• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 13 آذر 1398
کد مطلب : 89446
+
-

روی موج آنفلوآنزا

تعدادی از بیماران مبتلا به آنفلوآنزا که در بیمارستان لقمان و امام‌خمینیره بستری هستند از شرایط‌شان به همشهری می‌گویند

روی موج آنفلوآنزا

معصومه حیدری‌پارسا _ خبرنگار

آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که تاکنون ۵۶نفر به‌دلیل ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در هفته‌ها و روزهای گذشته جانشان را از دست داده‌‌اند و ۵ استان گلستان، مازندران، کهگیلویه و بویر احمد، کرمان و خوزستان در صدر بروز و شیوع آنفلوآنزا قرار دارند. 
همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت، این ویروس طی روزهای آینده همچنان فعال خواهد بود و حتی موج آن گسترش می‌یابد؛ تا جایی که در هفته اول دی‌ماه، ویروس آنفلوآنزا تهاجمی‌تر شده اما بعد از آن فروکش می‌کند. آنفلوآنزا بیماری است که هر ساله موج جدیدی از آن همزمان با فصل سرد سال وارد کشور می‌شود اما بسیاری از مردم می‌گویند وزارت بهداشت باید زودتر از ورود موج آنفلوآنزا نسبت به آن اطلاع‌رسانی وسیع می‌کرد تا از شدت موج ابتلا به آن کاسته شود. البته مسئولان وزارت بهداشت با رد اینکه غافلگیر شده‌اند، می‌گویند: این بیماری هر ساله شیوع داشته است و مردم نگران نباشند و حتی با کمبود دارو هم مواجه نیستند.
در این بین و در کنار افزایش ابتلای افراد به آنفلوآنزا کشور با موج وسیعی از ترس و شایعات آنفلوآنزا هم روبه‌رو شده است و در بسیاری از فضاهای عمومی با نخستین عطسه، افراد از هم فاصله می‌گیرند و با نگاهی عجیب به هم می‌گویند که چرا وقتی آنفلوآنزا داری از خانه بیرون آمده‌ای؛ اتفاقی که در مترو، اتوبوس و فضاهای اداری بیشتر دیده می‌شود.
این روزها برخی از بیمارستان‌های مهم تهران همچون امام خمینی(ره)، لقمان و فیاض‌بخش هم با تعداد مراجعات زیاد افراد مبتلا به آنفلوآنزا یا افراد نگران نسبت به ابتلا به این بیماری روبه‌رو شده‌اند.
بیمارستان فیاض‌بخش جای سوزن انداختن نیست و تعدادی از تخت‌ها را به بیماران مبتلا به آنفلوآنزا اختصاص داده‌اند. محمد 36ساله 2هفته است به این بیماری مبتلا شده است.
او می‌گوید: با بدن درد بسیار شدید به بیمارستان فیاض‌بخش مراجعه کردم اما بیمارستان به‌دلیل نبود تخت خالی مرا پذیرش نکرد. روز دوم زمانی که در محل کارم دچار دردشدید شدم مجدد به اورژانس این بیمارستان مراجعه کردم که پزشک با دادن استامینوفن و یک قرص سرماخوردگی مرا ویزیت کرد، ولی بستری نشدم. چند ساعت بعد از اینکه از بیمارستان آمدم به‌دلیل ضعف شدید از حال رفتم و همسرم مجبور شد مرا دوباره به دکتر ببرد که او تشخیص بیماری آنفلوآنزا را داد و حالا هم در بیمارستان بستری شده‌ام. او می‌گوید در طول این روزها بیش از یک میلیون تومان هزینه داروهایش شده که بیمه خیلی از آنها را قبول نکرده است.
بیمارستان امام خمینی که همواره از بیمارستان‌های پرازدحام پایتخت محسوب می‌شود، این روزها شلوغ‌تر شده و شاهد حضور بیمارانی است که با بدن‌دردهای شدید، تب دائم بالا، سرفه و علائم دیگر آنفلوآنزا مراجعه می‌کنند. سارا یکی از پرستاران بیمارستان امام خمینی با تأکید مراجعه زیاد بیماران آنفلوآنزا می‌گوید: در این 2هفته با موج شدید مراجعه بیماران آنفلوآنزا روبه‌رو بوده‌ایم، اما متأسفانه آمادگی ارائه خدمات برای این تعداد زیاد از مراجعه‌کنندگان را نداریم. از‌طرف دیگر امسال این بیماری زودتر از سال‌های قبل و با شدت بیشتری مردم را درگیر کرده است. او با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران ماسک می‌خواهند، می‌گوید: «تعداد بسیار زیادی ماسک توزیع شده اما ماسک‌ها فعلا تمام ‌شده است. تعداد بیماران رو به افزایش است و حتی مسئولان وزارت بهداشت هم این موضوع را اعلام کرده‌اند؛ البته این انتقاد وجود دارد که چرا آموزش‌های لازم برای پیشگیری به‌موقع از این بیماری به مردم داده نشده است و حالا هم رسانه‌های عمومی مثل تلویزیون به مردم آموزش نمی‌دهند.»
این پرستار البته می‌گوید در بسیاری از مواقع شاهدیم افراد به‌دلیل ترس از ابتلا به آنفلوآنزا با هرگونه علائمی همچون آبریزش بینی هم به بیمارستان و اورژانس مراجعه می‌کنند و شایعاتی که در جامعه شکل گرفته به این موضوع دامن زده که دلیل اصلی آن هم نبود آموزش کافی است.

در این بین شاهین که 2 شب پیاپی است به بیمارستان امام خمینی مراجعه کرده است، می‌گوید: چندین روز است که بیمار هستم و با اینکه کاملا علائم بیماری آنفلوآنزا را دارم اما پزشکان بیمارستان تأکید دارند که چنین چیزی نیست و دچار سرماخوردگی عادی شده‌ام. تاکنون برای من مسکن تزریق کرده‌اند و می‌گویند تنها راه بهبود استراحت است. این در حالی است که دردهای مفصلی شدیدی که در من وجود دارد فقط به‌دلیل تزریق مسکن تا چند ساعتی آرام می‌شود و مجدد باز بیماری‌ام بازمی‌گردد.
مریم هم که در بیمارستان لقمان بستری است، می‌گوید: با درد شدید بدن و مفصل به پزشک مراجعه کردم که تشخیص داد بیماری آنفلوآنزا دارم و گفت که به بیمارستان لقمان مراجعه کنم. اما اینجا پزشک اول موضوع را رد کرد، ولی بعد که اصرار خانواده را دید و معاینات بیشتری از سوی چند پزشک انجام شد، بستری شدم و در نهایت تشخیص دادند که آنفلوآنزا دارم. او می‌گوید: نمی‌دانم چرا پزشکان بیمارستان در ابتدای مراجعه بیماران احتمال ابتلا به آنفلوآنزا را جدی نمی‌گیرند و بیمار با اصرار باید پزشکان را مجاب کند که بیمار است و دائم هم نشان می‌دهند که بیماری آنفلوآنزا خطر جدی ندارد. او که دانشجوی داروسازی است، ادامه می‌دهد: در ابتدا ساعت 6صبح و چند ساعت بعد از بستری مرا ترخیص کردند و گفتند چون با کمبود تخت روبه‌رو هستیم و تنها راه درمان بیماری هم شستن دست‌ها و استراحت است و نیازی به ماندن در بیمارستان ندارید و خودتان در خانه دارو مصرف و استراحت کنید و در نهایت هم مرخص شدم اما ساعت 9صبح به‌دلیل درد شدیدی که در تمام بدنم بود و تب بالا داشتم دوباره به پزشک مراجعه کردم که گفت باید به بیمارستان بیایم و من هم باز به اینجا آمدم.

چرا مسئولان از قبل هشدار ندادند
«از محل کار با حالت تهوع و بدن درد شدید به بیمارستان لقمان مراجعه کردم. تخت‌های بخش اورژانس پر بود از کسانی که وضعیتی شبیه من داشتند.» یکی از بیماران بیمارستان لقمان ادامه می‌دهد: «یک شبانه‌روز در بیمارستان بستری بودم و دارو گرفتم، ولی دردهایم کم نشد؛ حتی زمانی‌که مسکن‌های بسیار قوی به من تزریق شد. در نهایت پزشک گفت باید درد را تحمل کنی تا دوره بیماری‌ات به پایان برسد. وضعیت من الان رو به بهبود است، ولی سؤالم از مسئولان این است که چرا زودتر درباره آنفلوآنزا اطلاع‌رسانی نکردند. الان من خودم نگران بچه‌ام هستم که هر روز مدرسه می‌رود. در این روزها که من مریض بودم، دخترم خانه مادرم بود اما خب در مدرسه بچه‌ها از هم بیماری‌ها را می‌گیرند؛ حداقل باید به خانواده‌ها و دانش‌آموزان در مدرسه آموزش بدهند.»
یک پزشک متخصص در بیمارستان لقمان هم می‌گوید: متأسفانه برخی پزشکان فکر می‌کنند که اگر درباره این بیماری به مردم بگویند دچار نگرانی می‌شوند و ترس عمومی ایجاد می‌شود اما باتوجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود موج شدیدی از ابتلا به آنفلوآنزا در پیش است، اگر اطلاع‌رسانی درستی صورت نگیرد هم نگرانی‌های مردم و ترس‌ها بیشتر خواهد شد و هم اینکه افراد بیشتری به بیماری مبتلا می‌شوند. حتی الان ما در مراجعه افراد به بیمارستان هم می‌بینیم که خیلی از خانواده افرادی که مبتلا به آنفلوآنزا هستند راه‌های پیشگیری را نمی‌دانند و خطر ابتلای آنها هم وجود دارد.
زهرا یکی دیگر از افرادی که به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شده هم می‌گوید: برادرم چند روزی بود که به‌شدت سرماخورده بود و چندباری هم به پزشک مراجعه کرده بود که گفته بودند ویروس جدید آمده است و تشخیص درست نداده بودند. همین شد که من هم از برادرم بیماری آنفلوآنزا را گرفتم.
کمبود واکسن نگرانی دیگری است که بسیاری از بیماران و خانواده‌هایشان با آن درگیر هستند. یکی از بیماران می‌گوید: «بعد از اینکه پزشکان گفتند به آنفلوآنزا مبتلا شده‌ام به چند داروخانه برای گرفتن واکسن برای دختر و همسرم مراجعه کردیم تا آنها مبتلا نشوند اما متأسفانه می‌گویند واکسن نیست؛ خیلی از داروخانه‌ها هم اعلام می‌کنند که همه واکسن‌ها تمام ‌شده است و مردم از ترس بیماری واکسن‌ها را خریداری کرده‌اند.» 
مسئولان وزارت بهداشت البته کمبود واکسن را رد کرده‌اند و اتفاقا توصیه می‌کنند افرادی که دچار بیماری‌های قلبی، تنفسی و دیابت هستند و همچنین زنان باردار و سالمندان که بیشتر در خطر بیماری قرار دارند واکسن آنفلوآنزا بزنند. مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که برای مقابله با این بیماری نیازی نیست تمام افراد جامعه اقدام به تزریق واکسن کنند، بلکه با پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی می‌توانند جلوی ابتلا به این بیماری را بگیرند.


علائم آنفلوآنزا را بدانیم
 درد عضلات و مفاصل 
 سردرد
 درد کمر و پاها
 تب بالای 40درجه
 احساس ضعف و خستگی
 حالت تهوع و اسهال


مراقبت از ابتلا به ویروس
 دست‌هایتان را مرتب بشویید
 رژیم غذایی مناسب براساس جذب حداکثری ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامینc داشته باشید
  از مبتلایان به این ویروس دوری کنید
 بهداشت شخصی را رعایت کنید

موج آنفلوآنزا تنها مربوط به ایران نیست

مهدی گویا، رئیس مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: کمبودی در زمینه تشخیص و درمان آنفلوآنزا نداریم و مانند سایر کشورهای منطقه، اقدامات در حال انجام است. او در پاسخ به اظهاراتی مبنی بر کمبود تخت بیمارستانی جهت بستری مبتلایان به آنفلوآنزا گفت: در این زمینه به هیچ عنوان با کمبود تخت بیمارستانی مواجه نیستیم و هر مبتلایی که نیازمند بستری باشد، اگر هم به بیمارستانی مراجعه کرد و احیانا تخت خالی نبود، از طریق ستاد معاونت درمان وزارت بهداشت، ستاد معاونت‌های درمان 3 دانشگاه علوم پزشکی در تهران و همچنین ستاد معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی در سایر استان‌ها، بلافاصله اقدامات لازم برای بستری کردن‌شان فراهم می‌شود. وی در همین باره ادامه داد: اصولا فرد مبتلا به آنفلوآنزا درصورت نیاز به بستری، مدت کوتاهی بستری خواهد بود و زمان بستری بیشتر از چند روز نخواهد بود؛ مگر در موارد استثنایی. بنابراین کمبودی در زمینه تخت‌های بستری برای مبتلایان به آنفلوآنزا وجود ندارد. با توجه به موج سنگین آنفلوآنزا که اکنون در آن قرار داریم، طبیعی است تعداد افرادی که مبتلا می‌شوند زیاد است، اما نکته آن است که اکثریت این‌ موارد نیازی به بستری‌شدن ندارند. مجددا نیز تأکید می‌کنم موارد نیازمند بستری هم از طریق ستاد معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران، استان‌ها و همچنین وزارت بهداشت پیگیری و اقدام می‌شود.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت افزود: هم‌اکنون تمام تلاش‌ ما این است که نگرانی‌های مردم را در این زمینه رفع کنیم و در این راستا نیاز جدی داریم که رسانه‌ها نیز در این امر مار را حمایت کنند و اطلاعات صحیح و رسمی را در اختیار مردم بگذارند. مجددا تکرار می‌کنم این موج آنفلوآنزایی تنها مربوط به کشور ما نیست و کل کشورهای خاورمیانه، تعداد قابل توجهی از کشورهای اروپایی و همچنین به‌ویژه کشورهای منطقه مدیترانه شرقی و حاشیه خلیج‌فارس درگیر این موج آنفلوآنزایی هستند.

آنفلوآنزای مرغی کذب است
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت درباره برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر شیوع آنفلوآنزای پرندگان در بعضی از مناطق و نسبت دادن آنفلوآنزای فصلی به آنفلوآنزای مرغی و ایجاد نگرانی‌هایی در این زمینه، گفت: این موضوع از اساس دروغ محض است و آن را تکذیب می‌کنم. نه‌تنها در کشور ما بلکه در هیچ کدام از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی نیز گزارشی از آنفلوآنزای پرندگان وجود ندارد. آنفلوآنزایی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم آنفلوآنزای معمولی فصلی است که هر سال هم تکرار می‌شود. بیشترین نوع ویروس آنفلوآنزا هم H1N1 است که شدت بیماری‌زایی‌اش بیشتر از انواع دیگر آن است. وی ادامه داد: طبق آخرین گزارش‌مان طی هفته گذشته ۳هزار و ۷۲۲ نفر مبتلا به بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های سراسر کشور بستری شده‌اند که از این تعداد، بالغ بر ۳۴۲ مورد قطعی آنفلوآنزا بوده است؛ بنابراین مشاهده می‌کنید که چه درصد از افرادی که بستری شده‌اند به دلیل آنفلوآنزا و یا سایر بیماری‌های تنفسی بوده است. از طرفی همزمانی شرایط آلودگی هوا با فصل آنفلوآنزا سبب شده تا تعداد موارد بستری بیماری‌های حاد تنفسی افزایش یابد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید