• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 8936
+
-

ایران؛ صد بهار

ایران؛ صد بهار

باز هم تعطیلات نوروز از راه رسید و باید برای این تعطیلات تقریبا دو هفته‌ای فکری کرد. اگر هم که تاحالا برنامه‌ای نریخته‌اید، خیلی دیر نشده و برای گشت و ‌گذار در جایی، حتی نزدیک به شهر محل اقامت‌تان برنامه‌ریزی کنید. پیشنهاد ما این است، برنامه سفر نوروزی امسال را طوری بچینید که اگر صاحب فرزند هم هستید‌‌، آنها هم حسابی لذت ببرند. به‌همین دلیل هم ما در این شماره، محل‌هایی را در سراسر ایران به شما پیشنهاد می‌دهیم که به تجربه دریافته‌اید، بچه‌ها از آن بیشتر لذت می‌برند؛ جاهایی مثل شهربازی، جنگل، آبشار، دریا، دریاچه، اماکن تاریخی عجیب و متفاوت و تفرجگاه‌های تابستانی با تله‌‌کابین، قایق پارویی و پینت‌بال. با این همه در مطلب پیش‌رو، مکان‌های تماشایی و تفریحی در سراسر کشور طوری انتخاب شده‌اند که هم بچه‌ها لذت ببرند و هم بزرگ‌ترها از تماشا و وقت‌گذرانی در آنها، راضی باشند. بنابراین این پیشنهادهای سفرهای خانوادگی را جدی بگیرید و از همین حالا برنامه بریزید.البته این دیدنی‌ها تنها گوشه‌ای از جذابیت‌های ایران پهناور ماست و به دلیل کمبود جا ناچاریم از میان صدها نقطه دیدنی و تفریحی تنها به معرفی بخشی از آنها بسنده کنی

آذربایجان شرقی

مسجد کبود


یکی از دیدنی‌های تبریز، مسجد کبود است که حدود 550سال پیش در دوره مقتدرترین پادشاه آق‌قویونلوها ساخته شد. متأسفانه این مسجد با آن کاشی‌های کبود و لاجوردی‌اش در یکی از زلزله‌های این شهر در  233سال پیش به‌شدت تخریب شد. این مسجد بارها مرمت شده و می‌توانید با تهیه بلیت از آن بازدید کنید.

موزه آذربایجان

نرسیده به میدان ساعت، یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های ایران را خواهید دید. موزه‌ای که آثار مختلف و دیدنی در سه طبقه پیش از اسلام، دوره اسلامی و آثار مجسمه‌سازی معاصر را به نمایش گذاشته است. برای گرفتن اطلاعات بیشتر از این موزه می‌توانید با شماره 35261669-041تماس بگیرید.

ائل‌گلی و پارک باغلار باغی

نمی‌شود به تبریز رفت و به ائل‌گلی (شاه‌گلی) سر نزد. استخری بزرگ در جنوب شرقی شهر تبریز که با درختان کهنسال و کافه‌های مختلف از تفرجگاه‌های عمومی تبریز است. ساخت این مجموعه و عمارت وسط استخر را به پسر عباس میرزا نسبت می‌دهند و از حدود 100سال قبل تبدیل به تفرجگاه عمومی مردم تبریز شده‌ است. پارک «باغلارباغی» یا «بهترین باغ» تبریز، بزرگ‌ترین شهربازی شمال غرب ایران است. در‌های ورودی این پارک، هر روز ساعت ۱۶ باز ‌ و ساعت ۲۴ بسته می‌شود. باغلارباغی در حاشیه بلوار استاد شهریار و در ضلع شمالی ورودی کوی ولیعصر(عج) و نزدیک مجموعه «ائل گلی» قرار گرفته. کشتی صبا، قطار سرعت، آبشار، کلبه وحشت، کلبه شادی، رنجر و دوچرخه هوایی از جمله ماشین‌های هیجان‌انگیز این پارک هستند. غیر از این در منطقه زعفرانیه تبریز هم می‌توانید سراغ یک شهربازی سرپوشیده با نام سرزمین‌ عجایب بروید.

پارک آبی

در شهر تبریز هم می‌توانید سراغ یک پارک آبی بروید. این پارک آبی در شهرک یاغچیان، خیابان توحید قرار دارد. خانم‌ها می‌توانند روزهای زوج از ساعت 14تا 20و آقایان روزهای فرد در همین ساعت به این پارک مراجعه کنند، البته روزهای جمعه هم از ساعت 10صبح تا 20همزمان مربوط به آقایان است. برای گرفتن اطلاعات بیشتر و خرید بلیت اینترنتی می‌توانید به نشانی tabrizap.com مراجعه کنید یا با شماره تلفن 33853040(041) تماس بگیرید.

روستای کندوان

برای رسیدن به یکی از معدود روستاهای سنگی و مسکون جهان باید از تبریز وارد جاده آذرشهر شوید و از آنجا به اسکو بروید. در جاده فرعی این شهر به سمت جنوب شرقی تغییر مسیر دهید تا بعد از عبور از روستاهای «اسفنجان» و «کهنمو» به کندوان برسید. بافت سنگی روستا و کوچه‌های باریک و پرپیچ اینجا بسیار تماشایی است. اگرچه مسافران روستا، رونق فراوانی به اقتصاد روستا داده‌اند‌ اما زباله مسافران هم بلای جان روستا شده. به‌همین‌خاطر در سفر به کندوان حتما زباله‌های‌تان را به شهر برگردانید. ضمنا حتما برای عکاسی از خانه‌های روستا از ساکنانش اجازه بگیرید.

کلیساهای آذربایجان


بعد از ثبت مجموعه کلیساهای آذربایجان در فهرست یونسکو، همه‌‌چیز در منطقه رونق گرفته، حتی نصب تابلوهای راهنمای گردشگری، به‌همین دلیل رسیدن به دیدنی‌های منطقه کار آسانی است. کلیسای سنت‌استپانوس، در دو کیلومتری شهر جلفا قرار دارد. کلیسای سنت استپانوس، یکی از پنج کلیسایی بود که همراه با کلیساهای «سنت تادئوس» یا «قره‌کلیسا»، «زور زور»، «مریم مقدس» و «چوپان» به‌عنوان نهمین اثر ایران در فهرست یونسکو به ثبت رسید. در مسیر رفت یا بازگشت از سنت استپانوس می‌توانید کلیسای چوپان برسید. به‌دلیل مسائل امنیتی مرزی، بهتر است در کنار این کلیسا خیلی توقف نکنید. در امتداد ارس، یک کلیسای دیگر جهانی دیگر هم انتظار شما را می‌کشد؛ کلیسای مریم مقدس. این کلیسای ساده و آرام در محل تلاقی «آق چای» و ارس و در کنار روستای دره شام ساخته شده.






آذربایجان غربی

هم‌ترین تفریحگاه ارومیه دریاچه این شهر است. اگر از سمت پل شهید کلانتری وارد ارومیه شده‌اید، از وسط دریاچه رد خواهید شد. اما اگر در شهر هستید، برای رسیدن به دریاچه باید به خیابان ولیعصر(عج) بروید و بعد به جاده دریا برسید. با اینکه روزبه‌روز این دریاچه شفابخش کوچک‌تر می‌شود‌ اما می‌توان تا ساحل نمکی رفت و قدمی زد و اگر توانستید تنی هم به آب بزنید. اگر هم دمای هوا اجازه ‌دهد، در میان نمک و لجن‌هایش می‌توان آفتاب گرفت. آب دریاچه به‌خاطر املاح و ترکیباتش برای بیماری‌های مفصلی و عفونی مناسب است.

مجموعه تفریحی باری

یکی از نقاط تفریحی ارومیه مجتمع گردشگری باری است، غیراز هتل و انواع غذاخوری در این مجتمع می‌توانید از امکاناتی مانند: پیست سوارکاری، درشکه‌سواری و دوچرخه، محل بازی کودکان، باغ‌وحش و استخرهای آب شور و آب شیرین استفاده کنید. ضمن آنکه این مجتمع در فاصله نزدیکی از دریاچه قرار دارد. برای رسیدن به این مجتمع باید تا کیلومتر 55جاده ارومیه- سلماس بروید و سه کیلومتر بعد از قوشچی به مجتمع می‌رسید. اگر تا باری رفتید، «کاظم داشی» را از دست ندهید. کاظم داشی صخره‌ای بزرگ است که پیش از این در دل یک شبه جزیره قرار داشت که یک جاده خاکی مسافران را به پایش می‌رساند‌ اما این روزها تمام این محدوده به‌علت خشکی دریاچه از آب بیرون است.

قره کلیسا

برای دیدن کلیسای «سنت تاتاوس» یا «قره کلیسا» باید تا روستای «قره‌کلیسا» از توابع «سیه‌چشمه» چالدران در آذربایجان غربی بروید. در اینجا بنایی را می‌بینید که تاریخ ساختش به قرون اولیه مسیحیت برمی‌گردد. می‌توانید کلیسای سیاه و سفید را روی تپه ماهورهای منطقه بر دامن یک دشت بیکران ببینید. غیر از بنای خود این کلیسای تاریخی، حجره‌های طلاب دینی، مقبره «ساندوخت»، گورستان و دشت چالدران از دیگر دیدنی‌های این محوطه هستند.

غار آبی سهولان

غار سهولان یکی از غارهای آبی ایران است که امکان قایق‌سواری در آن مهیاست. برای رسیدن به این غار بعد از رسیدن به مهاباد باید جاده‌ای فرعی به طول حدود 42کیلومتر را طی کنید. در بلوار «شمس‌برهانی» مهاباد به سمت جنوب رفته تا به سه‌راه «عیسی کندی» برسید. در سه‌راهی باید به سمت راست بپیچید. بعد از تهیه بلیت بهتر است لباس‌های گرم‌تان را بپوشید، زیرا دمای داخل غار تقریبا سرد است. در نزدیک پارکینگ، فضایی برای برپا کردن چادر وجود دارد و سرویس بهداشتی و چند فروشگاه هم در دسترس است. قطعا برای بازید از این غار در ایام نوروز، یکی، دو ساعتی در صف معطل خواهید شد. برای گرفتن اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 09335879633تماس بگیرید.




البرز
سد کرج


جدای از همه زیبایی‌‌های جاده چالوس در فاصله 25 کیلومتری از شهر کرج، می‌توانید به تماشای دریاچه سد کرج یا امیرکبیر بروید، دریاچه‌ای که خیلی‌ها آن را به اسم سد کرج می‌شناسند. علاوه بر آنکه در باغ‌های حاشیه این سد و رودخانه‌اش می‌توانید باغ و محل‌های مختلفی را برای استراحت و تفریح پیدا کنید. در حاشیه سد امکانات مختلفی برای ورزش‌های آبی مثل قایق سواری، اسکی روی آب و ماهیگیری وجود دارد. البته می‌توانید چند دقیقه قایق‌سواری کنید و به دهکده سبز واریان در آن سوی دریاچه برسید. راستی وقتی که کرج را به مقصد سد ترک کردید، از روی یک پل قدیمی صفوی رد می‌شوید، تماشای این پل دوره صفوی را از دست ندهید.

کاروانسرای شاه عباسی

معروف‌ترین و قدیمی‌ترین اثر تاریخی کرج کاروانسرای شاه عباسی است که در زمان شاه سلطان سلیمان صفوی ساخته شد. این مجموعه در میدان قدس (شاه‌عباسی) کرج قرار دارد اوایل دوره قاجار قلعه نظامی و در دوره پهلوی هم مدرسه کشاورزی بود. شاید باور نکنید تا همین یکی، دو دهه پیش، این کاروانسرا و 21حجره‌اش مرکز فروش میوه و تره‌بار کرج بود. تماشای این مجموعه رایگان است. در تعطیلات نوروز، بازارچه صنایع‌دستی و گردشگری در کاروانسرا برپا می‌شود و هنرمندان در آن موسیقی زنده سنتی اجرا می‌کنند.

کاخ مروارید

کاخ مروارید کرج اواسط دهه 40برای شمس پهلوی در کرج ساخته ‌شد و به‌همین‌خاطر خیلی‌ها آن را به اسم کاخ شمس می‌شناسند. در محوطه وسیعی از مهرشهر کرج روی تپه‌های کم‌شیب می‌توانید مجموعه کاخ و دریاچه مصنوعی‌اش را ببینید. دیدنی‌ترین بخش این کاخ اتاق صدف است که از بیرون نمایی حلزونی شکل دارد. برای اینکه ببینید این کاخ در تعطیلات نوروز باز است یا نه، با اداره میراث فرهنگی استان البرز به شماره 32800902و ۳۲۸۲۹۱۲۰ (026) تماس بگیرید.




اصفهان
باغ فین کاشان


باغ فین کاشان، یکی از باغ‌های ثبت ‌شده ایران در فهرست یونسکو است. باغ مصفای فین و داستان‌هایش در انتهای خیابان امیرکبیر، همیشه برای مسافران این شهر وسوسه کننده‌ است.

باغ پرندگان

باغ پرندگان شهر اصفهان تقریبا برای همه جذاب است؛ چه آنها که این حیوانات را به‌صورت خانگی نگه می‌دارند یا آنها که هرگز یکی از آنها را در دست نگرفته‌اند. اینجا پرنده‌های کوچک و بزرگ از کنار پایتان رد می‌شوند از پلیکان‌ و قوی سیاه گرفته تا فلامینگو و طاووس. این باغ در شمال زاینده‌رود و داخل پارک ناژوان قرار دارد. یادتان باشد به هیچ‌ وجه به پرنده‌ها غذا ندهید؛ چه نان خشک و چه پفک.

شهر رویاها

اگر می‌خواهید در یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین شهربازی‌های ایران تفریح کنید، حتما سراغ «شهر رویاها» در اصفهان بروید. این شهربازی غیراز همان ماشین‌های هیجان‌انگیز چرخان، بخش‌هایی مثل سالن بازی‌های کامپیوتری، سینما چهاربعدی، گردش فضایی، شهر دایناسورها، استودیوی جلوه‌های ویژه و بازی‌های آبی دارد. در کنار این مجموعه عظیم تفریحی جاذبه‌های دیگری مثل فضاهای تجاری، ورزشی و اقامتی هم برای شهروندان و مسافران مختلف دارد. برای رسیدن به این شهربازی بزرگ باید وارد کمربندی شرقی اصفهان شوید و در ضلع جنوبی میدان میوه و تره‌بار به شهربازی برسید. برای گرفتن اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 95020960(031) تماس بگیرید.

میدان نقش جهان

زیباترین میدان ایران و آثار مهم دیدنی‌اش نیاز به معرفی ندارند، به آنجا که برسید، عالی‌قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه را خواهید دید. از خیابان استانداری هم که بگذرید، به کاخ زیبای چهل‌ستون می‌رسید. از ما که بشنوید، برای تماشای این مجموعه حداقل یک روز باید وقت بگذارید.

پل‌ها

پل‌های اصفهان ازجمله مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر هستند. به‌ترتیب از شرق اصفهان شروع کنید؛ اول پل دوره ساسانی «شهرستان» می‌رسید و بعد پل «خواجو» که مربوط به زمان شاه‌عباس دوم صفوی؛ پلی که باید شیرهای سنگی دو طرف و شاه‌نشین‌هایش را با دقت بیشتری تماشا کنید. شاه‌عباس اول، پل «جویی» را ساخت که در میان مردم به «پل چوبی» معروف است. همینطور که به راه‌تان ادامه بدهید، به «سی‌وسه پل» 400ساله می‌رسید؛ پلی که چهارباغ بالا را به چهارباغ عباسی متصل می‌کند. بعد باید پل‌های جدید آذر و فلزی را رد کنید تا به پل تاریخی صفوی «مارنان» برسید. تمام دو طرف حاشیه زاینده‌رود، از پل شهرستان تا مارنان را پارک‌ها و فضاهای سبز تشکیل می‌دهند پس خیلی راحت یک پیاده‌روی تاریخی را برای دیدن این پل‌ها ترتیب دهید.

دیگر دیدنی‌ها

سردر جورجیر در ضلع شمال غربی مسجد حکیم، منارجنبان در خیابان آتشگاه، باغ گل‌ها در خیابان مشتاق دوم و کلیساهای وانک و حضرت مریم از دیگر دیدنی‌های معروف این شهر هستند. اگر فرصت کردید، حتما چند ساعتی در محله زیبای جلفا پیاده‌روی کنید که با سنگفرش‌های زیبا و کافه‌های متنوع جان می‌دهند برای یک عصر بهاری.

خوردنی‌ها

شهر اصفهان غذای مخصوص به‌خود و خوشمزه‌ای دارد که بعضی از آنها بسیار معروف است. بریانی، خورش ماست، قیمه ریزه نخودچی، حلیم بادمجان، حلیم شیر و عدس، دوغ و گوشفیل، چای و پولکی و همینطور نوشیدنی‌های گیاهی از معروف‌ترین خوردنی‌های اصفهان‌اند. غیراز اینها حلیم شیر و عدسی که اصفهانی‌ها به‌عنوان صبحانه می‌خورند و بیشتر، صبح روزهای تعطیل در طباخی‌ها پخته می‌شود و همینطور دوغ و گوشفیل را در نقاط مختلفی در شهر می‌توانید پیدا کنید.

دهکده گردشگری زاینده‌رود

به‌خاطر زاینده‌رود پرآب، چندین دهکده گردشگری در استان اصفهان وجود دارد؛ دهکده گردشگری زاینده‌رود در ۱۲۰ کیلومتری غرب اصفهان در کنار سد زاینده‌رود و در دو کیلومتری شهر چادگان واقع‌ شده. این دهکده امکانات مختلفی دارد. این مجموعه پارکینگ عمومی، سرویس بهداشتی، مرکز فوریت‌های پزشکی، آتش‌نشانی، مسجد، فروشگاه مواد غذایی، نانوایی، فروشگاه صنایع‌دستی، کافی‌نت، شربتخانه، چایخانه، غذاخوری، آمفی‌تئاتر روباز و خشکشویی دارد. سایت طبیعی آهوان و قوچ و میش، برج کبوترخانه، گلخانه تماشایی و دریاچه سد چادگان و در ساحل دریاچه پشت سد هم محل‌های مناسبی برای گشت و‌گذار هستند. فقط دقت کنید که شنا در این سد و دریاچه ممنوع است. برای گرفتن اطلاعات بیشتر به سایت  
chadegan-vila.ir سری بزنید.




اردبیل
پل معلق مشگین‌شهر


پل معلق مشگین‌شهر که با طول 365متر بلندترین پل پیاده‌روی در خاورمیانه است، یکی، دو سالی است که افتتاح شده. این پل در پارک جنگلی خیاو است و پارک در کنار رودخانه خیاوچای قراردارد و تابلوهای راهنما شما را به سمت پل معلق هدایت خواهند کرد. وقتی روی پل بروید، رود خیاوچای را زیر پای‌تان و قله سبلان را در دور دست خواهید دید. وقتی روی این پل طولانی قدم می‌گذارید، 80متر بالاتر از سطح رودخانه هستید. محل عبور عابران دو متر عرض دارد و هنگام راه رفتن روی آن، خیال‌تان از بابت ایمنی‌اش راحت باشد. چون عرشه پل برای بارهای زیاد طراحی شده و در مقابل رطوبت و آتش‌سوزی و ضربه و فشار نیز مقاوم است. ضمنا پل مجهز به صاعقه‌گیر و حسگرهای کنترل حرکت جانبی است. این پارک جنگلی 300هکتاری، پیست اسکیت، شهربازی و آبشار مصنوعی و البته هزاران درخت میوه هم دارد. فقط دقت کنید که مشگین‌شهر یکی از خنک‌ترین شهرهای ایران است و احتمالا در نوروز، خیلی سرد باشد.

آبگرم‌های سرعین

شهر سرعین حدود 10چشمه آبگرم دارد و در هرکجای شهر که اقامت کنید، به آنها دسترسی خواهید داشت. مجتمع آب‌درمانی سبلان بزرگ‌ترین مجموعه آبگرم سرعین است. سه استخر سرپوشیده؛ دو استخر برای خانم‌ها و یک استخر برای آقایان دارد، چهار سونای خشک و دو سونای بخار، به همراه تعداد زیادی حوضچه و دوش خصوصی. مجتمع آب‌درمانی بش باجیلار هم یکی از قدیمی‌ترین آبگرم‌های سرعین است که آب آن از پنج چشمه آبگرم تأمین می‌شود. مجموعه آبدرمانی ایرانیان که در ورودی شهر قرار دارد هم استخرهای جداگانه آبگرم، جوانان و کودکان و سرسره آبی دارد، علاوه براین امکاناتی مثل جکوزی، سونای خشک و بخار، حوضچه آب سرد، اتاق ماساژ. مجتمع «گامیش گلی» هم پرآب‌ترین چشمه آبگرم منطقه این شهر است. در سرعین، تفرجگاه یا پیست اسکی آلوارس را در 20 کیلومتری این شهر از دست ندهید. در آنجا علاوه برتله ‌سی‌یژ و تله‌کابین انواع بازی‌ها و تفریحات را می‌توانید امتحان کنید. برف روی این پیست تا اواخر خرداد ماه و گاهی تا اوایل تیر باقی می‌ماند.

دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل که در غرب اردبیل قرار دارد، زمانی نه‌چندان دور به‌ خاطر شوری آب و خاصیت درمانی گِل‌اش شهره بود، حالا با اضافه شدن آب به آن و گسترده شدن مساحتش به محلی کاملاً تفریحی تبدیل شده. می‌توانید در آن قایق‌سواری کنید، در رستوران‌های اطراف و حتی روی دریاچه غذا بخورید و از بزرگ‌ترین شهربازی شهر لذت ببرید.

بقعه شیخ‌صفی

300متر که از چهارراه امام در مرکز شهر به سمت «عالی‌قاپو» بروید، گنبد معروف الله‌الله در سمت راست‌تان نخستین نشانه آشنایی است که به چشم‌تان خواهد خورد. این مجموعه در سال 89 به فهرست میراث فرهنگی یونسکو پیوست. در مجموعه بقعه «شیخ» دیدنی‌های بسیاری پیدا می‌کنید اما آنچه که نباید از آن غفلت کنید مقبره شیخ، تالار چینی‌خانه، قندیل‌خانه و مقبره شاه اسماعیل اول و شهدای جنگ چالدران است.



ایلام

قلعه والی


زیباترین عمارت شهر ایلام، قلعه والی در ضلع شمالی خیابان پاسداران است که در دوره محمدعلی‌شاه قاجار ساخته شده. این بنا زمانی سکونتگاه «غلامرضاخان والی» حاکم ایلام بوده و به‌همین ‌خاطر معماری عمارت و آینه‌کاری و گچبری‌هایش واقعا دیدنی است. قلعه والی امروز موزه مردم‌شناسی ایلام است.

تفرجگاه چغاسبز

مهم‌ترین گردشگاه ایلامی‌ها تفرجگاه چغاسبز یا تپه سبز در جنوب شرقی شهر ایلام است. در اینجا امکاناتی مثل پارکینگ، آلاچیق بتونی و اغذیه‌فروشی هم موجود است. اگر شب راهی این تفرجگاه شوید از آن بالا می‌توانید نمای شب ایلام را تماشا کنید.

تفریحگاه جنگلی ششدار

پارک جنگلی شِشدار در پنج کیلومتری ایلام یکی از تفرجگاه‌های ایلامی‌هاست. این پارک در کنار کوه قلاقیران در مسیر جاده ایلام ـ کرمانشاه قرار دارد، کوهی که نماد شهر ایلام محسوب می‌شود. این منطقه تفریحی به یک تفریحگاه دیگر به نام «منجَل» بسیار نزدیک است و به‌همین‌خاطر در روزهای بهار بسیار طرفدار دارد. چشمه‌های متعدد و باغ‌هایی معروف به سلطان در فاصله میان این دو تفریحگاه قرار دارند.

دریاچه سد ایلام

یکی از زیباترین دریاچه‌های اطراف ایلام دریاچه سد «چم‌گردلان» است که تقریبا 15کیلومتری تا شهر فاصله دارد. برای رسیدن به این سد، باید وارد جاده دره‌شهر شوید و مسیر تابلوهای گردشگری را دنبال کنید.



بوشهر
عمارت طاهری


این عمارت دو طبقه قاجاری در محله بهبهانی بوشهر قرار دارد و از سال 1384تبدیل به موزه مردم‌شناسی بوشهر شده. در اینجا هنرهای سنتی، پوشش، صنایع‌دستی و دیگر آداب و رسوم زندگی مردم بوشهر را به نمایش گذاشته‌اند. این موزه در تعطیلات نوروز باز است.

ساحل دریا

بوشهر حدود 18 کیلومتر ساحل صخره‌ای و ماسه‌ای دارد. تقریبا در تمامی ساحل بافت قدیم می‌توانید به کنار دریا بروید و شنا کنید. به تازگی پلاژی هم مخصوص شنای بانوان به نام پلاژ شهرداری ساخته شده که در ایام نوروز قابل استفاده است. اگر خیابان خلیج فارس را هم در حاشیه دریا ادامه بدهید، به پارک ساحلی می‌رسید که پر از آلاچیق، قهوه‌خانه و کافه‌ است. در ساحل بوشهر، سری هم به سفره‌خانه سنتی قوام بزنید که یک آب‌ انبار قدیمی بازسازی شده است.



چهارمحال و بختیاری
قلعه چالشتُر


برای دیدن زیباترین قلعه شهرکرد، باید پنج کیلومتر از شهر دورشوید و در مسیر شهرکرد ـ سامان در شهر چالشتر به ملاقات این قلعه بروید. شهر چالشتر پیش از قاجار مرکز حکمرانی این منطقه بوده‌ اما پس از این دوره مرکز حکومت‌ به شهرکرد منتقل می‌شود. اینجا را به‌خاطر «خدارحم‌خان» صاحب این خانه و حاکم منطقه به اسم «قلعه‌خان» هم می‌شناسند. شاید برای‌تان جالب باشد که تا همین چند سال پیش نوادگان خان در اینجا زندگی می‌کردند اما از سال1380تبدیل به موزه شهر شد. اگر اطلاعات بیشتری می‌خواهید با شماره تلفن موزه 4423738(0381) تماس بگیرید.

پل زمان‌خان

پل زمان‌خان در کنار شهر سامان و 29کیلومتر تا شهرکرد فاصله دارد. زمان‌خان یکی از سران ایل قشقایی در دوره قاجار دستور داد تا برای کوچ آسان‌تر ایل، این پل مرمت شود، پلی که ساخت آن به در دوره صفوی یا ساسانی برمی‌گردد. دهکده سیاحتی زاگرس هم دقیقا در کنار پل قرار دارد و هر نوع امکانات گردشگری از پارکینگ و سرویس بهداشتی گرفته تا غذاخوری و آلاچیق دارد.

تونل و پیست کوهرنگ

معروف‌ترین پیست اسکی استان چهارمحال و بختیاری، پیست اسکی کوهرنگ یا همان چلگرد است که در فصل زمستان، مشتریانی از سراسر ایران دارد. این تفرجگاه، در نوروز اگرچه سرد است‌ اما امکانات تفریحی فراوان دارد. این پیست در جنوب شهر چلگرد و در دامنه‌های زردکوه بختیاری، در نزدیکی چشمه و تونل کوهرنگ قرار دارد.





بانجی جامپینگ

اگرچه مجموعه تفریحی توچال یا «بام تهران» امکانات مختلفی دارد‌ اما چیزی که هیجان را به این مجموعه گره زده، مرکز «بانجی جامپینگ» یا پرش از ارتفاع این مجموعه است که از سال 1387درهایش را به روی هیجان‌دوستان پایتخت باز کرده‌. باید از برج 50متری فلزی آنجا بالا بروید، البته حتما باید قلبی سالم داشته ‌باشید. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر دارید می‌توانید با شماره تلفن 4-22404001(021) تماس بگیرید. از بزرگراه چمران به سمت خروجی ولنجک بپیچید و خیابان ولنجک را تا انتها بالا بروید تا به مجموعه تله‌کابین توچال برسید.

کارتینگ

پیست مجموعه تفریحی ـ ورزشی کارتینگ آزادی در پارکینگ شماره 14 مجموعه ورزشی آزادی تهران، هر روز میزبان علاقه‌مندانی است که عاشق رانندگی هستند و با خودروهای مسابقه‌ای کوچک‌شان (کارت) رانندگی می‌کنند. این مجموعه برای کودکان هم کارت‌های مخصوص کوچک دارد. اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتری دارید، می‌توانید با شماره تلفن: 44174242(021)تماس بگیرید. می‌توانید هر روز از ساعت10صبح تا 12شب به این مجموعه تفریحی ـ ورزشی بروید. اگر وسیله شخصی ندارید، راحت‌ترین راه برای رفتن به پیست آزادی خط پنج مترو یا همان صادقیه- گلشهر است. باید در ایستگاه ورزشگاه آزادی پیاده شوید و به ضلع شرقی مجموعه که پارکینگ شماره 14در آن سمت قرار دارد، بروید.

بوستان جنگلی چیتگر

چیتگر یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های جنگلی تهران است که علاوه بر طبیعت زیبا و امکان طبیعت‌گردی، امکانات تفریحی زیادی هم دارد؛ امکاناتی مثل پیست اسکیت، پیست دوچرخه‌سواری و مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری ویژه خانم‌ها و آقایان، غرفه‌های کرایه دوچرخه برای خانم‌ها و آقایان، آلاچیق و سرویس بهداشتی عمومی که می‌توانند نیاز گردشگران را برطرف کنند. مهم‌ترین جذابیت تازه چیتگر، غیراز مسیرهای دوچرخه‌سواری‌اش، دریاچه مصنوعی 355هکتاری شهدای خلیج‌فارس در شمال چیتگر است که قایق‌سواری جذاب‌ترین بخش گردش در آن است.

بوستان آب و آتش

بوستان حضرت ابراهیم(ع) که برای تهرانی‌ها به بوستان آب و آتش معروف است، از محبوب‌ترین تفریحگاه‌های پایتخت است. انواع فواره‌های کوچک و بزرگ در کنار برج‌های آتشی که شب‌ها روشن می‌شود، پرطرفدارترین بخش‌های بوستان هستند. خودران یا دوچرخه ایستاده، راپل، کالسکه و اسب‌سواری و اسکیت‌بازی هم از تفریحات دیگری است که در این مجموعه می‌توانید تجربه کنید. خوبی گشت و‌ گذار در این مجموعه این است که به راحتی می‌توانید از روی یکی از زیباترین پل‌های ایران عبور کنید؛ پل‌طبیعت این بوستان را به بوستان طالقانی وصل می‌کند. اگر بخواهید می‌توانید از ایستگاه متروی حقانی وارد بوستان طالقانی شوید و از آنجا به سمت بوستان آب و آتش راه بیفتید.

برج میلاد

در حاشیه بزرگراه همت، می‌توانید به تماشای بلندترین برج ایران بروید که با 435متر ارتفاع از برج‌های بلند جهان هم هست. پروژه ساخت میلاد 11سال طول کشید، سال 76کلید خورد و مهر 87افتتاحش کردند. این برج، علاوه بر انواع غذاخوری‌ و کافه، نمایشگاه‌ و پارک‌های مختلفی دارد و یک امکان منحصر به فرد را برای تهرانی‌ها فراهم می‌کند؛ اینکه بر بلندایش بروند و پایتخت را از آن بالا تماشا کنند. برای کسب اطلاعات بیشتربه نشانی اینترنتی: tehranmiladtower.ir سری بزنید یا با شماره‌های ۸۴۳۶۱۰۰۰ و 8585(021) تماس بگیرید.

پارک ارم

مجموعه ارم از معدود شهربازی‌های قدیمی تهران است که سال‌هاست سرپا مانده، یعنی از اوایل دهه 50تا امروز. تفریحات متنوعی در این مجموعه 75هکتاری پیش‌بینی شده. در دو شهربازی بزرگ آن انواع بازی‌های مهیج را می‌توان تجربه کرد، دریاچه بزرگی برای قایقرانی دارد و باغ‌وحش ارم هم در همین مجموعه قرار گرفته. باغ وحش ارم، بزرگ‌ترین باغ وحش تهران است و حدود 80گونه جانوری را در خود جا داده است. اگر می‌خواهید از این مجموعه چیزهای بیشتری بدانید، با شماره تلفن 5-44113081تماس بگیرید یا به نشانی اینترنتی erampark.com سری بزنید.

سرزمین عجایب

سرزمین عجایب در تقاطع بزرگراه‌های اشرفی اصفهانی و همت، در بالاترین طبقه مرکز تجاری تیراژه، یک شهربازی هست که محبوب بچه‌هاست. دهکده آبی پارس در آزادراه تهران ـ کرج در حوالی گرمدره قرار دارد. برای گرفتن اطلاعات درباره قیمت بلیت و ساعات کار می‌توانید با شماره‌ ۸۸۸۸۸۸۵۷ (021) تماس بگیرید.







خراسان جنوبی
باغ و عمارت اکبریه


این باغ یکی از همان باغ‌هایی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده. غیراز زیبایی‌های یک باغ ایرانی، خود عمارت، ورودی و استخرش حسابی دیدنی‌اند. موزه مردم‌شناسی، موزه باستان‌شناسی و همینطور موزه علوم طبیعی بیرجند را هم در همین باغ می‌توانید تماشا کنید. برای گردش در این باغ باید تا خیابان معلم بیرجند بروید و ورودیه بپردازید.

قلعه بیرجند

به بیرجند که برسید، اول از همه قلعه بزرگ کاهگلی را خواهید دید؛ یک قلعه با برج و باروهای باشکوه. قلعه بر بلندای یک تپه قرار گرفته و حدود دو کیلومتر و نیم مساحت دارد. بنای اولیه قلعه به دوره صفویه برمی‌گردد‌ اما شکل و شمایل امروزی‌اش مربوط به دوره قاجار است. این روزها بخشی از قلعه تبدیل به سفره‌خانه سنتی شده و انواع غذاها و نوشیدنی‌های ایرانی و محلی را در اینجا می‌توانید سفارش بدهید. برای رفتن به قلعه باید تا خیابان جمهوری بروید.

مدرسه شوکتیه
سومین مدرسه ایران به سبک نوین آموزشی در بیرجند است و  امروز تبدیل به حسینیه بیرجند شده‌.  این مدرسه تا حدود یک قرن پیش مدرسه بوده و بزرگان فراوانی را پرورش داد؛ کسانی مثل استاد محمدحسن گنجی؛ پدر علم جغرافیای ایران. از میدان شهدا که به سمت سه راه مصلی بروید، نخستین خیابان، خیابان منتظری است. مدرسه شوکتیه در خیابان منتظری پنج قرار دارد.

بند دره

این سد حدود 140سال پیش به دستور «امیرعلم خان حشمت الملک» از امرای بیرجند در هشت کیلومتری شهر در میان یکی از دره‌های رشته کوه باقران ساخته شد. البته سد دیگر کارایی ندارد، اما دریاچه پشت آن، محل تفریح مردم است.



خراسان شمالی
بابا امان


ابتدای هفت کیلومتری بجنورد به مشهد پارک بابا امان قرار دارد. پوشش گیاهی مناسب، بابا امان را به یک گردشگاه جنگلی تبدیل کرده است. بابا امان چایخانه، نمازخانه و رستوران هم دارد. مقبره امامزاده اسماعیل که از فرزندان امام هفتم(ع) است، در همین پارک قرار دارد.

عمارت مفخم

زیباترین جاذبه بجنورد عمارت مفخم است. این عمارت در دل مجموعه بزرگ‌تری قرار داشته به اسم «باغ‌دلگشا» که امروز از آن یک چند عمارت مثل عمارت اصلی، آینه‌خانه، حوضخانه، کلاه‌فرنگی و چندین اتاق باقی مانده. «یارمحمدخان شادلو» معروف به سردار مفخم در روزگار ناصرالدین‌شاه اینجا را به‌عنوان مرکز حکومت و اقامتگاهش ساخت‌ اما حالا اینجا برای خودش موزه‌ای زیباست. برای رفتن به این موزه باید تا انتهای خیابان شریعتی شمالی بروید و برای تماشای این دو مجموعه بلیت جداگانه بپردازید.

بش قارداش
بش قارداش، یک پارک بزرگ جنگلی است که در هفت کیلومتری جاده بجنورد به اسفراین قرار دارد. البته اینجا فقط یک باغ دار و درخت نیست، چند آرامگاه قاجاری هم خواهید دید؛ قبر سردار مفخم در یک مقبره خانوادگی حکمرانان قاجاری قرار دارد که به دستور ناصرالدین‌شاه برای‌شان ساخته شد.



خراسان رضوی
حرم امام رضا(ع)


 صحن انقلاب اسلامی مشهور به عتیق، قدیمی‌ترین صحن مجموعه حرم آستان مقدس رضوی است. این صحن به‌خاطر وجود پنجره پولاد، روضه‌خوانی و زیار‌ت‌خوانی‌هایش، شب‌های متفاوتی دارد. به این زیبایی‌ها باید سقاخانه اسماعیل طلایی، ایوان طلای نادری و ایوان ساعت را هم اضافه کنید. نقاره‌خانه حرم هم در نزدیکی همین صحن، بالای صحن آزادی قرار دارد. یکی از دیدنی‌ترین نقاط حرم امام هشتم، مسجد گوهرشاد است که در سال 821هجری قمری به دستور گوهرشادآغا- همسر شاهرخ تیموری- ساخته شد. این مسجد بزرگ‌ترین مسجد چهار ایوانی ایران است.

موزه آستان
موزه مرکزی آستان قدس، با 12زیر مجموعه از غنی‌ترین موزه‌های ایران است. اشیای این موزه‌ در طول تاریخ یا در حرم استفاده شده‌اند یا هدایا و نذورات زائران بوده است. از سکه‌های تاریخی، اشیای عتیقه و تمبر گرفته تا نقاشی‌هایی از آثار کمال‌الملک و فرشچیان و مدال‌های جهان پهلوان تختی جزو دیدنی‌ترین اشیا هستند. این موزه در کنار رواق امام در بخش جنوبی حرم قرار دارد. اگر اطلاعات بیشتری می‌خواهید می‌توانید به نشانی aqm.ir سری بزنید.

مجموعه نادری

آرامگاه و موزه نادر یکی از بخش‌های مهم مشهدگردی است. برای رفتن به موزه باید تا چهارراه شهدا بروید‌ اما حواس‌تان باشد که ورودی موزه از خیابان آزادی است. نشانه‌ رسیدن‌تان هم تندیس نادر سوارکار و همراهانش است. این مجموعه سال 1342ساخته شد و مجسمه هم هنر دست استاد ابوالحسن‌خان صدیقی است. در این موزه انواع سلاح‌ها و وسایل سوارکاری دوره افشاریه را می‌بینید و مهم‌تر از همه شمشیر نادر.

طرقبه و شاندیز

دو روستای ییلاقی طرقبه و شاندیز در حاشیه مشهد بسیار باصفا هستند. از سه راه طرقبه ـ شاندیز در انتهای بلوار وکیل آباد تا طرقبه هفت کیلومتر و تا شاندیز 18کیلومتر راه است. چالیدره یک آبگیر طبیعی در حاشیه جنوبی طرقبه است. در چالیدره، هم می‌توانید قایق پدالی سوار بشوید و هم قایق موتوری. در این آبگیر 140هکتاری، می‌توانید ماهیگیری هم بکنید. بند گلستان، یک بند تاریخی است در انتهای پارک وکیل‌آباد و ابتدای مسیر طرقبه. در بند گلستان هم می‌توانید قایق موتوری و قایق پدالی سوار بشوید.

شهربازی‌ها

شهربازی «پارک ملت» وسایل بازی و تفریح برای کودکان و بزرگسالان دارد که داخل پارک بزرگ ملت قرار دارد و این پارک در میدان آزادی است. «کوهستان پارک شادی» هم بالای تپه‌های پارک وکیل‌آباد و در انتهای بلوار وکیل‌آباد قرار دارد. در این شهر بازی امکانات مختلفی مثل سرسره آبی، چرخ و فلک، سینما چهار بعدی وجود دارد. «سرزمین عجایب» هم در طبقه انتهایی بازار الماس شرق قرار گرفته. «دنیای بازی» در حاشیه میدان جانباز است و وسایل بازی‌ مختلفی دارد. شهربازی‌های «پارک امت» هم در انتهای 30 متری طلاب، «پارک وحدت» در بلوار وحدت و «سرزمین خورشید» هم در حاشیه میدان خیام در بزرگراه قائم قرار دارند.

وکیل‌آباد

پارک وکیل‌آباد یک پارک جنگلی است. این پارک کنار کوهستان پارک شادی و درست در انتهای مسیر قطار شهری مشهد است. اتوبوس خط 10 هم شما را به پارک وکیل‌آباد می‌رساند. باغ‌وحش معروف مشهد؛ یعنی باغ‌وحش وکیل‌آباد همین‌جاست. اگر بچه‌دار هستید، آنها را از تماشای حیوانات تماشایی اینجا محروم نکنید.

پارک آبی

«سرزمین موج‌های آبی» مشهد، نخستین و بزرگ‌‌ترین پارک آبی کشور است که در بزرگراه امام علی(ع) نبش اندیشه 83قرار دارد. شماره تلفن: 36008(051). پارک «ساحلی آفتاب» هم بزرگ‌ترین پارک آبی طبقاتی دنیاست و در انتهای بلوار خیام شمالی و در کنار مجتمع تجاری الماس شرق قرار دارد. شماره تلفن: 7037.«پارک آبی ایرانیان» که سینمای پنج بعدی هم دارد، در قاسم‌آباد، بلوار حجاب، نبش حجاب هشت قرار گرفته است. 36230900شماره تماس این مرکز تفریحی است.

توس

با وجود فاصله 20کیلومتری مشهد و توس، احتمالا هیچ مسافری بدون سفر به این مجموعه تاریخی، سفر مشهدش را تمام نمی‌کند. آرامگاه فردوسی، شاعر برجسته ایران در قلب مجموعه تاریخی توس است. مجموعه باغ ـ آرامگاه فردوسی بسیار باصفاست و بسیار دیدنی. بعد از آنکه فاتحه‌ای نثار روح این مرد بزرگ و دیگر مدفونان اینجا کردید، حتما سراغ تماشای موزه بروید. راستی روستای پاژ، روستایی که زادگاه فردوسی معروف است 12کیلومتر بیشتر با مقبره فردوسی فاصله ندارد، حتما به آنجا هم سری بزنید.

آبشار اخلمد

مهم‌ترین جاذبه شهر چنا‌ران، آبشار اخلمد است. این آبشار تقریبا در دو کیلومتری روستای اخلمد قرار دارد. تقریبا در 10کیلومتری چناران، خروجی روستا را در دست راست خواهید دید. البته از پارکینگ تا پای آبشار یک پیاده‌روی نسبتا طولانی را پیش‌رو دارید. از چناران تا مشهد هم 67 کیلومتر راه دارید.

قصر خورشید

قصر خورشید، اصلی‌ترین بنایی است که از روزگار نادر در شهر کلات در نزدیکی‌های مرز افغانستان باقی مانده. این قصر قرار بوده محل نگهداری جواهراتی باشد که نادر با خودش از فتح هند آورده بود و حالا یکی از دیدنی‌ترین بناهای شمال‌شرقی ایران است که دالان و دهلیز‌های زیرزمینش موزه مردم‌شناسی شده است. رودخانه و آبشار «قره سو» هم در 10کیلومتری شهر کلات قرار دارد. برای گرفتن اطلاعات بیشتر از موزه با شماره 34722239(051) تماس بگیرید.



خوزستان
پل‌های اهواز


اهواز هم ‌اکنون هشت پل دارد که به‌ترتیب سن و سال‌شان شماره‌گذاری شده‌اند. مسن‌ترین آنها پل سیاه است که در سال 1308 ساخته شده‌ و مخصوص عبور و مرور قطار است‌ اما مشهورترین و محبوب‌ترین پل اهواز پل معلق یا پل سفید است. پل سفید دومین پلی است که در اهواز به روی کارون بسته‌ شده ‌است و نتیجه سلیقه مهندسان آلمانی است. پل هفتم یا پل گفت‌وگوی تمدن‌ها که بزرگ‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه از آن فوران می‌کند و پل هشتم که با 643متر، طولانی‌ترین پل کابلی ایران به‌حساب می‌آید از دیگر جاذبه‌های این شهر هستند.

تالاب شادگان

شادگان به‌واسطه آمار و ارقام کنوانسیون رامسر یک سوم وسعت تالاب‌های ایران را تشکیل می‌دهد‌ اما این مساحت فقط شامل آب‌هایی نیست که از رودخانه هندیجان، کارون و خلیج‌فارس به آن وارد می‌شود، بلکه شادگان نیزارها و خورهای وسیعی در خود دارد. 110گونه گیاهی ۱۵۲ گونه پرنده و40گونه پستاندار در شادگان زندگی می‌کنند. ازجمله دلفین بینی بطری، گراز، شنگ و گرگ. در این سفر، قایق‌سواری بر بزرگ‌ترین تالاب ایران را در گرمای هوای خوزستان از دست ندهید.

پارک‌های ساحلی دزفول

شهر دزفول، یکی از زیباترین شهرهای استان خوزستان است. در کنار رود دز که از میان شهر عبور می‌کند، پارک‌های ساحلی متنوعی ازجمله پارک ساحلی رعنا، دولت، علی مالک، دووه و ولیعصر(عج) احداث شده که زیبایی منظره چشم‌نواز رود دز را دو چندان کرده است. این پارک‌ها همگی از جاده ساحلی در دسترس هستند. امکانات اولیه گردشگری به همراه فضای سبز، پارکینگ مناسب، غذاخوری و تفریحات ساحلی نظیر قایق سواری در این پارک‌ها برای گردشگران مهیاست.

تفریحگاه ساحلی دز (علی کله)

یکی از جاذبه‌های طبیعی خوزستان در شمال شهر دزفول قرار دارد. منظره باشکوه سد تنظیمی، غذاخوری، فضای سبز گسترده، سکوهای مناسب در کنار ساحل رود دز‌ و جاذبه‌های بصری آن، مجموعه کم‌نظیر ساحلی را در شهر دزفول به‌وجود آورده که محبوبیت زیادی در سطح استان دارد. در ایام نوروز در این محدوده فضایی هم برای برقراری کمپ و چادر برای مسافران برقرار می‌شود.

آبشار شوی

این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای کشور با ارتفاع 85 و عرض 70متر است که از دل کوه سرچشمه می‌گیرد و منظره باشکوه و دیدنی را به‌وجود آورده است. برای سفری خاطره‌انگیز به این آبشار، نیاز است یک روز کامل وقت بگذارید و با راهنماهای محلی یا گروه‌های کوهنوردی همراه شوید.

دریاچه شهیون

یکی از چشم‌اندازهای زیبای دریاچه‌ای ایران را می‌توانید در دریاچه شهیون ببینید. قایق‌سواری، ماهیگیری و پیاده‌روی در اطراف از جاذبه‌های سفر به این دریاچه است. این دریاچه دیدنی در 40کیلومتری دزفول و در کنار روستای پامنار قرار دارد.

قلعه شوش

گروه باستان‌شناسان فرانسوی که حدود 100سال پیش، مشغول کاوش در منطقه بودند، با خشت و آجرهایی که از شهر باستانی شوش به‌دست آمده بود، قلعه‌ای بزرگ برای اقامت‌شان روی قلعه آگروپل ساختند که امروز تبدیل به یکی از آثار دیدنی شوش شده‌ است. علاوه بر معماری این قلعه، می‌توانید برخی آجر نوشته‌های عیلامی را در لابه‌لای دیوارها تماشا کنید.

چغازنبیل

در میانه راه شوش به شوشتر، پس از دیدن تابلوی هفت تپه می‌توانید به سمت مهم‌ترین اثر باستانی جنوب غربی ایران تغییر مسیر دهید؛ مجموعه‌ای که بسیاری از آن به‌عنوان نخستین ساختمان مذهبی ایرانی نام می‌برند. با پشت سر گذاشتن 30کیلومتر پیچ و خم جاده‌ای که از کنار مزارع نیشکر، تپه‌های باستانی و رودخانه دز می‌گذرد نیایشگاه سه‌هزار و 260ساله چغازنبیل از دل تاریخ بیرون می‌آید. معبدی که پادشاه عیلام برای الهه نگهبان شهر باستانی شوش ساخت. آنچه از قد و بالای زیگورات مانده نیمی از آن چیزی است که در عهد عیلامیان ساخته‌ شد. در تعطیلات نوروز، راهنمایان در این محوطه تاریخی مستقر هستند تا هر اطلاعاتی که از این عبادتگاه طبقه ‌طبقه و تودرتوی عیلامی می‌خواهید به شما بدهند.

مجموعه آبشارها و آسیاب‌های شوشتر

این مجموعه شامل یک آب بند بزرگ است‌ که یک سوم آب کارون را در ضلع شمالی‌اش جمع می‌کند. هم‌اکنون 32 آسیاب از مجموعه آسیاب‌های این مجموعه باقی مانده‌ است که باستان‌شناسان سازندگان آنها را معماران صفوی و قاجاری می‌دانند اما ساخت کل مجموعه کار مهندسان دوره ساسانی است، مجموعه‌ای که تنها جزئی از سیستم مفصل آبی شوشتر هستند. مجموعه آسیاب‌ها و آبشارهای شوشتر در همسایگی میدان 15 خرداد قرار گرفته است که در فهرست میراث جهانی هم به ثبت رسیده.



زنجان 
گنبد سلطانیه


قد و بالای گنبد سلطانیه را از آزادراه تهران- زنجان هم می‌توانید ببینید‌ اما تا خودتان را به پای آن نرسانید، بزرگی اتفاقی که در دشت سلطانیه افتاده را درک نخواهید کرد. نخستین بنایی که هر تازه‌ واردی به سلطانیه مشتاق است ببیند. همین غول‌آجری 5/48 متری است که مجموعه آرامگاهی «الجایتو» یا همان «سلطان محمد خدابنده» هشتمین ایلخان مغول است. علاوه بر خود مجموعه و موزه‌اش، ارگ سلطنتی، آرامگاه ملاحسن و دستگاه چلپی اوغلی از دیگر بخش‌های دیدنی سلطانیه‌ است.

عمارت ذوالفقاری

از سال 1386خورشیدی به این سو، خانه‌ ذوالفقاری در تصاحب مردان نمکی است. این مردان در واقع اجساد نمک سود شده‌ای هستند که یکی پس از دیگری از معدن نمک چهرآباد بیرون کشیده ‌شدند. مردانی که 2300تا 1700 سال عمر کرده‌اند. برای دیدار مردان نمکی و خانه‌ مرموزشان، باید راهی سبزه میدان شوید و خود را به مرکز بافت کهنسال زنجان رساند که زمانی محله اعیان‌نشین شهر به‌حساب می‌آمده است. اگر اطلاعات بیشتری از این موزه می‌خواهید، می‌توانید با شماره تلفن 33236121(024) تماس بگیرید.

تخت‌سلیمان

محوطه‌ تخت‌سلیمان که در سال 82به ثبت جهانی رسیده، اگرچه آثاری از دوران هخامنشی و ماد دارد اما شهرتش را مدیون آتشکده‌ آذرگشنسب ساسانی و معبد آناهیتا است. روبه‌روی آتشکده هم یک دریاچه با آب زلال و عمیق می‌بینید. برای رسیدن به تخت‌سلیمان باید از ماهنشان به تکاب و از آنجا به تخت‌سلیمان بروید.



سمنان
جنگل ابر


جنگل ابر بیشتر به ‌دلیل ابری که در بعضی ماه‌های سال آن را می‌پوشاند، معروف شده. این جنگل چند هزار هکتاری، بخشی از بازمانده جنگل‌های هیرکانی است. جنگل ابر در 45 کیلومتری شمال شاهرود در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر قرار دارد و روستای ابر مسیر ورود به آنجاست.

دروازه شمالی ارگ

از آن همه شکوه ارگ زیبای سمنان که زمانی«حاجی ‌بهمن ‌میرزای بهاء‌الدوله» فرزند فتحعلی‌شاه ساخته بود، همین دروازه باقی مانده. چرا که در دوره پهلوی دوم برای نوسازی شهر تخریب شد. این دروازه که زمانی ورودی شمالی ارگ بوده، آنقدر زیباست که می‌شود با تما‌شای آن، زیبایی خود ارگ را تصور کرد. حالا این دروازه میدان ارگ سمنان است و برای تماشایش باید تا خیابان طالقانی بروید.

دریاچه سد چراغی

یک سد مهم خاکی استان سمنان که پوشش گیاهی و جانوری متنوعی در اطرافش دارد. از دامغان وارد جاده چشمه‌علی شوید و بعد از حدود ۱۲ کیلومتر، در سمت راست، وارد جاده‌ خاکی وجود دارد که بعد از «پل روگذر» قرار دارد. بعد از دوکیلومتر به حاشیه دریاچه می‌رسید. در کنار این دریاچه امکانات اولیه تفریحی هم برقرار است.

مسجد تاریخانه

بسیاری شهر دامغان را با مسجد تاریخانه می‌شناسند. یکی از نخستین مساجد مناره‌دار ایران که یکی از زیباترین آنها هم هست. در دوره‌های تاریخی مختلف بخش‌های مختلفی به بنای اولیه آن اضافه شده. این مسجد را در خیابان شهید مطهری می‌توانید ببینید.



فارس
پاسارگاد


مجموعه پاسارگاد یکی از آثار تماشایی جهانی در شمال استان فارس است که در کنار چند آثار تماشایی دیگر در مرودشت، از شلوغ‌ترین تفرجگاه‌ها در نوروز می‌شود. مجموعه پاسارگاد شامل سازه‌هایی مثل آرامگاه کورش، باغ پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری و محوطه تنگه بلاغی می‌شود. پاسارگاد یکی از نقاط نسبتا شلوغ در تعطیلات نوروز است. اماکن تاریخی و موزه‌های این شهر در تعطیلات نوروز از ساعت 7:30 صبح تا 12شب یکسره باز هستند.

تخت‌جمشید

در 47کیلومتری شمال شرقی شیراز معروف‌ترین اثر تاریخی ایران قرار دارد؛ مجموعه تخت جمشید. طی یک دهه گذشته ‌این مجموعه مقام اول یا دوم را در بازدیدهای نوروزی داشته است. کاخ‌های صد ستون، آپادانا، تچر، هدیش سه دروازه، آرامگاه‌ها و خزانه ازجمله دیدنی‌های این مجموعه بزرگ و تماشایی هستند. تخت جمشید، نه فقط به‌خاطر قدمت 2500 ساله‌اش، بلکه به‌خاطر سبک معماری، هندسه دقیق و پیچیده، اشکال و خطوط متعدد و رازآلود، ستون‌های عظیم سنگی و منظم، سنگ‌تراشه‌های غول‌پیکر و کاخ‌های متعدد اهمیت جهانی دارد. اگر بعد ازظهر به اینجا رسیدید، می‌توانید تا بعد از غروب بمانید و نمایش نور و صدا را که مخصوص ایام نوروز است، تماشا کنید. برای اطلاع بیشتر از این مجموعه می‌توانید با شماره تلفن‌های  9- 42422248(071) تماس بگیرید.

نقش قهرمانان

نقش رستم یا نقش قهرمانان حدود پنج کیلومتر با تخت‌ جمشید فاصله دارد و مربوط به دوران عیلامی، هخامنشی و ساسانی است. آرامگاه‌های چهار‌شاه هخامنشی (داریوش اول و خشایارشاه، اردشیر اول و داریوش دوم) در دل کوه قرار دارد که هفت نقش‌برجسته‌ از وقایع مهم دوران ساسانیان است. کعبه زرتشت و بنای رازآلود دوره هخامنشیان هم در اینجا قرار دارد. یک مجموعه دیدنی هم در چهار کیلومتری تخت‌جمشید به نام «نقش رجب» معروف است. در نقش رجب نقش ‌برجسته‌هایی از زمان ساسانیان برجای مانده.

آرامگاه حافظ

احتمالا پرطرفدارترین نقطه تاریخی شیراز، باغ و آرامگاه خواجه حافظ شیرازی است. سنگ بنای باشکوه آرامگاه در دوران کریم‌خان گذاشته ‌ و در سال 1315مقبره فعلی برای حافظ با الهام از معماری دوره زندیه ساخته شد. این آرامگاه برای مردم شیراز بسیار مورد احترام است و بعضی از آنها با وضو به زیارتش می‌روند. علاوه بر گردش در باغ باصفای این آرامگاه می‌توانید در کافه کوچک آنجا کمی استراحت کنید.

آرامگاه سعدی
سعدیه هم از نقاط بسیار محبوب شهر شیراز است. محوطه سبز آرامگاه لذت گشت و‌ گذار و زیارت را بیشتر می‌کند. آرامگاه سعدی از زمان کریم‌خان تا امروز بارها بازسازی شده. بنای نخستین آرامگاه تا سال 1327 خورشیدی برپا بود‌ اما بنای زیبای فعلی ساخته شد تا عمارتی در خور استاد سخن ساخته شود. در سمت چپ آرامگاه یک حوض ماهی قرار دارد که آبش از قنات زیر مقبره تأمین می‌شود. یک از رسوم زیارت مقبره سعدی انداختن سکه در این حوض ماهی است که می‌گویند آرزو را برآورده می‌کند. حواس‌تان باشد که‌ اشتباهی سکه را در حوض بیرون ا ز آرامگاه نیندازید.

ارگ کریم‌خان

ارگ کریم‌خانی، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بنای دوران زندیه است که به دستور کریم‌خان زند ساخته شد. این ارگ، مرکز حکومتی خاندان زند و محل سکونت آنها بود. جالب است بدانید که اوایل سلطنت پهلوی ارگ، زندان شهر شیراز بوده. این ارگ در مرکز شیراز و نزدیک چهارراه زند قرار دارد.

باغ‌های شیرازی

یکی از زیباترین عمارت‌های قاجاری شیراز نارنجستان قوام است که به‌خاطر درختان نارنج فراوانش به نارنجستان معروف شد. این باغ محل سکونت خاندان قوام‌الملک، سیاستمدار مشهور دوره قاجار و پهلوی است و سال‌ها مهم‌ترین جلسات سیاسی شهر زیر سقف همین عمارت برگزار می‌شده. باغ عفیف‌آباد یا گلشن هم با 13 هکتار درخت و گل واقعا تماشایی است و ساختمان قاجاری‌اش در زیبایی کم از باغ ندارد. زیرزمین آن موزه سلاح‌های نظامی است. از میان تمام باغ‌های شیراز، فقط «ارم» به فهرست میراث جهانی یونسکو راه یافت. ارم را با تمام سروهای ناز، گل و گیاهان انبوه و عمارت‌هایش می‌توانید در خیابان ارم ببینید.

بازار وکیل

بازار 300ساله شیراز یکی از زیباترین بازارهای ایران است و از یادگارهای کریم خان. به این بازار که بروید از دستبافت‌های عشایری و میناکاری گرفته تا خنزر، پنزرهای قدیمی همه‌‌چیز پیدا خواهید کرد. اما زیباترین بخش این بازار سرای مشیر است، عمارتی زیبا و باصفا که به نوعی مرکز فروش صنایع‌دستی شیراز است. وقت بازدید از بازار به تماشای حمام و مسجد وکیل در چند قدمی بازار بروید.

شهربازی

شیراز یک شهربازی بزرگ داشت که به‌دلیل فرسودگی وسایل آنجا و حوادثی که به‌همین دلیل در آنجا اتفاق افتاد، تعطیل شد. اگر بچه‌ کوچک دارید، شیراز یک شهربازی جمع و جور دارد. پارک آزادی در میدان آزادی شیراز یا به قول شیرازی‌ها فلکه گاز، وسایلی مثل چرخ و فلک و ماشین‌های برقی دارد.

مجموعه تفریحی پولادکف

مجتمع پولادکف در شهرستان سپیدان، معروف‌ترین پیست اسکی استان فارس را دارد اما در ایام غیربرفی هم بسیار شلوغ و محبوب است. پولادکف شامل تله‌کابین، قایق‌سواری، سوارکاری، دوچرخه و ماشین باگی است. طول مسیر حرکت تله‌کابین تقریبا دو هزار متر است که شما آن را 10 دقیقه‌ای طی می‌کنید. ضمن آنکه تا 400متر بالا می‌روید. مجتمع پولادکف یک هتل مجهز هم دارد که علاوه بر اتاق و غذاخوری، دارای کافی‌شاپ و چایخانه کافی‌نت، گیم‌نت، سالن بیلیارد و فروشگاه هم هست.

آبشار مارگون

آبشار مارگون از معدود آبشارهای شناخته شده برای گردشگران خارجی و یکی از زیباترین آبشارهای ایران است. فصل بهار بهترین فصل برای بازدید از آبشار مارگون است، چرا که با دشت وسیعی از گل لاله روبه‌رو خواهید شد. این آبشار با ارتفاع حدود  70متر و عرض تقریبی 90متر در مرز استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته و در فصول سرد قندیل می‌بندد. برای رسیدن به این آبشار از شیراز وارد جاده سپیدان شوید و پس از رسیدن به سپیدان، 130 کیلومتر را می‌پیمایید تا به روستای مارگون برسید. از روستا با 15 کیلومتر رانندگی به 800 متری آبشار می‌رسید و می‌توانید خودرو را در پارکینگ پارک کنید. وجود سرویس بهداشتی و آلاچیق باعث شده بعضی مسافران چادرهای مسافرتی خود را آنجا بزنند و شب را هم بگذرانند. از پارکینگ، مسیر سنگفرش شده شما را به آبشار می‌رساند.




سیستان و بلوچستان
شهر سوخته


مهم‌ترین منطقه‌ای تاریخی سیستان و بلوچستان، شهر سوخته است با بیشتر از پنج هزار سال قدمت. اینجا را به‌عنوان بزرگ‌ترین استقرار شهرنشینی نیمه ‌شرقی فلات ایران می‌دانند که با تمدن‌های بین‌النهرین هم‌دوره بوده. از چشم مصنوعی و جراحی جمجمه تا بازی‌های فکری و سیستم تخلیه فاضلاب که البته از نوع باستانی‌اش را می‌توانید در اینجا سراغ بگیرید. از زابل تا شهر سوخته 55 کیلومتر و از زاهدان 140 کیلومتر راه دارید. در هر چند کیلومتر از این مسیرها، تابلوهای سبز رنگ فاصله شما تا شهر سوخته را نشان می‌دهند.

قلعه ایرانشهر

ساخت قلعه ناصری ایرانشهر را به دوره ناصرالدین شاه قاجار نسبت می‌دهند. زمانی که حاکم وقت این منطقه از ایران، دستور ساخت یک قلعه نظامی را در این شهر می‌دهد که در آن زمان «پهره» نامیده می‌شده. گفته می‌شود، قلعه توسط یک معمار کرمانی ساخته شده و به‌خاطر این شاه قاجار، ناصریه نامیده می‌شود. اگرچه این قلعه در دوره‌هایی به‌شدت تخریب شد‌ اما این قلعه بهسازی شده و این شانس را دارید که یک قلعه تمام و کمال را در این سفر ببینید.

چابهار

می‌توانید گشت و‌ گذار در چابهار را به بعد از رفتن به گواتر موکول کنید و از همین بندر راه بازگشت پیش بگیرید. به هر حال، در چابهار از غروب زیبای آفتاب روی ساحل صخره‌ای آن غافل نشوید. در شش مرکز خرید چابهار، خرید کنید و برای خرید سوغات‌های محلی به بازار سنتی شهر سری بزنید. ساختمان قدیمی تلگرافخانه و مقبره سید غلام‌رسول هم از دیدنی‌های دیگر شهر است.

تالاب لیپار

اگر خواستید‌ از چابهار به سمت گواتر بروید، بعد از روستای «رمین» در پنج کیلومتری این شهر، در تنگه‌ صخره‌ای مشرف بر دره‌ای سبز و زیبا، آبگیری زیبا درست شده که آب‌های سرگردان اطراف در ماه‌های سرد در آنجا جمع می‌شود. در اطراف آبگیر انواع گیاهان محلی را می‌توانید ببینید و اگر خوش‌شانس باشید، احتمال تماشای پرندگان مهاجر هم برای شما در این تالاب وجود دارد. این تالاب به تالاب صورتی هم معروف است.

طیس
پنج کیلومتر پس از چابهار به سمت گواتر، روستای طیس پیش روی‌تان است. در این روستای تاریخی از قلعه پرتغالی‌ها، قلعه پیزوگت و کاروانسرای فیل‌بند دیدن کنید و به دیدار غارهای طبیعی و مصنوعی باستانی کوه شهبازبند بروید.



قزوین
خیابان سپه


بهترین مسیر گردش در قزوین خیابان سپه است؛ خیابانی که به قدیمی‌ترین خیابان‌ ایران معروف است. می‌توانید از سبزه‌ میدان شروع کنید و تا خیابان منتظری (تهران قدیم) پیاده بروید. آب ‌انبارهای مسجد جامع و حاج کاظم و سردار بزرگ، مسجد جامع، عمارت عالی قاپو، حسینیه امینی‌ها، موزه کشاورزی، عمارت سپهدار، آرامگاه حمدالله مستوفی، کلیسای کانتور، موزه هنر و پایداری، مسجد صالحیه، امامزاده حسین(ع)، خانه فرهنگ امیر کبیر، موزه شهر و موزه چهلستون از جمله آثاری هستند که اداره میراث فرهنگی استان قزوین بازدید از آنها را به مسافران توصیه می‌کند.

الموت

مهم‌ترین دیدنی منطقه الموت، قلعه الموت در روستای گازرخان است و از همان اول که وارد روستا شوید، آن را بر بلندای کوه می‌بینید‌. این قلعه یکی از معروف‌ترین قلعه‌های ایران است که برای چند‌ین سال در دست حسن صباح و نیروهایش قرار داشته. اگرچه قلعه در طول‌ قرن‌ها تقریبا تخریب شده‌ اما پایگاه میراث فرهنگی الموت مشغول بازسازی آن است. اگر می‌خواهید دقیق‌ترین اطلاعات را درباره این قلعه به‌دست بیاورید، به نشانی اینترنتی این پایگاهalamutbase.ir سری بزنید یا با شماره تلفن‌ 3773255(0282) تماس بگیرید. می‌توانید قبل یا بعد سفرتان به گازرخان، راهی دریاچه اوان شوید. اگر 20کیلومتر از رجایی دشت به سمت الموت رانندگی کنید، تابلوی راهنما مسیر هشت کیلومتری دریاچه را نشان‌تان می‌دهد. برای ورود به محوطه پارکینگ دریاچه باید پول بپردازید.



کردستان
پارک جنگلی آبیدر


پارک جنگلی آبیدر از معروف‌ترین تفرجگاه‌های سنندج است. آبیدر کوهی است مشرف به سنندج با ارتفاعی حدود ۲۵۵۰ متر که گردشگاه سنندجی‌ها و مسافران است. خود مردم شهر به آن ئاویر می‌گویند. کانی شفا، ماماتکه، خضر زنده (خیرزنه)، امیریه، هفت آسیاب، قله آبیدر از دیدنی‌های مختلف این پارک هستند. آلاچیق‌، پارکینگ، سرویس بهداشتی و حتی چایخانه‌ سنتی از امکاناتی است که می‌توان در این پارک سراغ گرفت. برای رفتن به این پارک باید به میدان آزادی برسید و از آنجا وارد خیابان آبیدر شوید.

عمارت آصف(خانه کرد)

به سنندج که رسیدید تماشای عمارت آصف را از دست ندهید. این عمارت از بزرگ‌ترین عمارت‌های اعیانی سنندج و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های مردم‌شناسی ایران است که تاریخ ساختش به دوره صفوی برمی‌گردد که در دوره‌های بعد تکمیل شده. این موزه زیبای دو طبقه در خیابان امام خمینی (ره) قرار دارد. این موزه غیراز تمام آثار و دیدنی‌هایش، اسناد و عکس‌های تاریخی هم از شهر سنندج دارد.

عمارت سالار سعید (موزه سنندج)

خیابان امام خمینی(ره) از خیابان‌های قدیمی سنندج است و موزه سنندج هم در این خیابان و در کنار مسجد جامع قرار دارد. این عمارت اواخر دوره ناصرالدین شاه ساخته شد که بخش بیرونی این ساختمان در سال ۱۳۵۴ موزه شد، اما اندرونی‌اش تا سال 71در اختیار نوادگان مالک خانه بوده. این موزه قدیمی محل نمایش آثار باستانی منطقه و به‌خصوص تمدن زیویه است.



قم
آرامگاه‌های صحن عتیق


صحن‌ها و مساجد بارگاه حضرت معصومه(س) مدفن سلاطین و رجال صفوی و قاجاری است. از آن جمله خانه ابدی فتحعلی‌شاه و پدر مستوفی الممالک با گچبری‌های نفیس و دیدنی‌اش در ضلع شمالی صحن عتیق قرار دارند، اگر محل دقیق آنها را نمی‌دانید از خدام حرم سؤال کنید.

موزه آستانه

انبوهی از آثار تاریخی و کهن، جغرافیای استان قم را می‌توان یک‌جا در موزه یک کیلومترمربعی آستانه حضرت تماشاکرد؛ موزه‌ای که از سال 1361 خورشیدی به میدان آستانه نقل مکان کرده است. در طبقه اول موزه می‌توان قرآن‌های نفیسی به قلم حضرت علی(ع) تا ابزار و ادوات رزم‌های تاریخی و سنگ قبر شاهان و رجال قاجاری را تماشا کرد. در زیرزمین موزه هم می‌شود ابزاری را که تا دو هزار سال عمر دارند، تماشا کرد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن 7741441(0251)
تماس بگیرید.



کرمان
گنجعلی‌خان


مجموعه گنجعلی‌خان، معروف‌ترین جاذبه گردشگری شهر کرمان است. برای بازدید از مجموعه گنجعلی‌خان و مجموعه همسایه‌اش ابراهیم‌خان باید یک نیم ‌روز وقت بگذارید؛ چون این مجموعه که شامل بازار، حمام، ضرابخانه، مدرسه، چهارسوق و آب‌انبار می‌شود، بسیار دیدنی است. این مجموعه‌ اوایل قرن 11 خورشیدی به‌دستور حاکم عصر صفوی کرمان یعنی گنجعلی‌خان در کمال زیبایی و هنر ساخته شد و بخش‌هایی از آن مثل حمام تبدیل به موزه مردم‌شناسی شده. بازار این مجموعه را به‌نام قیصریه زرگری هم می‌شناسند و بخش‌هایی از آن مثل حمامش هنوز هم مورد استفاده مردم عادی است.

آتشکده زرتشتیان و قله‌سبز

آتشکده زرتشتیان در خیابان «زریسف» قرار دارد و آخرین آتشکده کرمان محسوب می‌شود. زرتشتیان کرمان معتقدند آتش این آتشکده چند هزار سال است که روشن است. ورود به این آتشکده غیراز روزهایی که مراسم آنجا برگزار می‌شود، آزاد است و نیاز به پرداخت ورودیه ندارد. فقط هنگام ورود حواس‌تان باشد که نظافت را کاملا در این محل رعایت کنید و بیشتر لباس‌های روشن به تن داشته باشید.

باغ موزه هرندی

باغ موزه هرندی کرمان یکی از معدود موزه‌های فعال موسیقی کشور است. غیراز بخش موسیقی و سازهای سنتی این موزه یک بخش باستان‌شناسی هم دارد. موزه‌ای دو طبقه که در دوره قاجار ساخته شده. این ساختمان همان بنایی است که رضاشاه در راه تبعید به جزیره موریس چند روزی در اینجا اقامت کرد. برای دیدن این باغ موزه‌ باید بعد از چهارراه ولیعصر به سمت چهارراه طهماسب‌آباد در خیابان فردوس بروید.

ارگ بم

ارگ بم بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان است که بیش‌ از 200هزار مترمربع وسعت دارد. این مجموعه بی‌نظیر در زلزله دی‌ ماه سال 82 به‌شدت تخریب شد، اما فعلا در حال بازسازی است. تاریخ بنای اولیه این شهر به دو هزار سال قبل برمی‌گردد و در دوره‌های مختلف تغییرات بسیاری کرده ‌است. برای رسیدن به ارگ باید به میدان مهدویت (ارگ) برسید و بعد از میدان امام، چهارراه بوعلی و چهارراه ارگ به‌خود ارگ برسید. برای گشت و ‌گذار در ارگ باید چند ساعتی وقت بگذارید و حتما از راهنمای گردشگری کمک بخواهید.

ارگ جدید

مجموعه‌ای صنعتی، تفریحی و گردشگری ارگ جدید حدود 15 سال سن دارد و یکی از بهترین نقاط برای تفریح نوروزی در بم است. باشگاه سوارکاری، استخر، زمین فوتبال، سالن بیلیارد، فوتسال، دریاچه مصنوعی، پیست دوچرخه‌سواری، اسکیت و شهربازی از تفریحاتی است که می‌توانید در اینجا تجربه کنید. ارگ جدید در 10 کیلومتری جاده بم ـ زاهدان و در نزدیکی شهر بروات است. هتل، مهمانسرا، فرهنگسرا، آمفی‌تئاتر و دیگر مراکز خدماتی و درمانی هم اینجا هست. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر دارید به نشانی argejadid.ir 
سری بزنید.

باغ شازده

ماهان در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی کرمان است و باغ شازده‌اش که در فهرست جهانی به ثبت ‌رسیده، شهرت جهانی دارد و در آنجا امکاناتی مثل رستوران و اقامتگاه هم مهیاست. آرامگاه «شاه‌نعمت‌الله‌ولی» هم در همین شهر است.



کرمانشاه
طاق بستان


نگین گردشگری شهر کرمانشاه اثری بی‌نظیر از دوران ساسانی به‌نام «طاق بستان» است. برای رسیدن به اینجا کافی است پل ولایت را بیابید، سپس وارد بلوار چهارباغ شده و تا انتها مسیرتان را ادامه دهید، تاق‌های ساسانی، شبدیز و نقش اردشیر در مقابل‌تان است. این روزها طاق بستان خود را برای جهانی شدن آماده می‌کند، چرا که با اجرای یک طرح بزرگ ساماندهی، سیمای کلی‌اش تغییر کرده و به همان اصالت تاریخی‌اش بازگشته است.

بیستون

مجموعه تاریخی ـ باستانی بیستون که در فهرست میراث‌ جهانی یونسکو قرار گرفته، همراه با 23اثر تاریخی همجوارش پذیرای شما خواهد بود. از شهرستان صحنه که به سمت بیستون بیایید، از فاصله تقریبا چند کیلومتری کوه بیستون را خواهید دید. با ورود به مجموعه بیستون، لوح «روزتای آسیا» (کتیبه داریوش بزرگ) چشم را معطوف به‌خود می‌کند، البته مجسمه هرکول، نقش گودرز، غار شکارچیان، کاروانسرای صفوی، کاخ ایلخانی، پل ساسانی، نیایشگاه پارتی و... دیدگان‌تان را در این مجموعه تاریخی بی‌نظیر به سوی خود می‌کشاند.

معبد آناهیتا
در مرکز شهر کنگاور در 85کیلومتری کرمانشاه، با محوطه‌ای بزرگ و پر از سنگ‌های عظیم‌الجثه مواجه خواهید شد که جزو معبد آناهیتا، همان «الهه آب» در ایران باستان هستند. آناهیتا فرشته و نگهبان آب، فراوانی، زیبایی و باروری در نزد ایرانیان باستان دارای جایگاه ویژه و ارزشمندی بوده که در دوران ساسانیان، این معبد بزرگ را برای نیایش ساخته‌اند. هم‌اکنون اطراف این معبد باستانی محصور شده و گارد یگان حفاظت میراث فرهنگی از آن حفاظت می‌کند. شما می‌توانید با ورود به این معبد از راهنمایی راهنمایان گردشگری نوروزی معبد استفاده کرده و با زوایای مختلف آن آشنا شوید.



کهگیلویه و بویراحمد
آبشار یاسوج


آبشاری که در ضلع شمالی شهر قرار دارد، این روزها از دیدنی‌ترین نقاط شهر است. این آبشار که از چشمه‌های زاگرس تأمین می‌شود از ارتفاع 10متری پایین می‌ریزد و در شهر راهش را باز می‌کند. در این تفرجگاه زیبا در محاصره درختان هستید و همه نوع امکانات رفاهی در دسترس‌تان است. از پارکینگ و آلاچیق گرفته تا سرویس بهداشتی و کافه که در تعطیلات نوروز باید غرفه فروش صنایع‌دستی را هم به آنها اضافه کنید.

تنگه دوآب و مهریان

این تنگه در پنج کیلومتری شهر یاسوج در دره‌ای با درختان چنار و پوشش گیاهی جنگلی قرار گرفته. برای رسیدن به تنگه پرآب باید وارد جاده یاسوج به اقلید و آباده شوید. اگر مسیر این تنگه را تا انتها ادامه دهید، به پیست اسکی کاکان یاسوج می‌رسید که در تعطیلات نوروز هنوز هم برف دارد.

دهکده توریستی کریک

یاسوج یک دهکده معروف گردشگری دارد که البته چندان هم نزدیک نیست و 20کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد. برای رسیدن به بافت پلکانی و دیدنی روستا و طبیعت بکرش باید وارد جاده یاسوج ـ اصفهان شوید. این روستا هم امامزاده دارد و هم فروشندگان محلی.

سد شاه‌قاسم

یک سد خاکی در 15کیلومتری جنوب یاسوج محل مناسبی برای قایقرانی و ورزش‌های آبی است که یکی از محل‌های دیدنی و توریستی دست ساخت بشر در یاسوج به شمار می‌رود.



گیلان
تالاب و ساحل انزلی


تالاب بین‌المللی انزلی، یکی از زیباترین تالاب‌های ایران و مهم‌ترین دیدنی این شهر است. برای رسیدن به تالاب باید از بلوار انزلی یا خیابان استادیوم تختی روانه شوید. قیمت قایق‌هایی که مسافران را روی تالاب می‌گردانند، در نقاط مختلف تالاب و مخصوصا در تعطیلات نوروز متفاوت است. بندر انزلی ساحل زیبایی دارد. در حدود سه کیلومتر از خط ساحلی انزلی انواع امکانات مثل آلاچیق‌های چوبی و بتنی، زمین والیبال و فوتبال ساحلی، پارکینگ، سرویس بهداشتی، طرح‌های شنای زنان و مردان، اسکله قایقرانی و مراکز خرید قرار دارد، ضمن اینکه گروه نجات غریق و امداد در طول تعطیلات نوروز در این ساحل حضور دارند. برای دسترسی به طرح سالم‌سازی انزلی باید به خیابان پاسداران، ساحل قو و محوطه کنار هتل سفیدکنار بروید.

ساحل گیسوم

گیسوم بین رضوانشهر و اسالم قرار دارد در مسیرتان به آستارا از آن گذر خواهید کرد. پنج کیلومتر پس از «پره‌سر» به جنگل گیسوم می‌رسید و وقتی تونل سبز رنگ و تقریبا سه کیلومتری معروفش را طی کردید، به ساحل زیبای گیسوم خواهید رسید. فراموش نکنید که در این ساحل می‌توانید ماهی قزل‌آلای زنده را از دکه‌های ماهی فروشی بخرید تا همانجا برای‌تان کباب کنند.

بام سبز و تله‌کابین

شیطان‌کوه، مهم‌ترین جذابیت‌های لاهیجان را در خودش دارد، آبشار مصنوعی و تله‌کابین. بعد از تماشای آبشار و کمی کوهنوردی می‌توانید سراغ تله‌کابین بروید که حدود یک و نیم کیلومتر بلندا دارد. این تله‌کابین با چشم‌انداز مزارع چای و استخر لاهیجان در پایین‌دست یکی از به‌یادماندنی‌ترین بخش‌های سفر شما خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر هم می‌توانید با شماره 42420045(013) تماس بگیرید. اﺳﺘﺨﺮ لاهیجان را در شمال غربی این کوه سبز ببینید که با 17 هکتار مساحت، یکی از تفریحگاه‌های محبوب این شهر است.

موزه روستایی گیلان

اگر می‌خواهید معماری خانه‌های قدیم منطقه گیلان را ببینید، قبل از رسیدن به انزلی، راهی موزه روستایی گیلان بشوید. پیش از رسیدن به رشت و بعد از امامزاده هاشم(ع) وارد جاده سراوان شوید و تابلوهای موزه را دنبال کنید. اینجا یکی از زیباترین موزه‌های ایران و همینطور نخستین موزه فضای باز کشور است. در اینجا می‌توانید خانه‌های پنج منطقه مختلف گیلان را ببینید. در روزهای تعطیل یک بازارچه سنتی از صنایع‌دستی گیلان هم در کنار این موزه برگزار می‌شود. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر دارید، می‌توانید به نشانی gecomuseum.com سری بزنید یا با شماره تلفن ٦٦٩٠٩٧١ تماس بگیرید.

ماسوله

اگر می‌خواهید معروف‌ترین روستای پلکانی ایران را ببینید، فرصت را از دست ندهید. معماری روستای ماسوله با کوچه‌های پیچ‌در پیچ و خانه‌هایی که با گل‌های شمعدانی تزئین شده‌اند و بازار سنتی‌اش دیدنی است. برای رسیدن به ماسوله باید تا رشت برگردید و به فومن برسید. از فومن تا ماسوله هم جاده آسفالت است.




لرستان
قلعه فلک الافلاک


وارد قلعه فلک الافلاک که شوید، موزه مردم‌شناسی نزدیک‌ترین موزه به شماست. تقریبا هرآنچه از رسم ورسوم و مردم‌شناسی لرستانی‌ها بخواهید در تالارهای شرقی و جنوبی حیاط دوم قلعه می‌توانید ببینید. یکی از دیدنی‌های این موزه سنگ قبرهای آن است. اشیایی که در هزاره اول قبل از میلاد یعنی در دوره عیلام‌ نو ساخته شده‌اند. همین اشیا تاریخ مفرغ را به نام لرستان در جهان ثبت می‌کند. مفرغ‌کارانی که از هزاره چهارم تا هزاره اول پیش از میلاد حوالی لرستان امروزی زندگی می‌کرده‌اند.

آبشار آب‌سفید

یکی از آبشارهای معروف ایران، آب‌سفید است در شهرستان الیگودرز. آبشاری زیبا و بلند و پرآب که دسترسی به آن برای اکثر افراد راحت است. برای رسیدن به آبشار باید از داران به سمت الیگودرز بروید تا کمی مانده به الیگودرز، تابلویی در سمت چپ‌تان ببینید که روی آن نوشته شده سد قمرود - رودبار، که نشانگر ورود به منطقه‌ای پرآب است. از ورودی این جاده فرعی تا لب آبشار نزدیک به 80کیلومتر راه است که جاده‌ای روستایی است اما آسفالت قابل‌ قبولی دارد. بعد از سد به یک سه‌راهی می‌رسید که مسیر سمت چپ به‌طرف آبشار آب‌ سفید می‌رود. در برگشت هم می‌توانید از الیگودرز یکراست به خمین بروید و ادامه مسیر همان است که در ابتدا گفتیم.



گلستان
میل قابوس‌


یک شهر است و یک میل معروف که از حدود یک هزار سال قبل سایه‌اش را بر سر شهر انداخته است. برج آرامگاهی گنبد قابوس در شهر گنبد، یک برج آجری است که طبق آخرین ارزیابی، 66/62متر ارتفاع دارد و در اطرافش، بوستانی باصفا ساخته‌اند. ساختمان این میل آرامگاه شمس‌المعالی قابوس بن وشمگیر زیاری است که در فهرست میراث فرهنگی یونسکو هم ثبت شده. اگر دل‌تان خواست یک بلندگوی تاریخی را امتحان کنید، دقیقا در نقطه زیر گنبد بایستید و بلند حرف بزنید، قدرت صدای‌تان چند برابر می‌شود.

پیست سوارکاری

این مکان در شرق شهر گنبد قرار دارد. در سال 1350با هدف مسابقات اسبدوانی و پرورش اسب اصیل ترکمن تاسیس شد. این مجموعه در خیابان فرودگاه، بالاتر از دانشگاه گنبد واقع است.

دریاچه مصنوعی وپارک شهر گنبد

این مکان در ابتدای ورودی شهر گنبد واقع است و دارای رستوران، اماکن اقامتی و امکانات دیگر رفاهی است. اداره میراث فرهنگی و صنایع و گردشگری گنبد در ایام عید نمایشگاه‌های سوغات، هدایا، صنایع‌دستی و ملزومات سفر را در دو مکان جنب دریاچه مصنوعی و جنب بنای قابوس برگزار می‌کند.

ناهارخوران و النگ‌دره

ناهارخوران معروف‌ترین منطقه گردشگری گرگان است؛ منطقه طبیعی زیبایی که شهربازی و سایر امکانات یک تفرجگاه عمومی را دارد. برای رسیدن به این منطقه از میدان مفتح به سمت جنوب و آزادراه صیاد شیرازی برانید تا به جاده ناهارخوران برسید و پس از آن هشت کیلومتر تا این منطقه فاصله دارید. این منطقه جایی به اسم «النگ‌دره» هم دارد، این پارک جنگلی یکی از زیباترین پارک‌های شمال ایران است؛ جنگلی انبوه با پوشش گیاهی فراوان و رودخانه و چشمه‌های بسیار دیدنی. این پارک جنگلی در پنج کیلومتری جنوب‌غربی شهر گرگان و در مسیر جاده ناهارخوران است.



مازندران
شنا و ساحل


ساحل شهر رامسر از سواحل معروف استان مازندران است و می‌توانید در مناطق سالم‌سازی شده آن از امکاناتی مثل آلاچیق، پارکینگ، رستوران و طرح‌های شنای زنان و مردان استفاده کنید. طرح‌های «اتحاد» قبل از پل نسارود، «میرزاکوچک‌خان» کیلومتر پنج جاده رشت و «ساحت سبز میان‌هاله» پشت پلیس راه رامسر از معروف‌ترین مناطق سالم‌سازی شده رامسراند.

تله‌کابین رامسر
چشم‌اندازهای زیبای تله‌کابین «شهر سبز» رامسر را، آن هم در بهار نباید از دست داد، تله‌کابینی که شما را تا ارتفاع 540 متری بالا می‌برد و می‌توانید دریای خزر را زیر پای‌تان ببینید. البته غیراز این تفریح مهیج، پیست کارتینگ، محوطه پینت‌بال، ساحل و اسکله هم در این منطقه وجود دارد. برای رسیدن به اینجا باید پنج کیلومتر به سمت رودسر حرکت کنید. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر دارید، با شماره تلفن 5363513(0192) تماس بگیرید.

کاخ مرمر یا موزه تماشاگه خزر

یکی از عمارت‌های زیبای شهر رامسر کاخ مرمر یا کاخ سفید است که امروزه تبدیل به موزه تماشاگه خزر شده. این خانه در دوره پهلوی اول برای اقامت آنها در این شهر ساخته شد. علاوه بر معماری و تزئینات زیبای این خانه، می‌توانید اشیای باستانی منطقه را در اینجا تماشا کنید. قیمت بلیت این موزه دو هزار تومان است و برای رفتن به آن باید تا خیابان شهید رجایی (سرسخت)، همسایگی هتل رامسر بروید.

جواهرده

یکی از روستاهای معروف رامسر، جواهرده است، در 25 کیلومتری جنوب غربی این شهر. در این روستا هم می‌توانید خانه‌های ییلاقی زیبا برای اقامت پیدا کنید و هم از طبیعت زیبای اطراف روستا استفاده کنید. برای رسیدن به جواهرده باید به میدان امام(ره) بروید و بعد از آنکه به سه راه فلسطین رسیدید، مسیر سمت چپ را ادامه دهید، تا به روستا برسد.

جنگل الیمستان

جنگل‌گردی از مفرح‌ترین قسمت‌های گردشگری محسوب می‌شود. مخصوصا اگر جنگل الیمستان باشد که تنوع پوشش گیاهی و مناظر آن مثال‌زدنی است. در حقیقت جنگل و روستای الیمستان یکی هستند و خانه‌های روستایی بین درختان آن، جا خوش کرده‌اند. اگر به منطقه آشنا نیستید بهتر است یا با تور سفر کنید یا از راهنماهای محلی کمک بگیرید تا مسیر جنگل‌گردی را گم نکنید. برای رسیدن به جنگل باید به 35 کیلومتری آمل برسید. اینجا به جاده امامزاده حسن لحاش(ع) در سمت راست جاده هراز می‌رسید. از این جاده تا جنگل حدود 12 کیلومتر جاده پرپیچ‌وخمی در پیش دارید.

ساحل نمک‌آبرود
در حاشیه شمالی نمک‌آبرود و در شمال جاده چالوس ـ تنکابن می‌توان دل به دریا زد و ساعاتی را در آرامش ساحل خزر گذراند. ساحل نمک‌آبرود با دارا بودن امکاناتی مثل تله‌کابین، قایق، جت‌اسکی، شاتل، چتر پاراسل، هاورکرافت، امکان اقامت شبانه‌روزی، پلاژ، اسکان شبانه‌روزی و پارکینگ اختصاصی، یکی از متراکمترین مراکز تفریحی استان است. در این نشانی namakabroud.com و sarinapark.com می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری درباره مجموعه نمک‌آبرود به‌دست بیاورید.



مرکزی
باغ‌های محلات


اطراف محلات پر است از گلخانه‌هایی که در آنها گیاهان آپارتمانی، گل‌های زینتی، شاخه‌ای و انواع دیگر گیاهان باغچه‌ای و باغی را پرورش می‌دهند. کنار هم قرار گرفتن صدها گونه گل و گیاه، از طرفی زیبایی مثال‌زدنی و به‌یاد ماندنی دارد و از سوی دیگر به‌خاطر قیمت مناسب و تنوع بالا، می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای خرید باشد. این گلخانه‌ها و باغ‌ها بیشتر در قسمت ورودی شهر از سمت دلیجان متمرکز شده‌اند و به‌طور مشخص تابلوهای راهنما برای ورود دارند. برای گشت‌وگذار و خرید می‌توانید سری به این محله‌ها بزنید.

چشمه‌های آبگرم
دومین شهرت‌ محلات در ایران، چشمه‌های آبگرم آن است. در فاصله 15کیلومتری شمال شرق محلات که می‌توانید از طریق جاده محلات ـ دلیجان به آنجا برسید، یکی از این چشمه‌ها و معروف‌ترین آنها قرار دارد. بلیت ورود به این مجموعه حدود شش هزار تومان برای هر ساعت است.



هرمزگان
طبیعت قشم


غارهای خَربَس، دره ستاره‌ها، جزایر ناز، کورکورا کوه، جنگل حرا، بام قشم، دره تندیس‌ها، دره چاهکوه مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این جزیره پهناور خلیج‌فارس هستند. برای گشت و‌گذار در میان آنها هم باید وسیله شخصی یا خودروی دربست کرایه کنید. در شهر قشم هم می‌توانید علاوه بر خرید از مراکز خرید عمده آن، انواع تفریحات دریایی از جت اسکی گرفته تا شاتل و غواصی را تجربه کنید.

روستای لافت

روستای لافت در شمال جزیره دیدنی‌ترین روستای قشم است که هنوز سراغ بسیاری از بناها یا آداب و رسوم قدیمی را باید در آنجا گرفت. در لافت بیشتر از همه بادگیرها توجه‌تان را جلب خواهد کرد، بادگیرهایی با نقش و نگارهایی منحصر به فرد که معماری بومی روستا را تکمیل می‌کند.در لافت از هرچه عکاسی کردید، عکس یادگاری با کشتی روستا را از دست ندهید. یک کشتی سیمانی با بادبان‌های واقعی که ناخدایان قدیمی به مناسبت نوروز مراسم دیدنی بادبان‌کشی یا به قول خودشان «هوزار» را روی عرشه‌اش انجام می‌دهند.

کیش

در کیش می‌توانید تفریحات و ورزش‌های آبی و همینطور بازی‌هایی مثل کارتینگ و بولیگ را امتحان کنید. چندین مرکز ورزشی و تفریحی در کنار دریا وجود دارد. جایی که می‌توانید جت
اسکی، اسکی روی آب، گشت با قایق تندرو، چتر پاراسل، جت بوت، بانانا، اتل و ویندسرف را هم امتحان کنید. تجمع تفریحات آبی جزیره در اسکله تفریحی کیش است. در نزدیکی اسکله تفریحی می‌توانید قایق‌هایی برای ماهیگیری کرایه کنید. امکان کرایه دوچرخه و گشت زدن در مسیر 75کیلومتری ساحلی مخصوص دوچرخه هم هست. البته غیراز اینجا، ساحل بازار مرجان همچنین تفریحاتی دارد.



همدان
غار علیصدر


غار علیصدر محبوب‌ترین غار ایران است و در تعطیلات نوروز بسیار شلوغ. برای گرفتن بلیت و سوار شدن به قایق‌ها باید در صف منتظر بایستید. احتمالا گردش‌تان در این مجموعه با احتساب سه ساعت گردش‌ در غار، زمان انتظار برای خرید بلیت و میان ‌وعده، نصف روز طول می‌کشد. درهای غار از ساعت هشت صبح تا هفت  بعدازظهر باز است‌ اما اگر تعداد بازدیدکنندگان در تعطیلات نوروز زیاد باشد، مدیریت مجموعه تا ساعت 12شب به بازدیدکنندگان خدمات ارائه می‌دهند. گردش‌تان در غار فقط شامل قایق‌سواری نمی‌شود، پیاده‌روی هم دارید. به‌طور متوسط در غار حدود یک ساعت و 20دقیقه قایق‌سواری و پیاده‌روی خواهید کرد. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر درباره این مجموعه دارید، می‌توانید با شماره شرکت سیاحتی علیصدر(0812) 4-35533440تماس بگیرید.

گنجنامه همدان
گنجنامه یکی از جاذبه‌های بیرون شهر همدان است که هم تاریخ دارد و هم طبیعت. آب دائمی این آبشار از ارتفاعی حدود 12متری سرازیر می‌شود. دو کتیبه باستانی میخی در مسیر سمت چپ آبشار قرار دارند که یکی به دستور داریوش و دیگری به دستور خشایارشاه در این محل حک و نصب شده‌اند. از میدان قائم و بلوار «کولاب» می‌توانید وارد جاده گنجنامه شوید و تقریبا نیم‌ساعته به مقصد می‌رسید. در گنجنامه حتما در تله‌کابین گنجنامه هم سواری کنید. هرچند ممکن است که در تعطیلات نوروز در صف معطل شوید. در شهر همدان آرامگاه‌های ابن‌سینا و باباطاهر، موزه مردم‌شناسی حمام قلعه، بقعه استر و مردخای، تپه و موزه هگمتانه، گنبد‌علویان و بازار تاریخی شهر مهم‌ترین دیدنی‌ها هستند.



یزد
له فهادان از قدیمی‌ترین محله‌های این شهر است که شکل سنتی خود را حفظ کرده و یکی از معدود بافت‌های سنتی زنده ایران است. پیاده‌روی در این بافت یکی از جذاب‌ترین بخش‌های یزدگردی‌تان خواهد بود. مخصوصا اینکه آثار و عمارت‌های تاریخی مثل موزه سکه (خانه عرب‌زاده)، خانه نواب وکیل، مسجد جامع، خانه لاری‌ها، زندان اسکندر(مدرسه ضیائیه) و هتل فهادان هم در همین محله قرار دارند.

مجموعه امیرچخماق

یزدگردی‌تان را با مجموعه امیرچخماق ادامه دهید که قدمتش به دوره تیموریان بازمی‌گردد. مسجد، تکیه، بازارچه، آب‌انبار و البته یک میدان بزرگ در انتظار شماست. باید تا خیابان امام خمینی(ره) بروید که شاهراه اصلی بافت تاریخی یزد است و بعد به سمت خیابان مسجد جامع حرکت کنید. نوروز امسال به‌دلیل تعمیرات امکان بالارفتن از مناره‌های این مجموعه وجود ندارد. این میدان معمولا محل استقرار ایستگاه‌های گردشگری نوروزی هم هست. برای شرکت در تورهای گردشگری یزد و اطرافش در همین ایستگاه‌ها می‌توانید ثبت نام کنید.

آتشکده

یکی از بهترین نقاط برای دیدن یادگارهای به‌جا مانده در آتشکده زرتشتیان است در نزدیکی میدان مارکار. مخصوصا آتش این آتشکده که گفته می‌شود از دوره ساسانی تا امروز هنوز شعله‌ور است. این آتشکده هر روز به جز روزهایی که برای انجام مراسم مذهبی تعطیل است، برای بازدید عموم باز است. بهتر است در این محل تا حد ممکن از پوشیدن لباس‌های تیره خودداری کنید و به چیزی دست نزنید. ساعت بزرگ مارکار یا میدان ساعت یزد هم در نزدیکی همین آتشکده قرار دارد.

باغ دولت‌آباد
گردش شما در باغ دولت‌آباد یزد که اتفاقا در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده، متفاوت خواهد بود. چون در کنار یک مجموعه تاریخی و یک بادگیر 33متری، یک باغ ایرانی سرسبز هم خواهید دید. این باغ در انتهای خیابان ایرانشهر قرار دارد. بعد از بازدید می‌توانید روی نیمکت و تخت‌های چوبی کافه باغ استراحتی کنید و چای یا بستنی و فالوده بخورید.

این خبر را به اشتراک بگذارید