• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 9 آذر 1398
کد مطلب : 89081
+
-

آغاز نام‌نویسی برای مجلس

فرمانداری‌های 208حوزه انتخابیه در 31 استان کشور از 8صبح روز یکشنبه ثبت‌نام‌های یازدهمین دوره انتخابات مجلس را کلید می‌زنند

انتخابات
آغاز نام‌نویسی برای مجلس


فردا یکشنبه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با آغاز ثبت‌نام‌ها از داوطلبان رسما کلید می‌خورد و 208فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه در سراسر کشور، میزبان نام‌نویسی‌ها خواهند بود. سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها و نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران ثبت‌نام‌های خارج از کشور را عهده‌دار هستند. همزمان ستاد ثبت‌نام در وزارت کشور نیز تشکیل شده و داوطلبان انتخابات مجلس از همه حوزه‌های انتخابیه می‌توانند در این ستاد ثبت‌نام کنند. فرمانداری تهران نیز ثبت‌نام‌های حوزه انتخاباتی تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس را در کنار ستاد ثبت‌نام‌ها انجام خواهد داد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام
براساس اطلاعیه‌های منتشر شده وزارت کشور مدت زمان ثبت‌نام‌ها یک هفته هر روز از ساعت 8صبح تا 18عصر به‌مدت 10ساعت درنظر گرفته شده است. داوطلبان برای شرکت در انتخابات باید حداقل 30سال و حداکثر 75سال سن داشته باشند، به‌عبارت دیگر متولدان دهم آذر سال 1323تا 1368می‌توانند در این دوره از رقابت‌ها ثبت‌نام کنند. داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن شرط دیگر ثبت‌نام‌ها در انتخابات است. داوطلبان باید اصل کارت ملی و تصاویر پشت و روی آن، اصل شناسنامه عکس‌دار به همراه تصویر کلیه صفحات، یک قطعه عکس پرسنلی 3در 4سانتی‌متر، اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی معتبر، اصل و تصویر معتبر استعفا از مشاغل دولتی مشمول قانون انتخابات مجلس و اصل و تصویر کارت پایان خدمت یا کارت معافیت دائمی و مدارک دال بر روشن بودن وضعیت مشمولان را در زمان ثبت‌نام‌ها با خود داشته باشند.
پیش‌بینی می‌شود در این دوره از رقابت‌ها جمعیت نزدیک به 15هزار نفره داوطلبان انتخابات مجلس برای کسب 290کرسی ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان تهران اعلام نامزدی کنند. اگر این اتفاق بیفتد آمار ثبت‌نام‌ها در مقایسه با انتخابات مجلس یازدهم 25درصد افزایش خواهد یافت. انتخابات مجلس دهم با رشد بیش از دو برابری ثبت‌نام‌ها در مقایسه با مجلس نهم روبه‌رو بود. بیش از 12هزار نفر در انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کرده بودند که 6هزار و 340نفر از آنان توانستند از نظارت‌های سه‌گانه هیأت‌های اجرایی، هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان عبور کنند و مجوز شرکت در انتخابات را دریافت کنند. آمار تأییدصلاحیت‌های بیش از 50درصدی، میزان رقابت‌ها در انتخابات مجلس را به 22نفر به ازای هر صندلی مجلس رسانده بود.

مجلس جای فاسدها نیست
آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان اخیرا از داوطلبان انتخابات مجلس خواسته بود «آنهایی که شرایط قانونی را داشته باشند و انگیزه‌ای جز خدمت و رفع مشکل مردم را ندارند، برای نمایندگی ثبت‌نام کنند و افرادی که آلوده به فسادند و انگیزه‌های سوء دارند، باید بدانند مجلس جای آنها نیست.» قانون انتخابات مجلس مصوب سال78و اصلاحات بعد از آن می‌گوید انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت‌نام باید دارای 8شرط باشند: «اعتقاد و التزام عملی به اسلام، التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ابراز وفاداری به قانون‌اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه، داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی‌ارشد یا معادل آن، نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه، سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی و حداقل سن 30سال تمام و حداکثر 75سال تمام».
با وجود چنین شرایطی در قانون، آمار ثبت‌نام‌ها در هر دوره انتخابات مجلس نرخ تصاعدی دارد. آیت‌الله جنتی 4سال پیش از تعدد ثبت‌نام‌ها گلایه کرده و گفته بود: «متأسفانه آمار ثبت نامی‌ها چه در خبرگان و چه در مجلس شورای اسلامی بسیار بالا رفته است. سؤال ما این است که آیا همه کسانی که برای انتخابات خبرگان ثبت‌نام کردند خود را مجتهد می‌دانند؟ یا کسانی که حتی یک صفحه به زبان عربی نمی‌توانند قرائت کنند با چه انگیزه‌ای ثبت‌نام کرده‌اند. چرا اینطور این افراد زحمت درست می‌کنند.»


ضرورت  شایستگی به جای معیارهای حداقلی

آیت‌الله جنتی در سخنان دیگری با بیان اینکه در بعضی جا‌ها نقص قانون داریم که البته باید مرتفع شود، گفته است: «یکی از شرایط مهمی که در قانون انتخابات فعلی پیش‌بینی نشده شایستگی افراد برای نمایندگی مجلس است که باید در اصلاح قانون انتخابات به‌صورت جدی به این مهم پرداخته شود تا افراد شایسته‌ای وارد مجلس شوند. براساس قانون فعلی انتخابات، شایستگی و شایسته‌سالاری افراد اصلاً مطرح نیست، ما اگر گفتیم فلانی تأیید صلاحیت شده است، معنی آن این است که وی از شروط حداقلی مصرح در قانون انتخابات برخوردار است نه اینکه شایستگی نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید