• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 16 آذر 1398
کد مطلب : 89599
+
-

سخنرانان همیشگی دانشگاه‌ها

مراسم روز دانشجو امسال در دانشگاه‌ها بیشتر با حضور سخنرانانی از جناح راست و اصولگرایان برگزار می‌شود؛ برخی تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه شهید بهشتی، تربیت مدرس و علامه طباطبایی در دعوت از میهمانان خودشان دچار مشکل شده‌اند. در چنین فضایی حسن روحانی رئیس‌جمهور تریبون دانشگاه را رها کرده و امسال در روز دانشجو به هیچ دانشگاهی نمی‌رود. او 24مهرماه در آیین نمادین آغاز سال تحصیلی دانشجویان به دانشگاه تهران رفت اما در آن مراسم صندلی‌های خالی تالار محل سخنرانی، پیام دانشگاه و دانشجویان را به وی منتقل کرد. روحانی که سال قبل به دانشگاه سمنان رفته و سال 96را هم در دانشگاه سیستان و بلوچستان سخنرانی کرده بود، امسال در هیچ دانشگاهی سخنرانی نمی‌کند، اما در مقابل، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران سخنرانی خواهد کرد. از سوی دیگر به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران در برنامه‌ای با عنوان «دوباره لبخند» سخنرانی خواهد کرد. سعید جلیلی هم به دعوت تشکل انجمن اسلامی آزادی خواه که تشکلی اصلاح‌طلب است احتمالا به دانشگاه شهید بهشتی می‌رود، این تشکل از پروانه سلحشوری نماینده مجلس هم برای حضور در دانشگاه دعوت کرده است. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران نیز از پرویز فتاح برای سخنرانی به مناسبت روز دانشجو دعوت کرده است. این برنامه روز دوشنبه ۱۸ آذر‌ماه از ساعت یک ظهر تا ۳ بعداز ظهر در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار می‌شود. با وجود اینکه بسیاری از تریبون‌های روز دانشجو به چهره‌های اصولگرا سپرده شده است اما مخالفت‌هایی هم با حضور چهره‌های اصلاح طلب در دانشگاه‌ها صورت گرفته است . سهراب فرزان‌پور، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به اینکه 90درصد از مهمانانی که اسم‌شان را برای مجوز داده بودند رد شدند به اعتمادآنلاین گفت: «به غیراز نماینده‌های مجلس، 90درصد از فعالان سیاسی که اسم‌شان را داده بودیم، مجوزشان رد شد. 
با دعوت حجاریان و تاجزاده موافقت نکردند و حتی بسیج دانشجویی هم که اسم تاجزاده را برای مناظره داده بود نپذیرفتند. البته برخی از مدعوین هم خودشان برای حضور در برنامه‌های ما در دسترس نبودند.» این فعال دانشجویی معتقد است مدیران راهی برای فعالیت آزاد دانشجویی باقی نگذاشته‌اند: «مدیران می‌گویند دانشجویان میلی به حضور در تشکل‌ها ندارند. درست است اما علت دارد. علتش این است که دیگر هیچ برنامه سالنی موجهی مجوز نمی‌گیرد.» ناعمه علی‌نژاد، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تربیت ‌مدرس با اشاره به برنامه دانشگاه تربیت‌ مدرس برای روز 16آذر عنوان کرد: «امسال بچه‌ها برای گرفتن مجوز برگزاری برنامه به‌شدت به مشکل خوردند و حتی با اسامی نمایندگان مجلس هم موافقت نشده است. به همین دلیل هنوز برنامه دانشگاه ما روشن نشده است.»  محمد نوری‌خواه، از فعالان دانشگاهی پلی‌تکنیک، با اشاره به اینکه مسئولان در نهایت به آنها اجازه برگزاری تریبون آزاد را دادند به اعتمادآنلاین گفت: «حدود 2‌ماه است که دنبال کارهای روز دانشجو هستیم، اما هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم. حتی برای حضور برخی از مهمانان‌مان که سال گذشته موافقت کرده بودند امسال مجوز ندادند و به همین‌خاطر کارمان از همیشه سخت‌تر شد. در نهایت مجبور شدیم به برگزاری تریبون آزاد بسنده کنیم.

مسئولیت تاریخی دانشجو

مقامات دولت در حالی تریبون روز دانشجو را برای ارتباط با دانشجویان واگذار کرده‌اند که اسحاق جهانگیری روز جمعه 15آذر در حساب کاربری خود در توییتر با اشاره به روز دانشجو نوشت: فردا روز دانشجوست؛ روزی که یادآور مسئولیت تاریخی یک نسل آگاه و تأثیرگذار است. این روز که تعلق به همه دانشجویان عزیز کشورمان دارد، گرامی باد.

وی با بیان اینکه «امسال دانشجویان ما در شرایطی خاص به استقبال این روز می‌روند که کشور روزهای تلخی را سپری کرده است» افزود: « همه ما همچنان متاثر از حوادث اخیر هستیم که خسارت‌های ناگوار مادی و معنوی به جا گذاشت و عمیقا متأسف از جان باختن جمعی از مردم و حافظین امنیت.» معاون اول رئیس‌جمهوری نوشت: «همه ما مسئولان در قوای سه گانه و نخبگان کشور وظیفه داریم ضمن ترمیم و جبران رنج‌ها و خسارت‌ها، برای رفع نگرانی‌های جامعه و تقویت سرمایه اجتماعی و افق گشایی برای آینده‌ای بهتر بکوشیم و سازوکارهای لازم را برای اعمال حق اعتراض مردم تمهیدکنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید