• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 13 آذر 1398
کد مطلب : 89427
+
-

تعداد نامزدهای انتخابات در روز سوم ثبت‌نام از مرز 3هزار نفر رد شد

ثبت‌نام ترم بالایی‌ها

ثبت‌نام ترم بالایی‌ها

در سومین روز از ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، سروکله نمایندگان قدیمی مجلس پیدا شد، از نماینده دوره اول تا نمایندگانی از دوره هفتم، هشتم و نهم مجلس، البته یکی دو وزیر و استاندار احمدی‌نژاد هم در ستاد انتخابات کشور برای حضور در مجلس یازدهم اعلام آمادگی کردند. ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مجلس هشتم و نهم، زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم، علیرضا محجوب نماینده مجالس دهم، نهم و هشتم، علیرضا دهقانی، ‌محمدرضا امیری و عسکر جلالیان نمایندگان مجلس هشتم ازجمله نمایندگان قدیمی یا به‌اصطلاح دانشگاهی ترم بالایی بودند که برای حضور در مجلس یازدهم اعلام آمادگی کردند.

پایداری‌ها و شفافیت هزینه‌های انتخابات
به این ترتیب با حضور این چهره‌ها رقابت در تهران و مراکز استان‌ها سنگین‌تر خواهد شد. به‌ویژه در تهران که اصولگرایان به خط شده و دیروز روز نمایندگان جبهه پایداری برای ثبت‌نام بود. مهم‌ترین چهره این جریان که دیروز ثبت‌نام کرد، مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری بود. عضو فراکسیون انقلاب اسلامی (بعدها جبهه پایداری) در مجلس هشتم و نهم که از حضور در مجلس دهم بازمانده بود دیروز دوباره ثبت‌نام کرد تا شانس خود را برای مجلس یازدهم بیازماید. وی اما به طرز عجیبی خواست که نشان دهد راهش از پایداری‌ها جداست. آقا تهرانی که اسفند94 صلاحیتش برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری احراز نشد روز گذشته درباره هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی‌اش گفت: من هیچ پولی از حوزه یا دانشگاه نمی‌گیرم و با پاکت روضه خوانی در انتخابات شرکت می‌کنم اکنون هم در دفتر آقای اراکی منبر داشتم و با پول آن تا اینجا آمدم برای همین پولی برای چاپ تراکت و تبلیغات ندارم.
علی خضریان نیز عضو دیگر شورای مرکزی پایداری بود که برای حضور در مجلس به میدان آمد. خضریان پس از ثبت‌نام در انتخابات گفت: فعلا در انتخابات ثبت‌نام کردم تا دست جریان انقلابی برای انتخاب باز باشد. به نوشته ایسنا، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی‌اش نیز گفت: اگر من وارد صحنه رقابت‌های انتخاباتی شوم حتما هزینه و جزئیات آن را اعلام خواهم کرد ولی اکنون در مرحله ثبت‌نام هستم و شاید وارد مرحله رقابت نهایی نشوم.

وزیران احمدی‌نژاد به‌دنبال کرسی‌های مجلس
محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات دولت احمدی‌نژاد و از دیگر اعضای این جبهه است که در انتخابات مجلس ثبت‌نام کرد. او نیز از نمایندگان مجلس نهم بود که در موج پیروزی‌های اصلاح طلبان در انتخابات گذشته، نتوانست به مجلس دهم راه یابد. رضا تقی پور دیگر وزیر ارتباطات دولت احمدی‌نژاد و محمد حسن طریقت منفرد آخرین وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد هم دیروز در ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام کردند.

عبور از مرز 3هزارنفر
سیداسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور در پایان روز سوم ثبت‌نام‌ها در سراسر کشور در جمع خبرنگاران حاضر در وزارت کشور با اشاره به آمار ثبت‌نام‌ها، اظهار کرد: در طول این 3روز ۳۰۸۰نفر ثبت‌نام نهایی کردند که نسبت به‌مدت مشابه دوره قبل ۱۳درصد افزایش داشته است.
وی افزود: از میان این تعداد ۲۷۴۲نفر مرد هستند که معادل ۸۹درصد از کل داوطلبان را تشکیل می‌دهند و ۳۳۸نفر نیز از این میزان، زن هستند که معادل ۱۱درصد از کل داوطلبان می‌شود.
موسوی تأکید کرد: همچنین افزایش ۵۱درصدی ثبت‌نام زنان نسبت به دوره قبل نیز از آمارهای قابل توجه است. وی افزود: ۳۸درصد از داوطلبان زیر ۴۰سال دارند، ۵۶درصد زیر ۶۰سال هستند و ۶درصد بالای ۶۰سال، ۲۷درصد از ایثارگران و جانبازان هستند و ۴درصد سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارند.
داوطلبان این انتخابات تا ۱۶آذر فرصت دارند تا با در دست داشتن مدارک لازم، در انتخابات ثبت‌نام کنند. مدت زمان ثبت‌نام در هر روز از ساعت ۸صبح لغایت ۱۸ و به‌مدت ۱۰ساعت است.
بنا بر اطلاعیه شماره۲ ستاد انتخابات کشور، داوطلبان می‌‌توانند به‌منظور اعلام داوطلبی خود در مهلت تعیین شده با همراه داشتن اصل کارت ملی و یک نسخه تصویر آن، اصل شناسنامه عکس‌دار و یک نسخه تصویر کلیه صفحات آن، یک قطعه عکس ۴×۳ جدید‌، اصل و یک نسخه تصویر آخرین مدرک تحصیلی معتبر (حداقل کارشناسی ارشد و یا معادل آن)، اصل و تصویر گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفاء و عدم‌اشتغال در پست و مقام و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اصل و یک نسخه تصویر کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا کارت معافیت دائمی و یا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضعیت مشمولان خدمت وظیفه عمومی به مراکز ثبت‌نام مراجعه کنند.

حساسیت روی پول‌های کثیف
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان دیروز در افتتاحیه ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در مورد رسیدگی به تخلفات احتمالی انتخاباتی، گفت: وقتی شورای نگهبان به‌عنوان تنها ناظر شناخته می‌شود، بررسی تخلفات احتمالی را برعهده دارد. این تخلفات باید به دقت بررسی شود تا خدایی‌ناکرده حقی از کسی ضایع نشود. انجام این وظیفه خطیر بررسی صلاحیت‌های داوطلب‌های محترم را دربرمی‌گیرد که ابتدا در هیأت‌های استانی و در وهله بعد در هیأت‌های مرکزی بررسی می‌شود. دقت در این رسیدگی‌ها بسیار مهم است تا حق‌الناس ضایع نشود. اگر در رسیدگی‌ها دقت نکنیم، افراد شایسته و واجد شرایط از ورود به عرصه منع شده و حقشان ضایع می‌شود. ما باید در پیشگاه خداوند و جامعه پاسخگو باشیم. حقوق افراد باید مورد توجه قرار بگیرد.
عباسعلی کدخدایی همچنین در هشتمین نشست سراسری مدیران و کارکنان صداوسیما با عنوان گام دوم انقلاب و رسانه ملی با بیان اینکه انتظار داریم آسیب‌شناسی نظام انتخابات پیش و پس از انتخابات در دستور کار رسانه ملی باشد، افزود: همه باید نسبت به تبلیغات و هزینه‌کرد پول‌های کثیف و حتی پاک در انتخابات حساسیت داشته باشیم؛ چراکه پول پاک نیز نباید بیش از حد در حوزه انتخابیه خرج شود. مردم و همه باید دقت داشته باشند که افرادی که کوچک‌ترین آلودگی به فساد دارند نباید وارد مجلس شوند.

فراخوان‌های ثبت‌نام
بعد از دعوت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شورای مشورتی اصولگرایان) از اساتید و نخبگان حوزه و دانشگاه برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی، روز گذشته هم اطلاعیه‌ای برای دعوت از جمعی از اساتید دانشگاهی منتشر شد و از برخی چهره‌های علمی و دانشگاهی و فرهنگی کشور دعوت کرد برای ثبت‌نام در انتخابات وارد گود شوند. در این اطلاعیه که از طرف تشکلی به نام «پویش دانشگاهی گام دوم» منتشر شده اعلام شده است، ضمن تأکید بر اهمیت و ارزش تجارب نسل نخست انقلاب، برداشتن گام دوم انقلاب اسلامی به تزریق خون تازه نیازمند است. در این اطلاعیه نام چهره‌هایی مثل محمد مرندی استاد دانشگاه تهران و فرزند علیرضا مرندی نماینده سابق مجلس یا سیدبشیر حسینی، داور جنجالی برنامه سرگرم‌کننده «عصر جدید» دیده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید