• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 آذر 1398
کد مطلب : 89276
+
-

در دیدار سخنگوی شورای نگهبان با مدیران رسانه‌ها مطرح شد

رایزنی گروه‌های سیاسی با شورای نگهبان

رایزنی گروه‌های سیاسی با شورای نگهبان

مدیران و سردبیران بیش از ۲۰‌رسانه مطرح کشور و از جناح‌های مختلف سیاسی، صبح روز شنبه، ۹ آذر ۹۸ مهمان عباسعلی کدخدایی، قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان بودند. در این نشست که با موضوع بیان نظرات، پیشنهادها و انتقادات درباره عملکردها و اقدامات شورای نگهبان برگزار شد، مدیران و سردبیران این رسانه‌ها نقطه‌نظرات خود را صریحا خطاب به قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان بیان کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، حضور فعالانه در عرصه رسانه‌ای کشور، لزوم پاسخگویی سریع به شبهات موجود درباره شورای نگهبان، تبیین وظایف شورای نگهبان و لزوم اطلاع‌رسانی پیرامون نحوه بررسی صلاحیت افراد، از مهم‌ترین نکاتی بود که مدیران رسانه‌ای کشور در این نشست مطرح کردند.

برخی وزرا مخالف سهمیه‌بندی بنزین بودند
کدخدایی در پاسخ به ابهامات مطرح شده از سوی یکی از مدیران رسانه‌ها مبنی بر اینکه شورای نگهبان باید در حوزه‌هایی مثل افزایش قیمت بنزین و بودجه‌ریزی ورود داشته باشد، پاسخ داد: اگرچه موضوع سهمیه‌بندی بنزین مستقیما با شورای نگهبان مرتبط نبود اما بنده قبل از اجرای این طرح در جلسه‌ای که مسئولان اقتصادی کشور نیز حضور داشتند، اعلام کردم که از نظر ما، اجرای این طرح به صلاح کشور نیست و حداقل در مورد انتخابات اثرات خوبی در پی نخواهد داشت. سخنگوی شورای نگهبان  تصریح کرد: «من از برخی وزرا هم که سؤال کردم، گفتند وزارتخانه‌های تحت امرشان مخالف اجرای این مصوبه در شرایط فعلی بوده‌اند؛ لذا کاری از دست ما هم برنمی‌آمد؛ چراکه دولت زمان اجرای این طرح را تعیین کرده بود و نهایتاً هم این طرح را اجرا کرد.»

دلایل ردصلاحیت‌ها محرمانه است
کدخدایی درخصوص انتقاد یکی از مدیران درباره علت عدم‌اعلام دلایل ردصلاحیت کاندیداها، تأکید کرد: قانون انتخابات تصریح دارد که باید دلایل ردصلاحیت افراد فقط به‌خود فرد، آن هم به‌طور محرمانه، اعلام شود و ما نمی‌توانیم خلاف قانون عمل کنیم. درواقع، مستندات قانونی ردصلاحیت یا عدم‌احراز صلاحیت افراد به‌طور رسمی و طی یک نامه به فرد اعلام می‌شود؛ البته فرد می‌تواند به نتیجه‌ای که شورای نگهبان به آن دست یافته، اعتراض کند و اعتراضات هم به‌طور دقیق بررسی می‌شود. قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه یکی از نقایص قانون فعلی انتخابات این است که درباره شایستگی‌های کاندیدا‌ها تکلیف مشخص نیست، تأکید کرد: احزاب باید در فرایند انتخابات فعال باشند؛ چراکه احراز شایستگی افراد به هیچ‌وجه کار شورای نگهبان نیست، بلکه شورای نگهبان می‌تواند مؤلفه‌های مشخصی از صلاحیت افراد را بررسی کند.

نظارت شورای نگهبان از ابتدا استصوابی بوده است 
یکی از مدیران رسانه‌ها از عدم‌وجود ارتباط و گفت‌وگو میان شورای نگهبان و گروه‌ها و احزاب گلایه کرد که سخنگوی شورای نگهبان در این‌باره، گفت: ما هیچ ممنوعیتی برای گفت‌وگو و صحبت کردن با افراد و گروه‌ها نداریم. وی افزود: تاکنون افراد زیادی از جناح‌های مختلف سیاسی برای گفت‌وگو به شورای نگهبان آمده و خیلی راحت سخنانشان را بیان کرده‌اند و هیچ مشکلی هم نبوده است؛ البته درباره رسانه‌ای کردن این جلسات، ما اعلام کرده‌ایم که این جلسات از سوی شورای نگهبان رسانه‌ای نخواهد شد اما افرادی که تمایل دارند، می‌توانند خودشان این جلسات را رسانه‌ای کنند.
قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سؤال یکی از مدیران رسانه‌ها درخصوص اینکه برخی می‌گویند، انتقاد از شورای نگهبان باعث ردصلاحیت افراد خواهد شد، پاسخ داد: انتقاد به شورای نگهبان و شخص کدخدایی، ضدیت با نظام نیست و ما از انتقاد سازنده استقبال می‌کنیم؛ شورای نگهبان یک باشگاه سیاسی نیست که براساس موارد شخصی و جناحی عمل کند، بلکه ما وظایف قانونی و مشخصی داریم و موظف به اجرای وظایف‌مان هستیم. یکی از سؤالات مطرح شده در این نشست، مبنای قانونی نظارت استصوابی بود که کدخدایی در پاسخ به این سؤال، گفت: نظارت شورای نگهبان از ابتدا استصوابی بوده است و اینطور نیست که این موضوع را به مصوبه مجلس چهارم نسبت می‌دهند؛ به این صورت که نظارت استصوابی به قانون اضافه شده باشد. اصولاً نظارت اگر غیر از استصوابی باشد، عملاً هیچ مفهوم و کارکردی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید