• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 26 مرداد 1402
کد مطلب : 200235
+
-

با قلعه‌نویی شانس بالایی برای قهرمانی داریم

عقیلی: درست است که تیم‌های عربستانی خیلی هزینه کرده‌اند اما دلیلی ندارد مقابل آنها تسلیم باشیم

با قلعه‌نویی شانس بالایی برای قهرمانی داریم

امیرحسین اعظمی

هادی عقیلی بعد از پشت‌سر گذاشتن دورانی درخشان در بازیگری، حالا مربیگری را هم به شکل حرفه‌ای شروع کرده و در گل‌گهر سیرجان به‌عنوان یکی از کمک‌های اوزونیدیس، مربی یونانی این تیم فعالیت می‌کند. آنها از 2بازی ابتدایی خود در لیگ برتر 4امتیاز گرفته‌اند و عقیلی امیدوار است که گل‌گهر بتواند با تیم‌های بالای جدول برای کسب یک رتبه خوب رقابت کند. عقیلی در گفت‌وگو با همشهری به سؤالات پاسخ می‌دهد.

   از 2بازی ابتدایی 4امتیاز گرفتید و به‌نظر می‌رسد این برای شما راضی‌کننده باشد؟
از لحاظ نتیجه و معیار بازی‌های داخل و خارج از خانه بد نبوده ولی شکل بازی ما در مسابقه دوم برابر پیکان خوب نبود.

   به‌نظر می‌رسد خوش‌شانس بودید که در برابر این تیم نباختید؟
نمی‌توان گفت که خوش‌شانس بودیم چون موقعیت‌های آنها خیلی جدی و خطرناک نبود ولی نمایش ما رضایت‌بخش نبود. پیکان هم تیم خوبی است که در این بازی نمایش خوبی از خودش ارائه داد.

   خیلی‌ها انتظار داشتند با سابقه طولانی و روشنی که در سپاهان داری، در این تیم مربیگری می‌کردی. در این مورد چه صحبتی داری؟
فصل گذشته از طریق آقای ساکت صحبت‌هایی با من انجام شد ولی چندان جدی نشد و ادامه پیدا نکرد. امسال هم پیشنهادی از سپاهان نداشتم. قرار نیست وقتی بازیکنی در یک تیم بازی می‌کند حتما در آن تیم هم به‌عنوان مربی فعالیت کند.

   از سپاهانی‌ها ناراحت و دلخور نیستی؟
در گل‌گهر فعالیت دارم و نباید در مورد تیم دیگری صحبت کنم.

   فکر می‌کنی امسال لیگ برتر ایران، کیفیت فنی خوبی داشته باشد؟
چراکه نه. بعضی‌ها که الان فوتبال بازی می‌کنند در مصاحبه‌هایشان می‌گویند زمان ما فوتبال‌ها بهتر بود و کیفیت خوبی داشت و خیلی‌ها برای سنجش کیفیت فنی لیگ، تعداد گل‌ها را ملاک قرار می‌دهند. حتی فوتبال تدافعی یا کم‌گل‌بودن یک بازی هم دلیل نمی‌شود که بگوییم این فوتبال کیفیت ندارد. در گذشته بازیکن چند نفر را دریبل می‌زد و تماشاگران هم راضی بودند ولی الان فوتبال تاکتیکی شده است. شما ببینید که نسبت به چند سال گذشته چقدر شماره10 در تیم‌های دنیا حذف شده است. من معتقدم کیفیت فنی لیگ نسبت به گذشته بهتر شده است.

   شانس اول قهرمانی را به کدام تیم می‌دهی؟
باید با واقعیت کنار بیاییم. پرسپولیس، سپاهان و استقلال در این سال‌ها همیشه به‌عنوان مدعیان قهرمانی جنگیده‌اند. چند تیم هم برای رقابت با آنها خوب جلو آمده‌اند ولی بنا به دلایل مختلف قهرمان نشده‌اند. این 3تیم مدعیان اصلی هستند ولی تیم‌هایی مثل گل‌گهر و تراکتور هم می‌توانند در مسیر رقابت با آنها قرار بگیرند.
   تو همراه با سپاهان حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کرده‌ای. با حضور ستاره‌های فوتبال در عربستان، فکر نمی‌کنی شانس کمی که تیم‌های ایرانی برای قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا داشتند، به‌صورت کامل از بین رفته است؟
برخی مجریان هنگام گزارش می‌گویند قیمت فلان بازیکن تیم عربی با بودجه کل تیم‌های ما برابر است. سالی که با سپاهان به فینال لیگ قهرمانان رسیدیم، تیم‌هایی از عربستان، قطر، امارات و ژاپن را شکست دادیم که طبیعتا بازیکن گران‌قیمت هم داشتند و این موضوع را نمی‌توان ملاک خیلی مهمی قرار داد. بزرگ‌ترین مشکل فوتبال ایران در مسائل زیرساختی است که روند پیشرفت و موفقیت را کند کرده است. منظور من از زیرساخت فقط استادیوم نیست. ما در بحث زمین تمرین، امکانات، نوع ریکاوری، نوع سفر تیم‌ها به شهرها و کشورهای دیگر و همچنین فوتبال پایه مشکل داریم. پرورش استعداد در تیم‌های پایه و مدیریت‌کردن آنها یک بحث کلان است که در آن مشکل داریم. این چیزها باید درست شود. من باید به یک موضوع دیگر هم اشاره کنم.

   چه موضوعی؟
شما در فوتبال اروپا چیزی به نام مسابقات رده امید نمی‌بینید. در قطر که فوتبال بازی می‌کردم، به‌عنوان مثال وقتی 2تیم العربی و لخویا با هم بازی می‌کردند، فردای آن روز تیم‌های ب هر دو باشگاه با هم روبه‌رو می‌شدند. ما چرا باید سطح بازیکنان 20 و 21ساله را که آینده‌های این فوتبال هستند، پایین بیاوریم و آنها را به مسابقات رده امید بفرستیم؟ حتی در قطر بازی‌های تیم ب هم فیلمبرداری می‌شود و این انگیزه‌ای بزرگ برای بازیکنان است تا بتوانند خودشان را نشان دهند. در فوتبال اروپا می‌بینید که خیلی از بازیکنان از تیم ب راهی تیم الف می‌شوند. ما نباید بازیکنان جوان را اینطور رها کنیم.

   ولی قبول داری نمی‌توان با ستاره‌هایی که تیم‌های عربستانی می‌گیرند، با آنها مقابله کرد؟
فوتبال فقط این نیست و قرار نیست آنها به‌خاطر داشتن چند بازیکن مطرح از تیم‌های ما بهتر باشند. ما باید همه‌‌چیز را اصولی درست کنیم و دلیلی هم ندارد مقابل عربستانی‌ها تسلیم باشیم. آنها در گذشته هم بازیکنان خوب و گران‌قیمت داشته‌اند ولی در برابر تیم‌های ایرانی شکست خورده‌اند. من به بازیکنان ایرانی باور دارم.

   به‌نظر تو تیم ملی ایران برای قهرمانی در جام‌ملت‌ها شانسی دارد؟
بله، شانس بالایی داریم. با حضور امیر قلعه‌نویی در تیم ملی که تأثیر مثبتی در تیم ملی خواهد داشت، شانس بالایی برای قهرمانی داریم.

   ولی خیلی‌ها به انتخاب امیر قلعه‌نویی نقد دارند؟
هر فردی می‌تواند نظر خودش را بدهد. ما گروه خوبی در تیم ملی داریم و بازیکنان هم در اوج پختگی و قدرت هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید