• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 11 آذر 1398
کد مطلب : 89273
+
-

گام اول رکورد شکنی نامزدی مجلس

789 نفر درروز اول وارد گود انتخابات شدند

انتخابات
گام اول رکورد شکنی نامزدی مجلس


با آغاز ثبت‌نام‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی، نزدیک به 789 نفر تا عصر روز گذشته برای حضور در پارلمان و گرفتن یکی از 290کرسی مجلس اعلام آمادگی کردند. این رقم در مقایسه با روز اول ثبت‌نام‌ها در انتخابات مجلس دهم، یک نقطه امید به شمار می‌آید. در آن انتخابات که رکورد ثبت‌نام‌های انتخابات در دوره‌های مختلف شکسته شد بیش از 12هزار نفر در سراسر کشور ثبت‌نام کرده بودند. که 6هزار و 340نفر از آنان توانستند از نظارت‌های سه گانه هیأت‌های اجرایی، هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان عبور کنند و مجوز شرکت در انتخابات را دریافت کنند. آمار تأییدصلاحیت‌های بیش از 50درصدی، میزان رقابت‌ها در انتخابات مجلس را به 22نفر به ازای هر صندلی مجلس رسانده بود. سهم ثبت‌نام‌ها در روز اول نامنویسی انتخابات مجلس دهم، 845نفر بود. در همین حال سیداسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، مشارکت مردم برای ثبت‌نام داوطلبی نمایندگی مجلس را در روز نخست خوب ارزیابی کرده و گفته است: معمولا مراجعه در روز نخست زیاد می‌شود اما ممکن است روزهای دوم و سوم تعداد داوطلبان کاهش یابد، اما پیش‌بینی می‌شود 2 روز آخر تعداد داوطلبان بیشتر شود. مدت زمان ثبت‌نام‌ها یک هفته هر روز از ساعت 8صبح تا 18عصر به‌مدت 10ساعت درنظر گرفته شده است. داوطلبان برای شرکت در انتخابات باید حداقل 30سال و حداکثر 75سال سن داشته باشند، به‌عبارت دیگر متولدین دهم آذر سال 1323تا 1368می‌توانند در این دوره از رقابت‌ها ثبت‌نام کنند. داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن شرط دیگر ثبت‌نام‌ها در انتخابات است. داوطلبان باید اصل کارت ملی و تصاویر پشت و روی آن، اصل شناسنامه عکس‌دار به همراه تصویر کلیه صفحات، یک قطعه عکس پرسنلی 3در 4سانتی‌متر، اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی معتبر، اصل و تصویر معتبر استعفا از مشاغل دولتی مشمول قانون انتخابات مجلس و اصل و تصویر کارت پایان خدمت یا کارت معافیت دائمی و مدارک دال بر روشن بودن وضعیت مشمولین را در زمان ثبت‌نام‌ها با خود داشته باشند.
اگرچه میزان ثبت نام‌ها در روز اول امسال در مقایسه با روز اول ثبت‌نام‌ها در انتخابات سال 94کمتر بود اما پیش‌بینی می‌شود در این دوره از رقابت‌ها جمعیت نزدیک به 15هزار نفره داوطلبان انتخابات مجلس برای کسب 290کرسی ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان تهران اعلام نامزدی کنند.
با آغاز ثبت‌نام‌های انتخابات مجلس، احزاب و تشکل‌های سیاسی از چهره‌های مطرح خودشان دعوت کردند که برای حضور در انتخابات وارد گود شوند. از جمله شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از اصولگرایان دعوت کرد برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی وارد گود شوند. در این بیانیه آمده است: از اساتید و نخبگان حوزه و دانشگاه، دانشمندان، پژوهشگران، متخصصان حوزه‌های مختلف موردنیاز مجلس شورای اسلامی و به‌ویژه خواهران و برادران جوانی که سابقه روشنی در عرصه عمومی و خدمت به مردم دارند، دعوت می‌کند با ثبت‌نام در انتخابات مجلس و اعلام کاندیداتوری، امکان ایجاد هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های گوناگون در میان نیروهای انقلابی را فراهم آورند.

آغاز ثبت‌نام خبرگان از 15آذر
انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان هم قرار است همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند برگزار شود. با این حال برنامه زمانبندی ثبت‌نام‌ خبرگان متفاوت از زمان‌بندی ثبت‌نام مجلس است. ثبت‌نام داوطلبان نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان استان تهران از ۱۵ آذر به‌مدت یک هفته آغاز می‌شود.
دیروز حسن بیگی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران اظهار داشت: در استان تهران به سبب فوت 3 نفر از ۱۶نماینده این استان در مجلس خبرگان، انتخابات میان‌دوره‌ای همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوم اسفند امسال برگزار می‌شود. وی گفت: داوطلبان برای ثبت‌نام در این انتخابات می‌توانند به فرمانداری تهران یا وزارت کشور مراجعه کنند.
به گزارش ایرنا، حسن بیگی به اسامی نمایندگان متوفی استان تهران در مجلس خبرگان اشاره و خاطرنشان کرد: حجت‌الاسلام اکبر هاشمی‌رفسنجانی، آیت‌الله سیدابوالفضل میرمحمدی‌زرندی و آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی 3نماینده‌ای هستند که طی سال‌های گذشته فوت کرده‌اند.
شورای نگهبان طی اطلاعیه‌ای زمان و مکان برگزاری آزمون علمی انتخابات نخستین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را اعلام کرده و مطابق اعلام این اطلاعیه، زمان و مکان برگزاری آزمون علمی انتخابات نخستین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۸ صبح در شهرمقدس قم، دبیرخانه مجلس خبرگان برگزار خواهد شد. همچنین در این اطلاعیه، «مکاسب، کفایه و سؤال اجتهادی» به‌عنوان منابع امتحان ذکر شده و اصل کارت ملی داوطلبان برای شرکت در این آزمون ضروری است. در این اطلاعیه، از پذیرفته‌شدگان آزمون کتبی برای شرکت در آزمون شفاهی دعوت به عمل آمده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید