت دارد. غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری اخیر خود از «آثار و برکات فراوان» این بازدیدها خبر داده و گفته بود: «تلاش شده این موضوع به یک فرهنگ تبدیل شود.»
تلاش برای فرهنگسازی‌ بازدیدهای سرزده و برنامه‌ریزی شده، صرفا به ریاست قوه قضاییه محدود نبوده است؛ چنانکه از گزارش‌های موجود بر می‌آید معاونان قوه قضاییه، روسای سازمان‌های قضایی و نیز مدیران استانی در سرکشی به واحدهای قضایی اعم از زندان‌ها و دادگستری‌ها در شهرستان‌های مختلف به موازات ریاست قوه قضاییه فعال بوده‌اند. دیدار مستقیم و چهره به چهره با مراجعین و مردم در نهادهای قضایی و دادگستری‌ها ازجمله برنامه‌های مقامات قضایی در سفرهای استانی و بازدیدهای مختلف آنها بوده است که می‌تواند در بازیابی اعتماد عمومی به قوه قضاییه مؤثر واقع شود. تصاویر دیدارهای رئیس قوه قضاییه با کارگران، کارآفرینان و صنعتگران واحدهای تولیدی و کارخانجات مختلف، ابعاد اقتصادی سفرهای رئیس قوه قضاییه را برجسته کرده است. حذف بوروکراسی و مقابله با فساد اداری، مبارزه با فساد، حمایت از تولیدکنندگان، جلوگیری از قاچاق کالا و واردات بی‌رویه و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی محورهای مورد تأکید رئیس قوه قضاییه در سخنرانی‌های خود در سفرهای استانی بوده است. چنان‌که رئیسی در جریان سفر خود به استان آذربایجان شرقی اعلام کرد: «با اقدامات قضات و دادستان‌ها در سراسر کشور از تعطیلی حدود ۵۰۰کارگاه و مراکز تولیدی جلوگیری شده است.»

فضای سفرهای رئیس قوه قضاییه و دید و بازدیدها و سخنرانی‌های او گاهی مواقع رنگ و بوی انتقاد و مواجهه با دولت به‌خود می‌گیرد؛ همانند سفر اخیر رئیسی به استان اصفهان که فضای انتقاد از دولت در آن پررنگ بود؛ اظهارات کنایه‌آمیز و تلویحی رئیسی آنجا که گفت «رفراندوم پیشکش، باید به‌نظر و دیدگاه مردم توجه شود و مردم غافلگیر نشوند و در جریان مسائل باشند» یا ویدئوهایی که با عناوینی مانند «درددل‌های معلم و کشاورز اصفهانی در حضور رئیسی» در فضای مجازی منتشر شد از شکل‌گیری فضای انتقادآمیز از دولت حکایت داشت. رئیسی در سخنرانی خود در جمع طلاب اصفهان هم به انتقاد از تصمیمات دولت پرداخت و برای نخستین‌بار از جزئیات مخالفتش با تصمیم سهمیه‌بندی بنزین سخن گفت. رئیس قوه قضاییه گفت: «در شورای هماهنگی اقتصادی سران 3قوه از ناحیه دولت، پیشنهاد مطرح شد، بنده گفتم این موضوع ربطی به جلسه سران ندارد، چرا که قانون داریم و وظیفه دولت است، دو سه‌بار مخالفت کردم، منتها دولت می‌گفت از باب هماهنگی این کار انجام می‌شود.» رئیسی با بیان اینکه درخصوص بودجه99 هم اخیرا همین اعتراض را داشتم، گفت: «گفتم موضوع بودجه مربوط به مجلس و دولت است و لازم نیست که در جلسه سران 3قوه طرح شود. آنچه در جلسه مورد بحث قرار گرفت یک طرح نبود و حتی نظرات تیم اقتصادی دولت واحد نبود.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید