• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 7 آذر 1398
کد مطلب : 88976
+
-

وزیر کشور در یک برنامه تلویزیونی

731بانک و 70پمپ بنزین سوخت


عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور سه‌شنبه شب با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما درباره اعتراضات بنزینی و اغتشاشات اخیر گفت. بخش‌هایی از مهم‌ترین اظهارات وزیر کشور را بخوانید:
ـ اشرار در یکی از شهرستان‌ها اقدام کردند بزرگ‌ترین مخزن بنزین شهرستان را منفجر کنند. اگر آن مخزن منفجر می‌شد، نصف شهر می‌سوخت.
ـ در اغتشاش‌ها زنگ زدم به آقای علی عسگری و گفتم ۵۰۰ نفر از اشرار در حال حرکت به سمت صدا و سیما هستند. با ورود بموقع نیروهای انتظامی، نگذاشتیم آنها به3 کیلومتری صدا و سیما هم برسند.
ـ با گسترش اغتشاش‌ها مجبور شدیم اینترنت را به‌صورت مقطعی و موضعی قطع کنیم. دستور دادیم نخست، محدود‌سازی‌ شد و بعد، نتیجه گرفتیم که باید مسدود‌سازی‌ شود.
 ـ در اغتشاشات، نیروهای پلیس و بسیج، دوبرابر معارضان و اشرار زخمی شدند که این، نشان‌دهنده خویشتنداری ماست.
 ـ در این اغتشاشات بیش از ۵۰پایگاه و پاسگاه نظامی مورد حمله قرار گرفتند. حمله و آتش زدن ۳۴ آمبولانس، ۷۳۱ بانک، ۱۴۰ مکان عمومی، ۹ مرکز مذهبی، ۷۰ پمپ بنزین، ۳۰۷ خودروی مردم و غیردولتی، ۱۸۳ خودروی نظامی، ۱۰۷۶ موتورسیکلت شخصی ازجمله اتفاقاتی بود که در دوران اغتشاش رخ داد.
ـ  در تمام حوادث اخیر و در همه نقاط کشور طبق گفته نیروهای میدانی و فرمانداری‌ها بین ۱۳۰ تا ۲۰۰ هزار نفر بیشتر نبوده‌اند.
ـ  تحلیل دشمن این بود که باید اغتشاشات یک‌ماه ادامه داشته باشد.
ـ  در ابتدای دی‌ماه سال ٩٦، تمام امکانات برای افزایش قیمت بنزین آماده شد اما وقایع دی‌ماه همان سال باعث شد طرح اجرا نشود و این موضوع به تعویق افتاد، در سال ٩٧ مجددا تصمیم به اجرای این کار را گرفتیم اما با تحریم‌های آمریکا و مشکلات اقتصادی مواجه شدیم.   در سال ۹۸ زمینه‌ها آماده شد تا سهمیه‌بندی بنزین اجرا شود. چند‌ماه پیش از اجرای طرح، زمان اجرای طرح لو رفت و همه در پمپ بنزین‌ها صف کشیدند و در پی این موضوع وزارت نفت اعلام کرد که این طرح اجرا نمی‌شود.
 ـ در آخرین اقدام که مربوط به اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی سوخت است، تمام ملاحظات و تحلیل‌ها بررسی شد. وزارت اطلاعات، سپاه، نیروی انتظامی و قوه قضاییه تمامی اطلاعات را برای اجرایی شدن این طرح بررسی کردند.
ـ رسانه‌های معاند تصاویری از دی ۹۶ پخش می‌کردند تا نشان دهند کشور به هم خورده است. همچنین تصاویری از عراق را منتشر می‌کردند تا وانمود کنند که ایران است. در نهایت ما با هسته‌های ۴ و ۵ نفره مواجه شدیم که در آن گروه‌ها یک خانم حضور داشت و با کوکتل مولوتف، قمه و سلاح سرد حملاتی انجام می‌دادند و اموال دولتی و شخصی را از بین می‌بردند. این گروه‌ها با نیروهای ما درگیر می‌شدند.
ـ بیشترین خسارت‌ها در ملارد، بهارستان، شهر قدس و اسلامشهر بود که به‌دلیل مشکلات موجود و کمبود زیرساخت‌ها چنین حوادثی رخ داد. ما آمار و اطلاعات میدانی داریم که جمعیتی حدود ۱۳۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر در تجمعات شرکت کرده‌ بودند که این تعداد دائم در حال چرخش بود و در مکان‌های متعدد اغتشاش می‌کردند؛ مثلاً شنبه در تهران 100 نقطه دچار حادثه و درگیری بود. البته این تعداد نیم‌درصدی از مردم به‌حساب می‌آیند که در اغتشاش‌ها حضور داشتند اما عمده این مسائل ناشی از افراد سازماندهی شده بود. 
ـ از نظر توزیع جغرافیایی بیش از ۵۰منطقه حاشیه‌ای تحت‌تأثیر آشوب‌ها بودند و ۵ استان شرایط ویژه‌ای داشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید