• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 11 آذر 1398
کد مطلب : 89268
+
-

تلاش روسیه برای جلوگیری از اسنپ بک

هسته‌ای
تلاش روسیه برای جلوگیری از اسنپ بک


سفیر روسیه در تهران با اشاره به فشارهای آمریکا به کشورهای مختلف مبنی بر کار نکردن با ایران گفت: کشورهایی همانند آمریکا به روسیه فشار می‌آورند تا همکاری خود را با ایران نه‌تنها در این زمینه، بلکه در سایر بخش‌ها نیز متوقف کنیم اما باید بگویم که روسیه کشوری نیست که بخواهد برای همکاری خود با ایران از فرد و یا کشوری به‌ویژه آمریکا اجازه بگیرد.
لوان جاگاریان که با شبکه پرس تی وی گفت‌وگو کرده، درخصوص خروج یک‌طرفه آمریکا از معاهده برجام و واکنش روسیه در قبال اقدام احتمالی آمریکا و متحدانش برای ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت گفت: روسیه، چین و دیگر کشورهای اروپایی تلاش خواهند کرد تا این سناریوی منفی محقق نشود. همه دنیا می‌دانند که این معاهده در خطر است و تنها کشور مسئول این فاجعه، آمریکاست.
در روزهای اخیر وزیر خارجه فرانسه ایران را تهدید به استفاده از مکانیسم ماشه موسوم به اسنپ بک کرده بود تا براساس آن با رأی‌گیری شورای امنیت برای ادامه لغو تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران رأی‌گیری شود که در این صورت احتمالا با یک رأی مخالف این قطعنامه وتو و تحریم‌های ایران باز خواهد گشت، این طرح برخلاف سایر قطعنامه‌های آمریکا که برای تحریم کشورها رأی‌گیری می‌شود به‌نحوی طراحی شده تا غربی‌ها بتوانند رأی وتوی چین و روسیه را دور بزنند.
علاوه بر اظهارات لودریان در بیانیه‌ مشترک انگلیس، فرانسه و آلمان که روز گذشته از وزارت امور خارجه انگلیس هم منتشر شده، آمده است: ما بر آمادگی‌مان برای درنظر گرفتن تمامی مکانیسم‌های برجام، ازجمله مکانیسم ماشه، به‌منظور حل کردن مسائل مربوط به اجرای تعهدات برجامی ایران، دوباره تأکید می‌کنیم. 
تروئیکای اروپا تأکید کرده اند: فرانسه، آلمان و انگلیس به‌عنوان سهام‌داران اصلی سازوکار حمایت از تبادلات تجاری ایران (اینستکس)، از تصمیم دولت‌ کشورهای بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد برای پیوستن به سهام‌داران اینستکس، به گرمی استقبال می‌کنند.
در ادامه این بیانیه آمده است: این اقدام به تقویت اینستکس منجر شده که نشانگر تلاش‌های اروپا برای تسهیل تجارت قانونی میان اروپا و ایران بوده و نمودی آشکار از تعهد مستمر ما نسبت به برجام است.
در بخش پایانی بیانیه یادشده مطرح شد: ما کاملا به تلاش‌هایمان در راستای حل‌وفصل دیپلماتیک در چارچوب برجام، متعهدیم.
ایران تأکید کرده که اقداماتش در کاهش تعهدات برجامی براساس مواد 26و 36 این توافق و به‌دلیل خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های ایران و با هدف بازگشت توازن به برجام بوده و اروپایی‌ها نمی‌توانند در مقابل اقدامات جبرانی ایران دست به انجام اقدام جبرانی بزنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید