آذرگان؛ نماد روشنی و آشکارگی
میرجلالالدین کزازی ـ نویسنده و استاد دانشگاه
«آذر روز» که برابر است با نهمین روز از این ماه، روزی است که ایرانیان کهن جشن آذرگـــــان را در آن برمیگذاردهاند.
هنوز نیز زرتشتیان آنرا برمیگذارند. این جشن، برپایه همنامی نام روز با نام ماه برگزار میشده که در ایران هنجاری فرهنگی و پایدار بوده است؛ از آن روی که پارهای از نام روزهای سیگانه ماه با نام روز برابر میافتاده است، نیاکان ما این همنامی را خجسته میداشتهاند و به فال نیک میگرفتند و جشنی در آن میآراستهاند. از دیگر سوی بیشینه جشنهای ایرانی سرشتی آیینی و باورشناختی داشته است. آذرگان نیز در شمار همینگونه از جشن جای میگیرد. آذر یا آتش بر درازنای تاریخ ایران همواره نزد ایرانیان گرامی بوده و ارزشی آیینی داشته است. ناگفته روشن است و آشکار که آنچه ایرانیان آن را بزرگ میدارند، پرتو و فروغ آتش است که در پارهای از دیگر سامانههای باورشناختی جهان نیز ارج و ارزی بسیار دارد.
در آیین زرتشتی مانند دیگر آیینهای ایرانی، این ارزش فزونتر است و فراتر. نزدیکترین آفریده به اهورامزدا در باورشناسی زرتشتی آتش است.
در بُنْدهِش که دفتری است کهن به زبان پهلوی آمده است که آتش اندیشه اورمزد است. زیرا آتش مانند خورشید نماد روشنی و آشکارگی است. جشن آذرگان نیز بر همین بنیاد باورشناختی استوار شده است. زرتشتیان در این جشن به آتشکده میرفتهاند، ایستاده بر گرد آتش جاویدان سپند، سرود نیایش میخواندهاند، بدین سان فروغ و روشنایی را گرامی میداشتهاند.
به هنگام بازگشت از آتشکده نیز اخگری از آن آتش پاک و ناب را برمیگرفتهاند و میکوشیدند که فرونمیرد و خاموشی نگیرد.
هنگامی که به خانه میرسیدهاند با آن اخگر آتش زمستانی را میافروختهاند تا از گزند و آسیب تاریکی و سرما که در چشم ایرانیان پدیدههایی خجسته، زیانبار و اهریمنی شمرده میشود، برکنار و به زنهار بمانند.